Det ska gå. Väntar på offerter i detta nu. Återkommer med ett bonusavsnitt på frågan när jag är klar.
Om man har någon typ av tjänstepensionsplan så lär sjukförsäkring vara enklast och billigast(?) att koppla på via den.
Tog en titt på grabbens försäkring han har via TjP och som bygger på en relativt låg lön - typ 25K.
Efter sjukskrivning i 3 månader betalar försäkringen ut 9800kr/mån som längst till 65(67)år på toppen av vad F-kassan betalar ut.
När sedan FK sänker ersättningen vid övergången till ”Sjuk- och Aktivitetsersättning” så höjs ersättningen från försäkringen till dryga 20.000kr/mån fram till som längst 65(67) år.
För detta skydd betalar han knappt 94kr/mån.
Våra allmänna system som samordnas med våra tjänstepensionssystem har ju ett tak på 90% eftersom det inte ska löna sig att vara sjuk.
Är man dock egenföretagare så kan man teckna sig för skydd motsvarande 108% genom Konsolideringssjuk.
Är du säker? Jag upplever att många blandar ihop hur länge försäkringen gäller och hur lång ersättningstiden är. Det är väldigt ofta olika. För ovan säger inget kring hur lång ersättningstiden är. Att den gäller till 65 års ålder är ju bara hur länge man kan ha den, inte hur länge den betalar ut.
Så är det i alla fall på de sjukförsäkringar jag har kollat.
Tänk också på, om du bli sjukskriven under en längre period och sen tvingas ansöka om sjukersättning. Då använder inte FK SGI för att fastställa din ersättning. De gör en uppskattning över dina inkomster de senaste åren och sen räknar de på något snitt. Har själv inte lyckats förstå hur.
Men om utredning drar ut på tiden, som den ofta gör, så är den inkomst de räknar på lägre, än om man jämför med sin inkomst som frisk.
Vet inte hur försäkringar parerar det, men kan vara bra att veta.
Om det var mig du svarade så är jag 100% säker.
Dito här. Det står uttryckligen exempelvis i Folksams och SEBs sjukförsäkringar att de betalar ut till 65 års ålder. Ersättningen beror på vilken ersättning den försäkrade får från Försäkringskassan. Samma med Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) via Fora. FK har ett tag på den ersättning de betalar ut, men det är ingen sådan begränsning på försäkringarna. De betalar ut procent baserat på SGI beroende på lön som ett tillskott på summan från FK.
Om man får ersättning för medicinsk invaliditet betalar åtminstone Folksam ut dubbla nedsättningsprocenten. Har man en beslutat invaliditet på 50% exempelvis, får man ut 100% av försäkringsvärdet. Leder detta till att man blir sjukskriven får man dessutom motsvarande ersättning där.
Är ens försäkring satt till 40 PBB (2,1 miljoner) får man således 4,2 miljoner i ovan exempel.
Det är bättre att försäkra bortfall av inkomst när man är frisk (eller sjuk), dvs FIRE ![]()
![]()
En seriös invändning är kanske att slippa fight med ovilligt försäkringsbolag i fall man inte är sjuk exakt enligt paragrafen i avtalet, läkare/försäkrare ej är överens, olika läkare ej är överens eller om man inte är tillräckligt sjuk. Jag har sett detta ske med väldigt svår påverkan på hela livssituationen hos den sjuke när försäkringsbolag vägrat stöd trots sjukdom som omöjliggjort arbete.
Det kan bli så svåra juridiska och administrativa frågor att man behöver köpa tjänster eller jurist för att företräda en själv gentemot försäkringsbolag och det kan behövas dras inför rätta vid tvist.
Ja, folk verkar ha dålig koll på detta och tror att det är ersättning fram till pensionen när det snarare är en omställningsförsäkring om man blir livslångt arbetsoförmögen (vilket få blir, apropå att du anser att man inte ska planera för osannolika händelser.
).
Jag tror grundproblemet du, jag och flera här stöter på är att SGI har ett tak som vi upplever är alldeles för lågt.
Ja, precis. Det jag vill är ju att ersätta den lön, utdelning och humankapital som jag har.
Sedan blir jag fascinerad över att ni som skriver inträden alla verkar ha superförsäkringar som inte går att teckna idag. ![]()
Låter som det blir dyrt, se det som arbetslöshetsförsäkringen istället. Ersättning för att man ska kunna ställa om till sin nya livsstil om man blir livslångt oanställbar p.g.a. att all ens kompetens har ersatts av AI t.ex. Sjukförsäkring får man se på samma sätt, ersättning för att man ska kunna ställa om till sin nya livsstil om man blir livslångt arbetsoförmögen.
I slutändan lär det bli billigare att självförsäkra, spara undan så man kan komplettera det lilla man får från samhället men som du konstaterat så blir “straffet” dubbelt eftersom från pensionsåldern så har pensionen blivit låg om man långvarigt varit borta från arbetsmarknaden.
Men i slutändan får man sannolikt problem om man inte kan arbeta under en lång tid, vårt samhälle är byggt på att man arbetar. Hade en bekant som levde sina sista år med sina sjukdomar i en husvagn för det var vad hon hade råd med i boendeväg.
Med risk att jag förolämpar någon så vill jag påstå att det är hål i huvudet om man inte börjar kolla olika försäkringskomponenter som finns i inbyggda i de flesta tjänstepensioner.
