De flesta klara av denna ränta, inte svårt stt räkna ut
Man får helt enkelt offra resturangbesök utlandsresor två gånger per år, två fina bilars osv
Så nej jag har inte hört i min närhet att man har tvinga sälja pga räntan.
De flesta klara av denna ränta, inte svårt stt räkna ut
Man får helt enkelt offra resturangbesök utlandsresor två gånger per år, två fina bilars osv
Så nej jag har inte hört i min närhet att man har tvinga sälja pga räntan.
Jag vill verkligen inte strö salt i såren, men om man trodde att nollräntor från riksbanken skulle vara för evigt, så trodde man fel. Vilket även statistik för extremt många år gjorde. Samt givetvis för dem som kan nationalekonomi. Men, men.
Det som man kan glädjas över är att om man flyttar till en mindre lägenhet, så har priset för den också minskat. Kanske får man samma kostnad som man hade för sin större lägenhet? Plus energikostnaderna.
Det är också fullt möjligt att bygga in lite tänjmån i sin ekonomi. Att göra det hyfsat lätt att skala upp och ner vid behov. Det är förvånansvärt få, åtminstone i min bekantskapskrets, som resonerar så. Att ha en bostad med uthyrningsdel som kan hyras ut om ekonomin kräver det. Att ha andra resurser (bil, fritidshus, etc) som går att hyra ut. För mig är det mer intressant att ta vissa risker men att man har potentiella resurser som kan aktiveras vid behov, än att snåla och välja det riskfria alternativet.
Jo, jag har ett jobb där jag i perioder rest väldigt mycket över hela världen.
Har gjort resor med familj till olika ställen men har inte alls detta väldigt vanliga behov att åka charter bara för sakens skull.
Pengar spenderas absolut på både mat och upplevelser, men inte på en dussinvecka i Sälen eller Kanarieöarna och inte på McDonalds eller en extra Tesla. V
Min poäng var mer att man inte måste belåna sig till max med boendet bara för att banken lånar ut pengar. Då slipper man också sälja sitt hem bara för inkomsterna svajar lite.
Inte noterat något sånt i min bekantskapskrets än (innerstan Stockholm/Göteborg runt 30)
Däremot väcker det en fråga jag har vägt av och an till och undrar hur du och ni på forumet ställer er till att teckna en bostadsförsäkring Liv/ Inkomst på bolånet som bla Handelsbanken erbjuder?
(Tänker att det kanske hamnar lite OT även om du inte verkar vilja utveckla kring orsakerna till “separation” så kan det spela in i ämnet som orsakar “ofrivillig” flytt.)
Förebyggande åtgärder kan då vara
Inkomstpremie som är avsevärt dyrare, 692 kr / månad för maxpremien 20000 kr/månad. Orimlig om man inte är på en väldigt svajig arbetsplats.
Bolåneskydd Liv kostar 56/kr och månad per miljon upp til max 3 miljoner.
Försäkringsbolag gör ingenting gratis. Punkt.
Däremot, om du tycker att premien till försäkringsbolaget är värt det, så ska du betala det.
Fast om fler säljer större lägenheter för att flytta till mindre borde eftefrågan på mindre öka och efterfrågan på större minska, och priserna borde följa efterfrågan.
Fast det var ju inte detta du skrev. I detta inlägg visar du upp någon helt annan.
Men folk idag bara måste ha det nyaste köket ny bil som de ej ens äger och självklart köpa ett boende till vilket pris som helst allt för fasaden utåt.
Frågan är vad äger svensken ens?
Jo svensken äger lån ![]()
Har svårt att tycka synd om folk som skuldsatt sig och varit med i en del av den så kallade “bostadsrallyt” dags för några o få sig en tankeställare nu hoppas bara dr ej skyller ifrån sig utan tar lite eget ansvar över sina handlingar ![]()
Jag tar fram mina popcorn o kollar på korthuset som faller ![]()
Jag tror nog att efterfrågan på mindre lägenheter minskar på grund av ökade räntor. Där kan man tänka sig att personer som är yngre inte har råd att köpa den mindre bostaden på grund av att räntorna hamnat i det normala lägre skiktet, vilket är mycket högre än när det var nollränta hos riksbanken.
