Jag har kikat runt lite på tradingrobotar o undrar om det är någon här som har en längre tids erfarenhet av en eller flera sådana?
De flesta skeptiker brukar anföra ungefär: “om de vore så bra, skulle säljarna av systemen vara miljardärer nu o knappast behöva sprida budskapet vidare”.
Sann logik, kan jag tycka…men samtidigt om man kikar på https://www.myfxbook.com/ - där verifierade charter presenteras - ser det ut som att en hel del verkar generera duktigt med vinst över tid.
Vad är era erfarenheter av robottrading över tid på riktigt?
Nedanstående svar kan verka lite irriterat, det har tidigare dykt upp trådar av liknande karaktär. Där det i alla fall verkar ha funnits en dold agenda att premiera denna typ av produkter där frågeställaren verkar ha haft ekonomiska intressen.
Därmed inte sagt att så är i detta fallet.
Huvudsakligen utgå alltid från att investeringsprodukter som låter för bra för att vara sanna alltid är det. Det finns oerhörda mängder med dåliga sparprodukter som lovar guld och gröna skogar.
På vilket sätt stödjer dessa grafer att det skulle fungera?
Bara för att någon tjänat pengar på det betyder inte att den genomsnittliga avkastningen är hög eller ens positiv för de som använder den.
Lite som ett lotteri. Man kan inte bara titta på vinnarna och dra slutsatsen att man tjänar pengar på att köpa lotter.
Börjar med att klargöra att jag inte säljer eller representerar någonting alls här.
Jag är en nyfiken amatör.
Den sidan - myfxbook - är en plats där man kan publicera sin/sina egna charts, och de verifieras också.
Hela proceduren med kriterier och regler för sidan är för omfattande för mig att dra här, men det är enkelt att gå in o kolla där själv.
Vad jag sett när jag kikat av eget intresse, och då på valutarobotar är, att inte bara “en del” utan många har god avkastning på en del av dem över tid.
Jag såg den här som ju ser ut att ha gått bra t.ex.:
Jag är inte ute efter att promota några handelsrobotar alls, men försöker utröna om det finns någon som har erfarenhet - bra eller dålig - av dessa under senaste året/åren.
Jag kan bara instämma. Jag har många kompisar som har gått kurser i trading, fx och det ska ha varit “säkra” strategier som fungerar. Det gör de alltid. Ett tag. Problemet med FX-marknaden är ju att det kan komma stora rörelse väldigt plötsligt som kan ställa till det. Då spelar det inngen roll att man varit duktig i flera månader om man sedan gör en stor brakförlust.
Precis som i alla områden så finns det människor som ser ut att lyckas, men än mer på FX-marknaden så är den svåra frågan:
Lyckades personen till följd av skicklighet eller bara tur?
Det är extremt svårt att urskilja. Ofta kör man dessutom många strategier med backtest och det har sina problem. Det kan säkert vara så att sajten ovan verifierar och tar hänsyn till det, men min upplevelse är att jag inte har hört talas om ett enda långsiktigt framgångsrikt exempel någonsin (till skillnad från aktier, företagande och andra områden).
Så, som med allt annat, om du ändå vill testa gör det. Var dock superansvarig med en liten mängd pengar, se till att lära dig och håll koll på riskerna. Bättre att förlora pengar så tidigt som möjligt och begränsa förlusten.
Min upplevelse är också att de som säljer utbildningar (som ofta kommer som ett brev på posten) tjänar mer pengar på sina utbildningar än sin trading. Ofta är det intressant att kolla vad affären egentligen är.
Tack för tipset, jag är försiktig…därav min fråga ställd på det här forumet : )
Oavsett hur man ser på risker och utfall, så visar en hel del grafer på bra avkastning över längre tid än ett år, så någon slags indikation på “OEE” av roboten bör det ju vara.
Ett års bra snittavkastning kan ju vara värd en del, även om man blir tvungen att kliva av om alla signaler börjar dra åt fel håll.
Jag har svårt att tro att det är enbart lättlurade idioter som ger sig in i robothandel med valuta, men som sagt - jag är nyfiken utan att ha mer kött på benen än det jag kan läsa mig till av andras erfarenheter.
Jan - jag är försiktig o går inte in i något jag inte känner mig säker på.
Det är inte så mycket gambler som förnuft i mig, trots vad det kan låta som.
