Hej,
Har bett om bud på nuvarande bil för att byta till en Polestar 2. Fått erbjudande om ca 240-250k. Planerar att köpa en Polestar för max 300k kanske eller lite drygt beroende på. Vad är det förmånligaste sättet att finansiera mellanskillnaden på? Vill helst inte ta av sparpengar
Nordnets eller montrose:s portföljbelåning, föutsättning mer än 500k i värdepapper.( under 10% belåning borde bli 1,5-2,2% effektiv ränta för tillfället om jag minns rätt
avanza tillåter inte annat än värdepappers köp igentligen. även om det tekniskt sett går utmärkt att ta ut en slant.med belåning aktiverad, jag har provat.
Traditionella billån ( bilen som säkerhet) brukar inte tillåta så låg belåningsgrad. Mig veterligen. Blanko lån via bilhandlarn går ibland att få för 3.95% eller liknande men den effektiva räntan hämnar ändå över 6% i det fallet skulla jag säga.
Näst bäst är nog att lägga det på huset/lägenheten om utymme finns o banken är villig.
Det är jue väldigt sitvationsberoende. Låna av päron? En trevlig middag som ränteutbetalning
En viktig detalj är att man inte längre får göra ränteavdrag på Blancolån, så därmed ska man dra bort 30% på räntan på bolån eller värdepapperslån (så länge det är ISK eller depå) när man jämför mot Blancolån.
Så länge man inte lånar mer än max 10% tycker jag också portföljbelåning är mest effektivt, medans ett utökat bolån väl är tryggast.
Diskussionen om att man inte ska använda Avanzas belåning för annat än värdepapper vill ju inte dö men vi är många som använt den just så här i många år, så det känns inte som ett praktiskt problem