Forskare: Kommunala sommarjobb brukar bromsa livslönen

Tack för din insats för samhällsekonomin!

2 gillningar

Jag har semester så jag orkar inte grotta ner mig i det nu, men en tanke som slog mig är att om man får ett jobb via lottning så skolas man sämre i processen att ”kämpa till sig jobb och avancemang”. Skulle det stämma så kanske man är mindre benägen att ta större risker och väljer tryggare alternativ. Lokalt häromkring är många av de kommunala feriejobben som erbjuds även jobb där färre jobbar heltid av olika anledningar.

Jag har avancerat genom ringar på vattnet och intresse vilket har gagnat mig.

Skulle vara intressant om de upprepade studien någonstans där alla i vissa åldrar garanteras feriejobb.

2 gillningar

Vad skulle kontrollgruppen då bestå av?

2 gillningar

Rapporten hade specifikt exkluderat alla grupper av det här slaget.

En tanke som slår mig som mer trolig är att “pappas pojke/flicka” pga bortskämdhet är mindre benägen att söka kommunala sommarjobb som dessa, och istället i högre grad spenderar sin sommar med att leka, och också senare i livet är mer benägen att få högbetalda jobb som pappa ordnar genom sina kontakter.

Vore intressant att se en kontrollgrupp “lever på pappas pengar/kontakter istället för att göra rätt för sig”.

5 gillningar

Gott folk. Jag tror ni fastnar för ordet lottning. Selekteringen är snarare ungdomar som sökt sommarjobb hos kommunen. Att de som fick jobb sedan lottades ut är inte det intressanta. Det är ingen slumpmässig population, utan en grupp som redan har en preferens för att söka jobb på just en kommun. Att de sedan börjar jobba på en kommun i högre utsträckning (och får lägre lön) än andra ungdomar är därmed inte så konstigt.

7 gillningar

En mer elak teori som har viss grund i egen erfarenhet är att en hel del av ”jobben” är av hittepå-karaktär. Jobben får enligt reglerna inte vara ”riktiga”.

Om man får ”sommarjobb” som pappersvändare (i bokstavlig mening) eller kaffekokerska så lär man sig inget av betydelse. Det ger inga egentliga meriter som skulle kunna användas för att få något bättre.

Jag hade själv ett kommunalt sommarjobb som ung. Senare fick jag ett privat sommarjobb i en större butik istället. När jag efter några år tappade det jobbet (av naturliga skäl) blev det att jag sökte till äldrevården. Där jobbade jag rätt länge sedan.

På mitt kommunala sommarjobb var allting mest flum, i både positiv och negativ mening. Den person som var min handledare var på semester och kom tillbaka sista dagen. Han skrev iallafall ett fint intyg. Ingen av kollegorna visste något om några regler så jag fick vara med och utföra själva jobbet. När jag senare träffade på kommunala sommarjobbare, som normalt anställd semestervikarie, fick de aldrig göra något med egentlig substans i.

De regler jag tänker på är alltså detta:

:white_check_mark: Tillåtna arbetsuppgifter inom vård och omsorg för feriearbetare

Feriearbetare kan ofta arbeta med enkla och icke vårdrelaterade uppgifter, till exempel:
• Social samvaro med äldre eller personer med funktionsnedsättning (t.ex. spela spel, promenera, fika)
• Aktivitetsstöd (hjälpa till vid utflykter, musikstunder eller gymnastik)
• Städning av gemensamma utrymmen (men inte personlig hygien)
• Köksarbete som att duka, diska eller servera
• Trädgårdsarbete vid boenden

:x: Otillåtna uppgifter för minderåriga (under 18 år)

Enligt Arbetsmiljöverkets regler får feriearbetare inte:
• Ge personlig omvårdnad (t.ex. hjälpa till med dusch, toalett eller medicinering)
• Hantera lyft av vårdtagare
• Arbeta med smittrisker eller tung fysisk belastning
• Arbeta ensamma med vårdtagare
• Utföra hälso- och sjukvårdsuppgifter

Rapporten studerade faktiskt ungdomar från hög social status särskilt och konstaterade att det påverkade resultatet.

Du missförstår. Båda grupperna i experimentet sökte jobb på en kommun. Några lottades att få jobbet och några lottades att inte få jobbet.

1 gillning

Nationalekonomerna Daniel Knutsson och Björn Tyrefors har följt 50 000 ungdomar som sökte sommarjobb i staden mellan 2012 och 2018. Eftersom fler sökte än det fanns platser lottades många av jobben ut, vilket gör att forskarna kunnat jämföra likvärdiga grupper.