Tjänstepensioner som tecknas utanför avtalsmarknaden är ju ett smörgåsbord av olika försäkringsmoment där man väljer vilka som passar en själv och sin livs- och familjesituation eller vilka försäkringar arbetsgivaren bestämt ska ingå för att både skydda den anställde men också för att skydda arbetsgivaren.
Är man då egenföretagare så behöver man ju endast föra diskussionen med sig själv om vilka skydd man anser nödvändiga och som motiverar en försäkringspremie.
När det gäller privatanställda på bolag som inte är kollektivanslutna så kan ju arbetsgivaren ge de anställda en viss summa i pensionsavsättning varje månad och sedan låta den anställde välja vilka skydd som ska ingå förutom de försäkringsmoment arbetsgivaren bestämt ska vara obligatoriskt för alla anställda.
Obligatoriska moment är ju vanligtvis;
-
Ålderspension för framtida försörjning.
-
Premiebefrielse som gör att försäkringsbolaget står för inbetalningarna om den anställde blir sjuk - Arbetsgivaren vill ju inte betala in pensionspremier 30-40 år framåt för någon som inte är på arbetsplatsen och bidrar till resultatet.
-
Sjukförsäkring som tryggar den anställdes inkomst upp till 90% HELA vägen fram till pensionsåldern 65.
-
Sjukvårdsförsäkring som ger den anställde snabb tillgång till sjukvård via förmedling och därmed möjlighet att snabbt komma tillbaka i arbete. Sjukvårdsförsäkringen avlastar även arbetsgivaren från det rehabiliteringsansvar som finns lagstiftat.
Sedan finns det en mängd andra försäkringar för den anställde att välja men som då naggar på den pensionspremie arbetsgivaren betalar in.
En finnig och ensamstående yngling har kanske inte något skyddsbehov för någon annan än sig själv väljer sannolikt bort en livförsäkring medans hans kollega, 4-barnspappan ser ett stort värde i en livförsäkring som ekonomiskt skyddar hustru och barn med ett skattefritt engångsbelopp på någon miljon och sedan en familjepension som matar ut exempelvis 25.000kr/mån så länge något av barnen inte har fyllt 18 år eller om de pluggar och inte fyllt 20 år.
I just detta fall är det du som har dålig koll och uppenbarligen är ute och cyklar….
De här tre är väldigt viktiga på samma gång. Här är det svårnavigerad. Jag begriper det inte fullt själv, men har sett exempel i den nära familjen på när det har fungerat och när det inte har.
Trådskaparen har fått svar på sin frågeställning och tips i vilken ände han ska börja nysta för att skapa önskat tillstånd.
Att det sedan finns äldre forummedlemmar som tecknat lösningar som inte längre finns tillgängliga är väl inte så konstigt? - vi lever i en föränderlig värld där bl.a våra välfärdssystem urholkats allt mer senaste decennierna samtidigt som medvetenheten kring avgifter som exempelvis RT och jämförelsesajter bidragit till har slimmat utbudet att hitta alternativa lösningar.
Det jag har sett i ersättningstrappor tidigare är typiskt: Inget utöver arbetsgivarens sjuklön dag 1-14, en nivå dag 15-90 + FK och en annan lägre nivå dag 91-360 + FK och dag 361+ blir det bara FK baserat på min SGI. Jag kan absolut alltid ha haft usla tjänstepensionslösningar, så tar gärna emot tips om tjänstepensionslösningar där sjukförsäkringen täcker dag 361-livsvarigt!
Det finns flera stycken försäkringar beskrivna och länkade i denna tråd som ger just det skydd som efterfrågas. Läs villkoren.
Det finns så klart vissa Edge Case som kan bli extremt förmånliga i äldre lösningar som nu ersätts med mer förutsägbara diton. Tror dock på fullaste allvar att det fortfarande finns riktigt bra produkter (även om de då har ett högre pris) på marknaden även om de inte finns på försäkringsbranschens “Ica” och dylikt.
Jag klippte in lillgrabbens försäkringsuppgifter längre upp i tråden.
Den försäkringen är tecknad i Länsförsäkringar Friplan och är inte speciellt unik utan det finns nog många motsvarande tjänstepensionsbolag som kan erbjuda liknande, Skandia, SEB som har egna lösningar eller Avanza som använder sig av samarbetspartner när det kommer till försäkringsinslagen i deras tjänstepensioner.
Det är bara att googla alternativt vända dig till närmaste försäkringsrådgivare som med öppen famn kommer ta emot dig och lotsa dig vidare till en lösning.
Jag vet inte riktigt vad Bolmeson fiskade efter så jag gav bara ett generellt svar…
Som det står tidigare i tråden:
Skandia har en maximal tid på 5 år.
Euroaccident är 36 mån.
Var in på din AFA länk men hittar inte där vad maximal utbetalningstid är, inte heller SEBs som också länkades till. Men har inte riktigt tid att lusläsa just nu men du menar att dessa inte har någon maximal utbetalningstid?
Har själv euroaccident för tillfället, trevligt att det i alla fall är 36 månader, hade fått för mig att det bara var första året som täcktes. Försäkringar och deras villkor är ett särskilt sorts h-e. ![]()
Jag har fått besked om att min livränta från AFA betalas fram till pension.