Förkyld alldeles för ofta

Återkoppling: sedan februari har jag anlitat en PT, har då totalt gått ner 10 kg och märker att jag har bättre hälsa nu än förr.

En viktig faktor har varit vad jag har stoppat in mig för typ av mat. Tidigare har jag uteslutit grönsaker i min kost och nu äter jag mer grönsaker.

Risk med att sparka öppen dörr. Men min livstil påverkade hur ofta jag blev förkyld och nu mår jag allmänt mycket bättre.

Peppar och peppar hoppas att jag inte blir sjuk av skriva detta inlägg :joy::joy:

16 gillningar

Fråga chatgpt om nässköljens påverkan. Är väl ganska bra studerat och bevisat. Nose cleansing.

Från ChatGpt

Nässköljning kan vara en effektiv metod för att lindra symtom vid förkylningar, bihåleinflammation och allergier samt för att förbättra näsandningen och förebygga infektioner. Det är dock viktigt att utföra proceduren på rätt sätt och att vara medveten om de potentiella riskerna. Vid tveksamhet bör man rådfråga en läkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal.

Jag undrar om inte genetiken, som vanligt, ligger i botten. MEN man kan säkert påverka på toppen.

Var själv storrökare långt upp i åren och var förkyld i genomsnitt 1 gång per 3 år - och jobbade med mycket folk omkring mig dagligen. När jag slutade röka sa alla att nu kommer du att bli förkyld ofta under ett par år - men nej, ungefär samma frekvens. Äter inte överdrivet sunt, gillar godsaker och tränar minimalt. Inte något jag rekommenderar men inte heller något som ger mig frekventa förkylningar.

Jo, D-vitamin tar jag som kosttillskott på recept för mina värden sjönk dramatiskt i samband med att jag fick cancer för en del år sedan, så det kollar man numera och justerar dosen.

1 gillning

Jag kör en specialare: Ska jag passera någon som ser sjuk ut eller nyser/hostar, andas inte in, stäng munnen. Med god löpkondition och allmän hälsa kan man lätt hålla andan tex 30s även utan initial inandning. Man hinner gå förbi och kan snappa luft en bit bort istället. Åk inte buss/T-bana osv. Tvätta händerna och ät inte med fingrarna.

Kan vara viss vits att gå och göra en test av diverse blodvärden…
Vi anlitar Werlabs (privat firma) och tappar ca 5 rör blod hos närmaste lab vid vårdcentral nån gång om året och får mätvärden på nära 40 olika testvärden inom 1 vecka via deras hemsida man loggar in på med bankid.
Vissa avvikelser anses försämra immunförsvaret.
Exempelvis om blodsockret är lite väl högt eller om D-vitaminvärdena är obra låga. Båda dessa två är inte ovanligt.
Man får även en kommentar från deras läkare som kan vara av värde speciellt om man fyllt i sina status när det gäller krämpor och ev mediciner.

Där har du nog svaret :slight_smile: Du kommer i kontakt med förkylningsvirus ofta. Sen går det ju som sagt att minska sannolikheten att bli smittad med bra sömn. En bättre hälsa överlag är säkerligen inget negativt när vi pratar om förkylningsvirus. Finns väl nån studie där man testar att ge folk förkylningsvirus och ger den ena gruppen en fullgod sömn och den andra “sömnbrist”. Sömnbrist-gänget blev mer förkylda.

Att äta mindre socker eller mer grönsaker i samband med förkylningsvirus har jag ännu inte sett. Det hänger nog ihop med en bättre hälsa överlag och en mindre del övervikt.

Det är mycket stark korrelation mellan låga nivåer av D-vitamin och svagt immunförsvar. Om du läser på ordentligt så kommer du att komma fram till följande.

• Starkt korrelation mellan D-vitamin-nivåer i blodet och dåliga sjukdomsutfall. Detta syntes tydligt under covid. Nästan alla som dog hade låga nivåer av D-vitamin.

• D-vitamin är mycket billigt och det är mycket låga risker kopplade även till mycket höga intag av D-vitamin under lång tid. Det finns dock en liten risk och det är ökad kalkavsättning i blodkärlens väggar. Det kan motverkas genom ökad intag av vitamin K2.

Själv äter jag ca 5000 IU ~(125 mg) vitamin D3 varje dag, samt två kapslar vitamin K2 sedan flera år tillbaka. Började med det när Covid slog till och kan inte minnas att jag varit sjuk sedan dess.

Mitt förslag är att testa samma sak under ett år och utvärdera efter ett halvår. Är du förkyld lika ofta?

3 gillningar

Update angående pneumokockvaccin (pneumovax): nu rekommenderas en påfyllnadsdos efter 5-6 år, efter det (tror man) räcker det livet ut.

