Jo dyrt. Man får överväga vad man behöver. Full summa får man bara om man är en grönsak så kanske inte är värt det om man är själv. Men har man familj och andra att försörja är det ju en annan sida på myntet.
Och glöm inte rättsskydd som täcker advokat och rättskostnader för att dra försäkringsbolaget inför rätten när de nekar ersättning då du kan ligga ner och jobba och kommunicera via morse kod och blinka
Visst varierar behovet. Till skillnad från vanliga sjukförsäkringar ger dessa försäkring ersättning inte i procent av medicinsk invaliditet (där ju knappt ens grönsak når 100%) utan baserat på förlust av arbetsförmåga, dock oftast minst halv. Behovet att ev. processa kan ju uppstå i alla avtalsrelationer.
Har något liknande “trygghetskapital” via facket hos Skandia. Den är dock på betydligt lägre belopp, tror det är på 15 PBB. Den ger ersättning efter sjukskrivning i 36 månader (något som är rätt svårt att komma upp i i dagens samhälle med tanke på de prövningar som sker mot alla andra normalt förekommande yrken).
En fråga som vi borde hitta en lösning på om man kan med kombinationer få ihop 108% eller om det bara är OK via en dedikerad konsolideringssjukförsäkring.
Samtliga efter hälsodeklaration. Däremot har företagarna, i vart fall haft, en sjukkapitalförsäkring som tecknas mot “fullt arbetsför” och euroaccident, via förmedlare, har en kompletterande ITP sjukförsäkring upp till 90% av lön och en utdelningsförsökring som upp till 3pbb/år kan tecknas mot “fullt arbetsför”, för högre belopp hälsoprovning.
För egen del mest nöjd med att jag hittade kapitalförsäkring med premiebefrielseförsäkring som kan läggas både privat och i bolag vilket ju gör att det går att försäkra oändliga belopp per månad till 67 års ålder förutsatt att kassaflödet finns (Reflex sparförsäkring hos Länsförsäkringar). Delen om att kunna försäkra oändliga belopp kanske relevant för: @janbolmeson
Kollade nu och vad jag kan se så ingår den inte i det grundläggande försäkringspaket som man som ny medlem erbjuds mot “fullt arbetsför”, men det var väldigt rörigt och ganska dålig information IMO. Företagarnas avgift på 4250 kr per år är ju inte direkt gratis heller. För den som inte har något skydd och kan dra nytta av andra förmåner så kan det kanske gå att räkna hem.
Jag har provat att teckna den sistnämnda. Fick tillbaka screenshots utskrivna på papper där inga belopp eller “actions” framöver fanns. Möjligt att man kan teckna via Avanza.
Jag ser att du har gillat mitt inlägg om att det borde finnas en turordningslista för försäkringar för egenföretagare! Finns det något avsnitt om det eller finns det någon längre artikel? Jag tycker det är väldigt snårigt.
Ta gärna ett möte med @RicardNylund som är försäkringsrådgivare som jag själv använder / bollar dessa frågor med. Du når honom på: ricard.nylund@ricap.se