Efterfrågan minskar förmodligen inte, däremot sjunker antagligen priset, men mindre för det mer efterfrågade och mer för det mindre efterfrågade. De flesta kan förmodligen inte välja alternativet att inte bo någontans (eller iaf inte ha någon kostnad för det).
Sen måste man kanske definera begreppet “mindre lägenhet” också lite mer i detalj, för ett par personer jag känner är det en femma på Östermalm ![]()
Det som gäller är att utbud och efterfrågan hamnar på en nivå där båda kommer överens. ![]()
Som lägenhetsboende har jag inte så mycket koll på energipriserna (då möjligheten att byta är obefintlig) men varför skulle just fjärrvärme öka/minska mer än andra energislag? Så vida man inte har en egen oljekälla, en stor gräsmatta fylld med solceller osv ![]()
Edit:
Eller syftade då på inklusive investeringskostnad osv snarare än själva den fjärrvärmen som levereras i rören?
Bra fråga! För att inte dra den här diskussionen allt för långt ifrån trådens huvudfokus avhåller jag mig till att rekommendera ett avsnitt av Ekonomiekot Extra som beskriver detta (vad som har blivit dyrare och varför) på ett pedagogiskt sätt:
Jag tänker att det är bra att kunna hålla två tankar i huvudet. Vi gör ett försök till:
Nyckeln till mycket av det här är att låta bli att ha ett för dyrt boende.
Jag uppfattar att ingen som kommenterat här har fångat vad frågan egentligen handlar om. Den grupp vi pratar om här har aldrig haft något sparande, utöver kanske 500 kr i månaden in på något buffertkonto. Alla inkomster har hela tiden gått till konsumtion och att ”hålla uppe en juste fasad”.
Om man i t.ex. Stockholm vill bo i ett anständigt bostadsområde så kostar det en del. Jag menar inte nu något ”finare” område utan vilket område som helst som domineras av ”normala människor”, alltså medelklass med stabila jobb och hyggliga inkomster.
I de områden som vore möjliga att inom överskådlig tid få en hyresrätt i kommer man att bo granne med människor med avvikande bakgrund med olika klankusiner som alla är gifta med varandra. Det kan säkert gå att bo där som en ”övergångslösning” men det är ingen plats man vill bilda familj på.
Men men men “KALPen är ju 7%”
Tja, det kanske är fel på Staten som reglerar priserna på hyror?
Kanske vore det bättre om marknaden får sätta de hyror som de vill, utifrån utbud/efterfrågan? Bara en tanke.
Det kommer givetvis aldrig att ske i Sverige.
Vad har det med saken att göra? Massor med människor hör till ”ekonomisk arbetarklass”. Man jobbar inte i något klassiskt arbetaryrke och är inte vana vid tänka på sig själv som arbetarklass. Arbetarklass associeras med människor med låg status som bor på mindre orter och har ett fysiskt arbete i någon fabrik. Filmen ”Äta, sova, dö” visar upp hur arbetarklass ser ut.
Det har åtminstone i större städer uppstått vad vi kan kalla för en ”medelklasskult”. Det har blivit viktigare än förr att hålla sig inom ”vissa sociala ramar”. Det är i sin tur kopplat till den utbredda förslumningen av hela samhället som varit den naturliga följden av den förda migrationspolitiken. Många ”enklare” områden dominerade av hyresrätter har förvandlats till kriminella getton.
Många har sagt att ingen kommer behöva sälja för KALPen är på 7%… Därför tycker jag att ditt exempel är intressant. Det blir knepigt långt innan 7%