1 gillning

När jag var i princip friskt varje dag under 7 år var jag både överviktig och normalviktig samt att jag åt massor av socker.
Så det verkar inte stämma på mig.

Däremot efter att ha haft barn nu i snart 3 år på dagis så verkar det som om kroppen har vant sig. Jag har inte varit tillräckligt sjuk för att vara ledig från jobbet på ett bra tag nu. Jag hoppas jag inte jinxar det nu iom detta inlägg. =)

Tror risken att smittas via munnen är liten i förhållande till näsa och ögon.

Så undvik att peta i näsan och klia ögonen om du inte tvättat händerna, då har du en bra början.

Fel tror jag, blunda och håll för näsan är viktigare.

Knappast, den lösningen är för kortsiktig. Ser dessutom störtlöjligt ut.

Håller med. Det är värt att prova.

Jag kör multivitamin + 2000 IU Vitamin D dagligen

Svårt att säga säkert men själv drabbas jag av allergi/lättare förkylning lite då och då men väldigt sällan någon feber.

Under covid åren tog jag +10000 IU Vit D om dagen plus 1g Vit C om jag kände att det började klia i hals mm. Antagligen överdrivet men klarade mig utan feber till sommaren 2022.

Det är 25 ggr rekommenderat dagligt intag (enl Livsmedelsverket). Jag hade ju varit lite försiktigare än du, men det är kanske bara jag. Känns inte som att riskerna med överdosering är värt experimenterandet…

”Höga intag av vitamin D kan orsaka hyperkalcemi (förhöjd halt av kalcium i blodet) och kan efter en längre tid resultera i förkalkning av mjukdelsvävnader och ge skador bland annat på njurar, blodkärl, hjärta och lungor”

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2016/effekter-av-och-risker-med-d-vitamintillskott.pdf#page25

3 gillningar

Det är också en stark korrelation mellan överdosering av D-vitamin och risken för irreversibla skador på vitala organ som njurar, lunga och hjärta.

Det är ju bra att du är frisk. Men ska du verkligen råda andra att ta 12,5 ggr den dos som Livsmedelsverket rekommenderar? I bästa fall får man dyrt urin, i värsta fall stora problem.

Ta kosttillskott, för all del, om det inte räcker med en vanlig sund kosthållning och du har god koll på nuvarande blodvärden. Men håll det på en lagom nivå…

3 gillningar

Som vanligt så är korrelation inte samma sak som kasualitet. Under Covids inledning talades det mycket om D-Vitamin, Hydroxichlorine (?) och Ivermectin. De två sista är väl helt avfärdade. Jag vill minnas att jag såg en förklaringsmodell som mer var att låg D-vitaminhalt var en följd av Covid och inte tvärtom men jag kan ha fel.

Ska säga att jag under oktober-april äter D-vitamin men då i betydligt mindre doser än du nämner.

1 gillning

Ganska många har alldeles för låga nivåer av Vitamin D. Anledningarna är fler än bara brist på sol.

Hursom, att mäta är att veta så jag kollar Vit d nångång varje år genom blodanalys. Värdet ligger inom det rekommenderade spannet.
Det får bli min officiella rekommendation, kolla upp Vit d nivån.

1 gillning

Bra där. Bättre än att blint trycka i sig 10-20 gånger mer än vad som är sunt eller gör nytta.
:grin:

Jag snackade lite med ChatGPT om detta och fick följande svar:

> Hur vanligt förekommande är överdosering av vitamin D samt hur många dödsfall per år ger det? Jag skulle också vilja veta hur många människor som lider av för låga koncentrationer av vitamin D. En uppskattning av hela jordens befolkning gäller frågorna.

ChatGPT

Överdosering av vitamin D är relativt sällsynt, men det kan ske, särskilt om man tar mycket höga doser av kosttillskott under lång tid. Vitamin D-överdosering kan leda till hyperkalcemi, en farligt hög nivå av kalcium i blodet, vilket i sin tur kan orsaka skador på njurarna, hjärtat och benen. Trots detta är dödsfall på grund av vitamin D-överdosering mycket ovanliga.

Förekomst av Vitamin D-Överdosering

Exakta siffror på global nivå är svåra att fastställa, men överdoseringar är sällsynta i jämförelse med andra hälsoproblem. Enligt tillgängliga data och studier från olika länder är de flesta överdoseringar inte dödliga och behandlas framgångsrikt.

Dödsfall på grund av Vitamin D-Överdosering

Dödsfall till följd av vitamin D-överdosering är extremt sällsynta. I medicinsk litteratur och rapporter är det få dokumenterade fall där överdosering av vitamin D har lett till döden. De flesta av dessa fall involverar extremt höga doser och ofta andra medicinska komplikationer.

