Förkyld alldeles för ofta

Förr var jag förkyld kanske 4+ gånger per år och tyckte att jag var den i omgivningen som blev krasslig lätt. Sedan kanske 3 år tillbaka är jag sällan sjuk (kanske 1 gång per år) och om det händer jag oftast hålla igång rätt bra ändå, tex jobba hemifrån och kanske träna lite lätt. Det jag tror främst påverkade var att jag gick från träning en gång i veckan till hemträning 45 min varannan dag. Pull ups, armhävningar osv, med något intressant youtubeklipp om ekonomi på i bakgrunden :smiley: . Sen äter jag jimmyjoy shakes några ggr i veckan också till lunch (innehåller en mix av allt kroppen behöver), men skulle tippa att det är träningen som jobbet.

Som sagt, det bästa är att undvika få in förkylningsvirus i kroppen så gott det går. Med det sagt, jag har fått ner antalet förkylningar markant de senaste fem åren mha

• vaccinerade mig mot pneumokocker. Jag fick ofta återkommande bihåleinflammation efter förkylningar, det är ett minne blott efter detta vaccin (som kostade 300kr och räcker i 20 år :slight_smile: )

• började köra med “megadoser” av C-vitamin vid minsta lilla tecken/känsla av förkylning. Notera att det inte går att förebygga förkylningar mha C-vitamin, men det finns vetenskapligt stöd att man kan behandla en förkylning om man lyckas höja sin plasmanivå tillräckligt snabbt i början (första dygnet) av förkylningen.

Another meta-analysis calculated that, in children, 1–2 g/day vitamin C shortened the duration of colds by 18%, and in adults 1–4 g/day vitamin C shortened the duration of colds by 8%.[49] There is evidence of linear dose-dependency in the effect of vitamin C on common cold duration up to 6–8 g/day.[50][jargon] As noted above, there is an absence of large-scale, formal trials in the 10 to 200+ grams per day range, so no information is available for these higher dosages.
Vitamin C megadosage - Wikipedia

Teorin bakom detta är att människan är ett av få djur som inte kan producera eget C-vitamin, och man har sett att djur som kan det, producerar betydligt mer när de är stressade/sjuka (en get tex, som redan i “friskt” tillstånd producerar ca 13g C-vitamin per dag).

Jag kör igång med en tesked (5g) varje timme så fort jag misstänker en förkylning. Ifall det är falskt alarm så märks det* efter ett par timmar, då kroppen/tarmen inte kan/behöver ta upp så mycket. Som mest har jag intagit 50g under 10h utan att magen har protesterat allt för mycket, troligtvis har jag lyckas avstyra en förkylning i de fallen (och om jag varit för sen på pucken, så blir jag troligtvis snabbare frisk).

*det var någon som sa: “har man rännskita så har man aldrig tråkigt” :slight_smile:

3 gillningar

Jag är hellre konstant förkyld än äter inlagd sill med surkål :joy:

3 gillningar

Fick du inte pneumokocker-vaccin som ung eller är det något man måste fylla på med?

För övrigt så kan många virus kopplas till Alzheimer’s exempelvis så det är en hel del vaccin där risk-nytta förändras totalt och fördelarna börjar överväga eventuella nackdelar som tenderar att vara få.

Influensa (influensa vaccin)
Flu Vaccination Linked to 40% Lower Risk of Alzheimer’s Disease

Tuberculos (BCG vaccin)
An Old TB Vaccine Might Help Stave Off Diabetes, Cancer Alzheimer’s, and More

Bältros, Herpes Zoster (Bältrosvaccin)
Causal evidence that herpes zoster vaccination prevents a proportion of dementia cases

Detta ökar däremot risken för njursten…

Bortkastade pengar. Vad ska du göra med resultatet du får?

1 gillning

Alergi/förkyld etc. En “sen” upptäckt. Under pandemin höll vi oss undan smitta exemplariskt. Hemleverans , jobbade hemma enbart, inte åka kommunalt, inte träff folk inne. Vi var rätt bombis på att vi rimligen inte skulle bli förkylda.
Märkte lite snuva och täppt näsa på våren. Testade allergimedicin , Loratadin och kortisonspry för näsan.
Wow. Upptäcka att man är lite allergisk mot pollen först vid 60+.
Känner en person som upptäckte att han inte tålde mjölkprotein bra vid 40+. Han trodde att magen var besvärlig var “normalt” . “Alltid varit så” Blev bra snabbt när han tog bort mjölkproteinet.

1 gillning

Allmän vaccination av spädbarn mot pneumokocker infördes i nationellt vaccinationsprogram först 2009, så nej, jag hade inte tagit/fått det innan vad jag vet.

Jag tror att (i onödan) äta ex 1g C-vitamin varje dag året om kan vara ett problem, inte att några ggr per år, vid förkylningsmisstanke, inta megadoser.

1 gillning

Jaha okej, ska prova det för jag tror jag har bihåleinflammation så pass ofta att jag börjar vänja mig vid det och det har varit så i många år.

Gör det… jag har inte haft något problem alls med bihålorna sedan jag tog vaccinet. Innan dess kunde jag ha låggradig feber flera veckor/månader minst en gång per år i samband med förkylning.

