Försiktiga portföljen a'la 2020 vs Bankkonto på 2-4 års sikt

Har gått tillbaka och tittat lite på den Försiktiga portföljen som den initialt var designad år 2020 och funderar om den verkligen var så dålig. Vid Corona krisen Mars 2020 så fick man lite kalla fötter för denna då den rasade lite mer än det var tänkt, men så gjorde ju även allt annat. Detta ledde till att den nya Försiktiga portföljen puttade in 40% på bankkonto. Men med lite distans över vad som skedde under corona krisen och om man nu tittar tillbaka på denna portfölj, och med en designad sparhorisont på 2-4 år så undrar jag om den inte kan vara ett väldigt bra alternativ, rent av bättre än nuvarande Försiktiga portföljen (som visserligen är designad för 1-3 år) , alternativt rena bankkonton.
Vad har ni för åsikter om den - är risken i den så pass stor för så kort tid att det ändå kan anses vara bättre att hålla pengarna på ett bankkonto.

Scenariot är att vi behöver balansera om c:a 1 000 000 - 1 300 000 kr från Mellanriskportföljen för att ha dem lite mer säkrade för ett kommande budgeterat behov om c:a 4 år (uttagsfasen i livet) , så tanken är att kunna få ut 2-3 % per år under kommande 2-3 år, varvid de sedan låses ned till något fasträntekonto under det sista 1-2 åren. Är det värt risken för att nå de där ytterligare 1-2 % enheterna ?

Min buffert/lågrisk portfölj består av 50% räntekonto samt 50% LYSA BRED 20/80. Behöll min 20/80 genom corondippen. Ligger plus ca 4 % nu tror jag. Längesen jag kollade :wink:
Visste inte hur jag skulle göra för Jan “skrotade” 80/20 så jag diversifierade, dvs 50-50 enligt ovan.

1 gillning