Nja, här framgår att samtliga sökte sommarjobb på kommunen. Det kan vara så att det står något annat i studien, men utifrån artikeln är min tolkning rimlig.

1 gillning

Missförståndet är att du beskriver att de som fick jobbet jämfördes med ungdomar i allmänhet. Det stämmer inte. De jämfördes bara med andra sökande, som inte fick jobbet.

Att den grupp som fick jobb fick lägre löner över tid kan inte förklaras av att de ansökte om ett kommunalt sommarjobb, eftersom båda grupperna i experimentet sökte samma jobb. En likhet kan inte användas som förklaring av en skillnad.

Gruppen som hade högre lön de följande åren hade också sökt kommunalt sommarjobb, skillnaden var att de på grund slumpen inte fick jobbet.

Läs mitt inlägg igen. Det är ju exakt motsatsen jag hävdar. Vi gör exakt samma tolkning.

(Däremot hade en bättre akademisk studie varit ett slumpmässigt urval av hela populationen av ungdomar, för att se om sommarjobb rent allmänt gav lägre lön senare i livet. Nuvarande studie är ett skevt urval.)

1 gillning

Det blir väl ändå intressant?

”Ungdomar som tillhör gruppen som söker kommunala sommarjobb missgynnas i livet lönemässigt om de har oturen att få sommarjobbet de sökte - jämfört med de som sökte och inte fick jobbet”

2 gillningar

Det är mycket intressant!

Hypotes: kommunalt sommarjobb är meriterande i framtida ansökningar till riktiga kommunala jobb (formellt eller informellt). Så om du haft ett kommunalt sommarjobb så kommer du få det där kommunala jobbet med lägre lön när du senare söker det. Du som inte fick sommarjobbet kan inte inleda en karriär inom det kommunala och måste typ söka en utbildning som alla andra.

1 gillning

Det känns väldigt slumpmässigt. Går studien att återupprepa? Sedan är det inte tydligt vad som är drivkraften bakom den låga lönen. Det brukar vara, låg utbildningsnivå = låg inkomst. Vissa kommunala jobb är lågavlönade, medan andra är det inte.

Utifrån kommunens synvinkel är troligen inte målet att ungdomar ska ha en hög livsinkomst. De vill troligen sysselsätta ungdomar som slår dank och rekrytera nya medarbetare på sikt. På det sättet verkar feriejobben fylla en funktion.

Det kanske bara visar att de som fått kommunalt sommarjobb senare också acccepterar en för låg lön. Höj då de kommunala sommarjobbarnas lön.

Intressant hypotes! De som fick ett kommunalt sommarjobb tjänade mer än de som inte fick jobbet, under det år som sommarjobbet varade.

1. På vilket sätt skulle det kunna leda till att de accepterar lägre timlön än de som tjänade mindre det året?
  2. Studien visade att de som fick ett kommunalt sommarjobb inte fick lägre lön för samma arbete, utan att de jobbade färre timmar och på en lägre nivå än de som hade fått avslag, åren efter det kommunala sommarjobbet. Ska inte färre arbetade timmar och ett mindre ansvar leda till lägre lön?

Ska våra skattepengar verkligen gå till att sänka löner och karriär och framtida inkomstpotential för våra ungdomar? Finns det verkligen inte något bättre att göra för pengarna? Eller är en stor offentlig sektor ett egenmål som är viktigare än hur det går för våra invånare?

1 gillning

Intressant studie, och vad jag kan se tycks den vara väl genomförd och resultatet robust och tydligt kausalt, med ett resultat som jag tror att få av oss förväntade sig. Om fler offentliga insatser lottades ut på detta vis skulle kunskapsläget om deras effekter bli mycket klarare.

Jag har själv förespråkat att alla offentliga bidrag borde bytas ut mot jobberbjudanden, och den här studien antyder att det inte är helt självklart att det skulle ha enbart positiva produktivitetseffekter. Det bästa vore förstås om även en sådan policy kunde randomiseras, så att effekterna kunde studeras.

1 gillning

Man får ta den här studien för vad den är, den mäter väldigt isolerade variabler och de har så vitt jag förstår inte ens låtit personerna det gäller komma till tals. Det är mycket möjligt, jag skulle säga troligt, att andra faktorer spelat roll än själva sommarjobbet.

Det skulle tex gå att göra en studie hur det gick för dem i liknande socioekonomisk sits som aldrig sökte några sommarjobb. Det är mycket möjligt att de som hade sommarjobb klarade sig bättre totalt sett vid en sådan jämförelse.

4 gillningar

Så slutsattsen är att människor med tur tjänar mindre pengar?