EDIT: beror såklart på om bihåleinflammationen beror på virus eller bakterier, men för mig handlade det tydligen om bakterier, och det blir väl ofta det om det drar ut på tiden.

1 gillning

Ens hälsa är aldrig bortkastade pengar. Men fortsätt tro det du.

Jag har utifrån resultatet anpassat kosten och mina kosttillskott, samt fått svart på vitt att ta tag i sömn och vila på allvar. Några av mina tidigare symptom kan vara tecken på imbalans av en handfull hormoner, vilket kunde uteslutas vilket alltid positivt: att veta vad som INTE är problemet.

Fysiotesterna var även bra till träningen, efter tidigare skada med konsekvenser på delar av mina nerver (nedsatt känsel i rygg och en fot och ett ben) fick jag dels mer information, läkaren upptäckte ytterligare ett problemområde och jag fick remiss till en fysioterapeut för att få ordning på ett par av problemen. Vissa av de kände jag bara till symptomet, men inte underliggande orsak. Efter 12 mån anpassning & träning har jag inte mått så här bra sedan jag var 20 (innan min skada) :slight_smile:

3 gillningar

Ok, det kom ut ett nytt vaccin 2022, Apexxnax som tydligen skyddar mot 20 st olika bakterier så ska testa det. Tack för tipset för övrigt, mycket bra förväntat värde för min del. :+1: :hand_with_index_finger_and_thumb_crossed:

1 gillning

Jag har resonerat från andra hållet. Varför är jag nästan aldrig sjuk :thinking: Visst, jag sover bra, äter ok, fått rutin i att tvätta händerna och tränar men när man har gått kring hostande och fräsande människor så har jag ändå klarat mig ovanligt bra. Då har jag ändå småbarn hemma som kan sova på mig under förkylning och hosta mig i ansiktet… När jag resonerade om detta med en kollega sa hon. Fast du äter ju nästan aldrig sötsaker eller godis, Tror att hon är något på spåren där, socker är inget bra. Mitt ovetenskapliga tips att prova att minska sockret.

Du har helt enkelt fötts hälsosammare, med ett bättre immunförsvar eller något :wink:
Jag äter nästan inga sötsaker eller godis och jag blir sjuk då och då (ev. problem med bihålor också) så jag tror inte det har en påverkan.

Menar inte att det räcker att sluta med socker för ett friskt liv men jag tror det kan vara är en starkt bidragande faktor.

Likaså är sömn, träning, handtvätt, städning i hemmet, vitaminer genom kost och andra starkt bidragande faktorer.

Sätter inte genetik som en omöjlig faktor heller och har nog haft tur i lotteriet men ju mer otur man haft i den dragningen desto mer måste man nog ta fasta på sambanden.

Jag har aldrig ätit mycket socker, så för min del förklarar det inte varför jag var förkyld nästan varje månad mellan 1988 och 2008.

Det skulle ju, rent teoretiskt, kunnat vara 2 förkylningar per månad med socker… men jag spekulerar bara. Läser det som att du slutade vara förkyld, vad ändrade sig? Var delaktig i en rehabiliteringsutredning där det bland annat var många förkylningar inblandade. I det fallet visade det sig att det var mögel i personens lägenhet och en flytt tog bort symptomen.

Inte svårt att få goda råd om vad man gör om man får avvikande mätvärden. Google är din vän om du är källkritisk. Läkarkåren är ofta riktigt kass på kost och hälsa. Mycket lite i deras utbildning om det. Jag har en del krämpor och anpassar vad jag äter och vilka kosttillskott jag tar och hur jag rör på mig för att få avvikande mätvärden att bli bra.
Alla jag övertygat om att gå ock kolla upp olika mätvärden i blodet har hittat saker som dom försöker bättra på. Lågt D-vitamin och obra blodsocker och blodfetter är vanligt. Viktigaste för mig var ett Förhöjt PSA som kan tyda på prostatacancer och behöver undersökas

Jag var sjuk för en månad sen med feber o förkylning.

Nu är jag sjuk igen, ont i halsen, huvudvärk mm.

Håller med andra i tråden. Jag var typ aldrig sjuk innan vi fick barn. Nu är det ständigt något.

Kan tillägga att jag har väldigt god hygien. Tvättar mig ofta, spritar mig och har alltid våtservetter med i bilen efter handling osv.

Dricker ingen alkohol. Sover ok. Dock mkt stress oro och ångest. Vet ej om det kan bidra?

1 gillning

Tränar två gånger

1. Jag upplever att jag sover tillräckligt, stör mig på att jag vaknar tidigt på helgerna,
  2. Jag upplever att jag sover bra
  3. Vad jag hört så snackar jag ibland
  4. Tränar två gånger i veckan på gymmet. Går minst 30 minuter varje dag
  5. Bra fråga ang D-vitamin.
  6. Lägenheten har någon form av FTX-ventilation städer och vädrar nästan varje vecka.

Jag arbetar som lärare en viktig faktor, men det jag reagerar mest på hur oftare jag blir sjuk nu jämfört med 6 år tillbaka fast att jag jobbade också som lärare. Ännu bättre med astma som förlänger sjukdomstiden med slemhosta.