Förekomst av Vitamin D-Brister

Vitamin D-brist är däremot mycket vanligare globalt. Det uppskattas att över en miljard människor världen över lider av låga nivåer av vitamin D. Detta gäller särskilt i områden med begränsad solexponering, hög befolkningstäthet inomhus och där kostvanorna inte inkluderar tillräckligt med vitamin D-rika livsmedel.

Faktorer som Bidrar till Vitamin D-Brist:

• Geografisk placering: Personer som bor långt från ekvatorn får mindre solljus.
  • Livsstil: Människor som tillbringar mycket tid inomhus eller använder mycket solskyddsmedel.
  • Hudtyp: Människor med mörkare hud har svårare att producera vitamin D från solljus.
  • Ålder: Äldre personer har lägre förmåga att syntetisera vitamin D från solen.
  • Kost: Låg konsumtion av livsmedel som är rika på vitamin D (t.ex. fet fisk, äggula, berikade produkter).

Sammanfattning

• Överdosering av vitamin D: Sällsynt, mycket få dödsfall.
  • Vitamin D-brist: Mycket vanligt, påverkar över en miljard människor globalt.

Det är viktigt att balansera intaget av vitamin D för att undvika både brist och överdosering. Rådgör alltid med en läkare innan man påbörjar eller ändrar doseringen av kosttillskott.

> Hur stor koncentration av vitamin D får man av att vara en timme utomhus i solksken i Sverige, samt vilken koncentration kan det jämföras med tillskott på 100 mikrogram/dag?

ChatGPT

Mängden vitamin D som kroppen producerar när man är utomhus i solsken beror på flera faktorer, inklusive tid på dagen, hudtyp, mängd exponerad hud, och geografisk plats. I Sverige kan UVB-strålningen variera avsevärt beroende på säsong. Under sommarmånaderna (maj till augusti) är UVB-strålningen tillräcklig för att producera vitamin D, men under vintermånaderna (november till februari) är den ofta för låg.

Vitamin D-produktion från solsken

En timme utomhus i solen i Sverige under sommaren kan leda till betydande produktion av vitamin D. En uppskattning för ljushyade personer är att 15-30 minuter i solen mitt på dagen med ansikte, armar och ben exponerade kan producera cirka 10 000 IU (250 mikrogram) vitamin D. För mörkhyade personer kan det ta 3-6 gånger längre tid att producera samma mängd vitamin D.

Jämförelse med kosttillskott

Ett tillskott på 100 mikrogram (4 000 IU) vitamin D per dag är en betydande dos och ligger nära det övre gränsvärdet för vad som anses säkert för långvarigt intag för vuxna enligt flera hälsomyndigheter.

För att jämföra:

• Solproduktion (sommar, ljushyad person, en timme): Cirka 20 000 IU (500 mikrogram) - detta kan variera kraftigt beroende på flera faktorer.
  • Tillskott: 100 mikrogram (4 000 IU) per dag.

Viktiga aspekter att överväga:

1. Effektivitet: Kroppen reglerar vitamin D-produktionen från solen effektivt, så det finns mindre risk för överdosering från solexponering.
  2. Varaktighet: Kroppsproduktionen minskar när tillräckliga nivåer har nåtts, medan tillskott inte har samma självreglerande mekanism.
  3. Geografiska och individuella variationer: En person i södra Sverige under högsommar kan producera mer vitamin D än en person i norra Sverige eller under tidig vår/sen höst.

Sammanfattning

En timme i sommarsol i Sverige kan producera upp till 20 000 IU (500 mikrogram) vitamin D för en ljushyad person, vilket är betydligt mer än ett tillskott på 100 mikrogram (4 000 IU) per dag. Under vintermånaderna i Sverige är solexponering dock inte tillräcklig för att producera betydande mängder vitamin D, och tillskott kan vara nödvändiga för att upprätthålla optimala nivåer.

> Vilken dos rekommenderar Livsmedelsverket för vitamin D?

