Försent/dumt med ombalansering till mer Europa?

Tror det nämnts tidigare men vill du sänka risken är det mycket mer effektivt att lära dig om alternativa tillgångsslag än att vikta om bland olika marknader. Om du inte gjort det, läs Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen, kolla på det tillhörande poddavsnittet samt läs Shahidis böcker (om du är nördig nog). Mitt genuina råd. :slight_smile:

Att spekulera i vilka marknader som kommer gå bäst på så här kort basis är i princip rent lotteri. Det du ser i graferna har redan hänt. Det går inte att understryka nog. Din portfölj ska gå bra baserat på vad som kommer att hända. Det vet inte du, det vet inte de som viktat om till Europa, det vet inte ens storhjärnorna (nja) bakom världens största fonder och investmentfirmor.

Rent krasst: Om du följer omviktarna och vinner på det kommer det vara i princip 100% tur. Om du inte följer omviktarna och förlorar på det kommer det vara i princip 100% otur.

5 gillningar

Jag tror att USA kommer fortsätta dominera flertalet decennier framöver. Fortsätter min plan och investerar i FTSE All-World (VWCE) på Avanza med värdepapperskredit. Köpte lite extra på vägen ner.

Jag gissar på en dipp på 1-5% 2 april och sedan en fin återhämtning under tidig sommar 2025. Men jag kan ha fel! :smiley:

2 gillningar

Europavikt i.s.f. globalindex ökar tekniskt sett risktagandet (som så många andra redan påpekat). Åtminstone på papperet.

Personligen tror jag USA kommer få det tufft närmaste åren. De har snart inga vänner kvar så som de beter sig. Kan bli svårt att driva handel med stater som tröttnat på översittarattityden. I synnerhet om man massdeporterar billig arbetskraft.

Man borde tycka att marknaden redan har prisat in allt, men varje gång Trump har gått ut med nya tariffer har marknaderna reagerat kraftigt och på samma sätt när han har skjutit på eller inte infört tariffer har marknaden reagerat kraftigt åt andra hållet. Detta trots att han tydligt annonserat sina intentioner under hela valrörelsen.

Jag tror inte marknaden vet vad Trump kommer göra och inte har prisat in det helt. Jag tror inte ens Trump vet vad han kommer göra exakt 2/4 mer än att han ska bestraffa de som inte böjer knä tillräckligt mycket.

Vi får se vad som händer. Det är ju tacksamt nog inte så långt dit.

Inprisning funkar så att oddsen för både det ena och det andra utfallet är med i priset. Därför reagerar marknaden när utfallet blir känt. Problemet med att delta med egna gissningar är att veta bättre än marknaden vad sannolikheten för varje utfall faktiskt är.

4 gillningar

Du verkar ha missförstått vad prisa in innebär. Det är odds. Det gör att marknaden reagerar när utfallet blir känt. I båda riktningar beroende på utfallet.

Att betta mot vad oddsen säger är generellt en urusel strategi om man inte har informationsövertag. Kända publika uttalanden är inte ett informationsövertag.

2 gillningar

Klart man får tillväxt om man lånar.

Om Europa hade lånat lika mycket som USA.

Om USA hade lånat lika lite som Europa.

Vilken tillväxt hade vi då haft här tror du?

2 gillningar

Trump kan inte bli omvald, och precis som efter hans förra period är det trolig sväng mot demokratsidan efter som lär underminera vissa av förändringarna som skett.

Under alla små och stora stormar finns det dem som säger att det är denna gången man ska sluta sitta still i båten. En dag blir det kanske första gången någon har rätt i det, men jag tar det med lugna puckar.

Du har 3.6 miljoner i ISK-sparande. En lägenhet för över 4 Miljoner med 3miljoner lånefritt.

Hur hade det känts om du förlorade 50% av värdet i din ISK? Om det är något du inte kan acceptera så fundera på hur mycket förlust du kan acceptera och sätt en stop-loss med marginal.

Personligen hade jag mtp ålder och vad du skrivit sålt allt i din ISK. Därefter börjat jobba igen och månadssparat ihop ett nytt ISK-kapital med nyintjänade pengar du är villig att riskera och som inte riskerar din förmögenhet.

1 gillning

Känns lite försent att sälja nu. Nog bäst att sitta still i båten. Klarar ju rent ekonomiskt nedgång på 50 %, även om jag inte kan göra alla de saker jag tänkt göra utan att jobba mer.

1 gillning

Om börsen går ner 50%. Då går framtida avkastning upp till det dubbla om företagen är de samma.

Så har du tidshorisont nog så är det bara att tacka för dubbla framtida förväntade avkastningen.

Hur menar du? Jag har ju inget nysparande varje månad.

Jag jobbar ca 25-50 % så att jag nästan klarar mig. Kan definitivt klara mig om jag lever mer sparsamt också. Har 1 miljon på banken med bästa möjliga ränta och insättningsgaranti, som jag ibland tar någon/några tusen ifrån. Eller i värsta scenariot med extrem ränta skulle kunna betala bolånet med. Gör att jag sover gott. Men nu insett att jag nog haft lite för hög risk med resterande ca 75 % i globala och svenska indexfonder. Just nu har ju fonderna sjunkit rejält så fördelning blir annorlunda.

Om du har tidshorisonten så spelar det ju ingen roll om du inte nysparar.

Om vi säger att världsekonomins utveckling är utom vår kontroll. Då får vi helt enkelt acceptera att leva med oavsett vad som händer den.

Världsekonomin är i princip utvecklingen av världens bolag.

När börsen går ner 50% och bolagen är utom vår kontroll. Då är varje krona investerad efter nedgången dubbla förväntade avkastningen framåt från nu. Jämfört med om börsen inte gått ner 50%.

Så om har tidshorisont nog innan uttag så spelar en 50% nergång ingen roll. Du kan inte göra något åt det. Det skadar inte heller eftersom förväntad avkastning är dubbel nu. Det är bara om uttag ska ske på kort sikt så du inte får del av dubbel förväntad avkastning det är ett problem.

1 gillning

Samma tidshorisont som är lämplig med hänsyn till din valda risknivå. T.ex. om du har hög risktolerans och en tidshorisont på 10år eller mer. Så du har 100% aktieindex utan faktorviktning.

2 gillningar

Tror många behöver läsa denna

3 gillningar

Jag kan inte svara på trådstartarens fråga och det mesta är väl sagt när det kommer till “sitta still i båten”, “dollar cost averaging”, “time in the market beats market timing”, och “ha inte pengar på börsen som du behöver inom 10 år”.

Det jag vill addera till diskussionen är att det inte verkar finnas något kryphål i USAs lagar som tillåter presidenten att genom att utlysa “national emergency” bestämma tullar på det här sättet. Han går emot konstitutionen helt enkelt. Igen.

Förfarandet kommer att prövas i domstolar. Detta perspektiv kommer inte fram så mycket tycker jag in den allmänna rapporteringen.

Några länkar:

Både tullarna och paniken på börserna kan bli kortvariga.

För Sveriges del kan tullarna och den allmänna osäkerheten ha både positiva och negativa effekter. Att kronan hittills stärkts räknar nog de flesta som en positiv effekt, kronan har ju varit onormalt svag länge. Europeiska och kinesiska varor kan bli billigare om deras marknad i USA minskar. Viljan och energin i Europa för att jobba bort diverse onödiga USA-beroenden ökar, t ex genom att se till att vi får egna finansbolag som kan överta Master Cards och VISAs roll, och egna sociala medier och andra internettjänster.

1 gillning