Försent/dumt med ombalansering till mer Europa?

Många bra tankar i tråden.

1 gillning

Marknadsvikt är det mest diversifierade du kan ha. Alla avsteg från global marknadvikt minskar diversifiering.

4 gillningar

För alla som avviker från marknadsvikt så bettar du mot en specifik region/land och det i sig minskar diversifieringen. Europa har slumrat och tittar man på den ekonomiska tillväxten, börsvärdet så har Europa hamnat efter de senaste 20 åren.

Vi är i FIRE-mode, men förutom att vi har några års utgifter i Treasury bills så är allt kapital i indexfonder fördelat ungefär 70/30 us vs ex-us. Och jag funderar på att balansera om nu när de amerikanska har gått ner så mycket att vi ligger under vår målsättning på usa-exponering. Vi har ingen svensk pension utan kommer bara att leva av sparmedel och lite social security om den finns kvar.

Vi planerar en “reverse glide path” så vi ligger på högre och högre andel aktier med tiden, då detta verkar vara det bästa chansen att klara sig mot inflation på lång sikt. Se
The Benefits Of A Rising Equity Glidepath In Retirement.

Sitter lugnt i båten mao. :grin: Om max fyra år är Trump borta, kort tid med tanke på vår horisont.

1 gillning

Jag fortsätter investera i globala indexfonder eftersom jag försöker fånga avkastningen för den globala aktiemarknaden. Jag överviktar inte enskilda marknader som ingår i globalt index utan accepterar den avkastning respektive marknad ger. I år kanske det är Europa som levererar bäst avkastning vem vet? Om det skulle vara så då är jag tacksam för den del av mitt globala index som utgörs av Europa.

5 gillningar

Är du i get rich eller stayrich? Köper dufortfarande? Hur lång sparhorisont?

Själv har jag gjort ett ställningstagande. Det är för mig uppenbart att Trump och gänget runt honom nu gör en Orban/Putin och rundar konstitutionen och demokratin. Och att det nu är upp till USA:s befolkning att rädda sitt land. Under tiden denna kamp utspelas vill jag ha så lite pengar som möjligt placerade i USA.

Jag sålde därför av 95% av globalfonderna före och efter den iscensatta förnedringen av Zelensky i ovala rummet. Det har kortsiktigt visat sig vara en bra affär men det var inte därför jag gjorde det. Jag har kvar mitt nystartade månadssparande i SPYI (världsindex) men ligger i övrigt mest likvid förutom en lekhinkssatsning i europeisk försvarsindustri. Rätt eller fel? Who knows?

1 gillning

Tänker att man får hålla flera tankar i huvudet samtidigt.

Många som sålt av sina globala indexfonder gör det sannolikt för att minska exponeringen mot USA av rent ideologiska skäl. (Om detta kan man tycka vad man vill.) Det hela bör då ses som en markering mot rådande världsordning och effekten på den egna ekonomin blir då sekundär.

Att däremot tro detta är ett sätt att minska sitt risktagande är en helt annan fråga. Enligt vedertagen ekonomisk teori är svaret krasst sett nej.

Vad som sedan kommer hända framöver, med utgångspunkt från trådens rubrik, vet naturligtvis ingen. Själv tror jag kapital kommer fortsätta strömma från USA in till bl.a. Europa och därigenom i förlängningen också ge bättre indexkurser inom Europa jämfört med USA. Jag gör ingen analys kring rimligheten annat än att konstatera att bollen redan är i rullning.

3 gillningar

“Get Rich”. 20+ år sparhorisont. Yes, jag köper varje månad (automatiskt månadssparande) som vanligt :+1:

Går nog inte att kombinera de två.

Jag har höjt risken med en ordentlig home bias av samma anledning som artikeln du hänvisar till.

Trots att det inte var av ekonomiska skäl finns såklart dessa förhoppningar också;

• fortsatt allokering bort från USA,
  • dollarförsvagning när Fed sänker räntan upp till två gånger i år,
  • stora investeringar i Europa (Sveriges viktigaste marknad) i kombination med kraftiga förenklingspaket från kommisionen,
  • tydliga steg bort från skenande offentliga utgifter i USA bör påverka ekonomin negativt på kort sikt
  • att fred i Europa leder till eufori på hemmaplan. Kan inte se hur det skulle påverka amerikanska börsen ö.h.t.
  • att förhandlingarna om frihandelsavtal mellan EU och Indien går i mål 2025,
  • osv.

Ja, du. Om det inte är läge att sälja nu när det slagit i botten vet jag inte när ett bättre tillfälle kommer.
Samma med din alternativinvestering; alla vet ju att en ATH följs av 34 ATH i snitt. Perfekt läge att realisera alla dina förluster och placera i det som redan gått bra.

Jag tror på USA. Och resten av världen, utom Europa. Vi är helt körda.

Ja, om Trump lever så länge så avgår han om fyra år. Sedan vinner Vance och sitter i åtta år. Sedan blir Tulsi Gabbard USAs första kvinnliga president, i åtta år.
Så 20 år av bra utveckling over there.

2 gillningar

Jag hoppas mer på en mänsklig värld med vettiga ledare där jag är mindre rik än en dystopisk framtid med diktaturer överallt där just jag råkar vara en av de lyckligt lottade.

:peace_symbol: :rainbow_flag: :earth_africa: :ukraine: :canada: :mexico:

7 gillningar

Jag tror inte på vettiga ledare.
Jag hoppas på att vi tar tillbaka makten över våra liv så att vi får bestämma själva.

2 gillningar

Jag tror man gör bäst i att låta globalfonden vara. Tänkte innan årsskiftet att jag skulle minskat ner andelen Sverige men valde att inte göra det, glad är jag nu att jag inte gjorde det. Tror risken är likadan nu, många säljer av sina globalfonder, köper mer Europa som redan gått upp. Jag tror det är bättre att se det som att man kan köpa andelar i globalfonder till “rea”…och har man inget vid sidan om börsen bara fortsätta månadsspara/låta det vara.

1 gillning

De amerikanska bolagen är framgångsrika och säljer i hela världen.
Europa är inget numera. Vi är bara 5% av världens befolkning och står för ca 10% av världens BNP.
Globala indexfonder är nog en bra idé även framgent.

Jag har inte sålt, sitter kvar i en globalfond.

Problemet är att de som säljer gör det högljutt medan resten sitter tysta. Du kan inte få en vettig bild av vad folk i allmänhet gör genom att bara titta på de som aktivt utrycker sin åsikt, det kommer alltid att ge en skev bild.

Eftersom det finns ett datum alla känner till, borde inte sannolikheten och effekten av detta redan reflekteras i dagens aktiepriser?

Med andra ord så är nedgången vi redan sett delvis en effekt av sannolikheten att både utannonserade och eventuellt nya tullar införs.

4 gillningar

Är verkligen bollen i rullning eller blir det bara temporärt. Om den är i rullning på riktigt, dvs USA dyker än mer och Europa ökar, återstår fråga om man ska följa bollen redan nu, för att både minska risken, men också för bättre avkastning om det ändå är dit indexfonderna senare kommer, alltså med större övervikt Europa.

Nja, enbart EU är 15% av global BNP lägg till 2-3% för UK. 450 miljoner människor är ändå en bra bit fler än USAs 340 miljoner.

Känns inte direkt som en avkrok i världen :sweat_smile:

9 gillningar

USA är ju isf en ännu mindre del av jordens befolkning

1 gillning