ChatGPT

Livsmedelsverket i Sverige ger rekommendationer för dagligt intag av vitamin D beroende på ålder, livsstil och särskilda behov. Här är de aktuella rekommendationerna:

Rekommenderat dagligt intag av vitamin D:

• Spädbarn (0-12 månader): 10 mikrogram (400 IU)
  • Barn (1-2 år): 10 mikrogram (400 IU)
  • Barn och vuxna (2-75 år): 10 mikrogram (400 IU)
  • Äldre (75 år och äldre): 20 mikrogram (800 IU)
  • Gravida och ammande kvinnor: 10 mikrogram (400 IU)

Ökad rekommendation för vissa grupper:

Vissa grupper kan ha ökat behov av vitamin D, exempelvis personer som inte regelbundet vistas ute i dagsljus eller som bär täckande kläder utomhus. För dessa grupper rekommenderas ofta ett dagligt tillskott av:

• Barn och vuxna som inte exponeras för tillräckligt solljus: 10 mikrogram (400 IU)
  • Äldre (över 75 år) och personer med liten solexponering: 20 mikrogram (800 IU)

Rekommendationer för tillskott:

Livsmedelsverket rekommenderar att vissa grupper tar vitamin D-tillskott för att säkerställa att de får tillräckliga nivåer. Detta inkluderar:

• Spädbarn som ammas helt eller delvis: 10 mikrogram (400 IU) per dag tills 2 års ålder.
  • Barn och vuxna som inte får tillräckligt med solljus, bär täckande kläder eller har mörk hud: 10 mikrogram (400 IU) per dag.
  • Äldre (över 75 år): 20 mikrogram (800 IU) per dag.

Maximala säkra nivåer:

Livsmedelsverket anger också maximala säkra nivåer för vitamin D-intag för att undvika risken för överdosering:

• Spädbarn (0-12 månader): 25 mikrogram (1000 IU) per dag
  • Barn (1-10 år): 50 mikrogram (2000 IU) per dag
  • Barn över 10 år och vuxna (inklusive gravida och ammande): 100 mikrogram (4000 IU) per dag

Sammanfattning

• Generellt rekommenderat dagligt intag för barn och vuxna (2-75 år): 10 mikrogram (400 IU)
  • Ökat behov för äldre (över 75 år) och vissa riskgrupper: 20 mikrogram (800 IU)
  • Rekommendationer för specifika grupper och maximala säkra nivåer är viktiga att följa för att säkerställa att man får tillräckliga nivåer utan risk för överdosering.

> Är inte de givna rekommenderade nivåerna till för att förhindra brist snarare än att optimera nivåerna?

ChatGPT

Du har rätt i att de rekommenderade nivåerna från Livsmedelsverket främst syftar till att förhindra brist och upprätthålla en grundläggande hälsa. Dessa nivåer är utformade för att säkerställa att majoriteten av befolkningen får tillräckligt med vitamin D för att undvika bristsymptom och associerade hälsoproblem som rakit hos barn och osteomalaci hos vuxna.

Optimal nivå av vitamin D

För att optimera nivåerna av vitamin D, det vill säga att uppnå nivåer som är förknippade med bästa möjliga hälsofördelar, kan högre intag ibland vara nödvändigt. Studier har visat att optimala blodnivåer av 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] ofta ligger mellan 75-125 nmol/L (30-50 ng/mL). För att uppnå dessa nivåer kan vissa individer behöva ett högre intag av vitamin D än vad som rekommenderas för att undvika brist.

Rekommendationer för optimala nivåer:

• Målnivå för blodserum: 75-125 nmol/L (30-50 ng/mL) av 25-hydroxyvitamin D.
  • För att nå dessa nivåer: Ett dagligt intag på 1 000-4 000 IU (25-100 mikrogram) kan krävas för många individer, särskilt under vintermånaderna eller för personer med låg solexponering.

Faktorer som påverkar individuellt behov:

• Solexponering: Personer som får tillräckligt med solljus (10-30 minuter några gånger i veckan) kan uppnå tillräckliga nivåer utan tillskott.
  • Hudtyp: Människor med mörkare hud behöver mer sol för att producera samma mängd vitamin D som de med ljusare hud.
  • Ålder: Äldre människor har en minskad förmåga att producera vitamin D från solen.
  • Kost: De som inte konsumerar tillräckligt med vitamin D-rika livsmedel (fet fisk, ägg, berikade produkter) kan behöva tillskott.

Kostråd och tillskott:

• Allmänna råd: Följ Livsmedelsverkets grundläggande rekommendationer som en minimumstandard för att undvika brist.
  • Högre doser: För att uppnå och bibehålla optimala nivåer kan individuellt anpassade doser vara nödvändiga. Detta bör ske i samråd med en vårdgivare och baserat på blodprov som mäter 25(OH)D-nivåer.

Sammanfattning

Livsmedelsverkets rekommendationer är utformade för att förebygga brist, men för att optimera vitamin D-nivåerna och därmed potentiellt förbättra hälsan kan högre intag ibland vara nödvändigt. Det är viktigt att individualisera vitamin D-intaget baserat på personliga behov och i samråd med vårdpersonal, särskilt för att undvika risker förknippade med både brist och överdosering.

1 gillning