Alltid bra att också göra en sökning i FI:s varningslista | Finansinspektionen innan man går in i någon FX tradingtjänst. Ligger många varningar där Antagligen av mycket goda skäl.
Nej. Det är ett felaktigt antagande. Antagandet bygger på att det finns en stark korrelation mellan dess OEE och utfallet.
Om variansen i utfallen är extremt hög och de som tjänat mycket pengar publicerar sina grafer (samt de som förlorar inte publicerar) kan fortfarande medelavkastningen för de som använder roboten/strategin osv vara negativ.
Alec - ja robotmarknaden behövs verkligen granskas hårt, för nästan varje sökträff man får känns “köpt” på endera sättet. Antingen direkt från säljaren, eller någon som får betalt för att promota boten.
Men jag ser ingen av de robotsäljare/företag jag kikat på i deras listor.
Det vimlar av skräp out there, men allt behöver inte vara det.
Nightowl - om du kikar där på verifieringssidan, så ser du att det finns många det inte går bra för också. Det är grejen med det hela…att man ska kunna få en överblick och även kunna jämföra bit för bit mellan olika system.
Jag säger återigen att jag inte är för helautomatiserad handel, men fortsatt lyhörd åt båda håll.
Under åratal i bank har jag sysslat lite med valutor, även om det var mina kollegor som gjorde de rent fysiska transaktionerna. Jag hade exportföretag som ville säkra upp sina inkommande betalningar, och jag hade importföretag som ville säkra sina utgående betalningar. Helt legitima skäl för långsiktiga företag som ville hålla sin budget.
Jag lärde mig en sak. Det den ene vinner, det förlorar den andre. Både säljare och köpare av valuta kan inte tjäna pengar samtidigt.
Ändringar av valutakurser kan komma som en blixt från en klar himmel. Svenska kronan är dessutom en skvalpvaluta som internationella placerare bara ägnar ett förstrött intresse åt. Att då kunna förutse valutakurser framåt i tiden, är som att spela på hästar. Man kan kanske tippa rätt ganska så ofta, men av och till går man på en nit.
Du skriver “lättlurade idioter”. Lite väl starka ord, men är helt riktiga om man går in med hela sitt kapital.
Nestor - ja det finns alltid en vinnare o en förlorare i spekulationsaffärer.
Jag har dock använt fondrobotar under längre tid, o de har gett riktigt bra avkastning.
När det gäller Forexrobotarna, är det inte så vanligt att man spekulerar i svenska kronan vad jag sett. Snarare EU/USD eller USD/JPY som gett bäst resultat över tid.
Nightowl - Det stämmer. Dock går det söka fram många användares charts för samma robot, och det ger åtminstone en fingervisning. Även om det då skulle vara främst “vinnare” som publicerar sina resultat, så är det resultat som redovisas på detaljnivå med både bra och dåliga transaktioner över tid.
Att jämföra en fondrobot med en tradingrobot är totalt fel.
En fondrobot investerar i en underliggande tillgång som har ett förväntat positivt resultat.
En tradingrobot spekulerar i en underliggande tillgång som har ett förväntat negativt resultat.
Det är som att fråga sig om det går fortare att köra bil till Rom om man kör söderut från Sverige jämfört med att vandra till fots norrut. Inte ens i samma ligga.
Vill du ägna dig åt investeringar så håll dig borta från sånt här, eftersom det per definition inte är en investering. Forexspekulation är i samma ligga som fotbollsmatchsbeting.
Erik - jag är med på det du säger. Men visst är det en visst spekulation att lämna över till en fondrobot också? Du har ju inget givet utfall, även om handeln med tillgången är mindre volatil och överraskningsbenägen.
Lite längre:
Även om en fondrobot självklart kan gå upp och ner i sitt värde så är det inte spekulera, det är fortfarande att investera. Det är inte så att alla investeringar går plus.
Investera är:
Långsiktigt.
Genererar en avkastning som någon utanför betalar. (För aktier är det företagets vinster, räntepapper är det kupongutbetalningar osv.)
Kan vara, och är ofta, en win-win där alla kan bli vinnare.
Spekulera är:
Kortsiktigt.
Genererar en avkastning eftersom någon annan har gjort en dålig spekulation.
Är alltid ett win-lose eller lose-lose system där de flesta eller alla förlorar pengar.