Förslag för nya 3:12-regler (2024)

Ja jag kan väl ha räknat fel men då får man väl justera nivåerna. Dessutom höjer jag momsen i förslaget, finns ju 6% och 12% moms på mycket. Syftet är dock inte att bestämma exakt nivå utan att förenkla hela systemet.

Argumentet om kapitalskatt är dock bra. Där kanske man får tänka om.

Säkert. Men finns de som har

eget kapital > TJP kapital > inkomstpension+PPM kapital

eller utan TJP alls:

eget kapital >> inkomstpension+PPM kapital

vid pensionsåldern. De (jag med) kan bara påverkas av högre kapitalskatt.

Tänker att vi har gått tillräckligt Off topic i denna tråden nu.

Vill du prata skatter för anställda så starta en sådan tråd :slight_smile:

2 gillningar

Inte så, har fått öffert att byta från anställd till fåmanföretag och just nnu utredar jag vad är mer optimallt för mig givet de nya 3:12 regler som vi pratar här.

Då diskuterar vi 3:12 och inte pensioner i fortsättningen. Har du frågor kring 3:12 kontra din situation så skapa en tråd för det syftet. Annars är det OT.

Denna tråden handlar inte om pension. Utan 3:12 kontra nuvarande regler.

Hur mycket lön, utdelning och företagets KF/AF sparande, skatteoptimering i fåmansföretag osv är ju del av reglerna :slight_smile:

DI idag. Tyvärr bakom pay wall. Regeringens nya 3:12-regler får kritik av skattejurister

Det hela är ett totalt haveri. Gör om, gör rätt.

Alltid bra när information viktig för samhällsdebatten läggs bakom betalvägg så att 99% missar det.

2 gillningar

Eller någon som är med DI kan skriva artikeln här :wink:

Prova denna länk: DI 3-12.pdf

Funkar den?

2 gillningar

Länken funkar inte. Jag gjorde ett försök med en annan länk.

1 gillning

Tack länker funkar. Men det ser ut en clickbait från DI. Vad är på riktigt som är värre? Vilka gymnas om förändring och vilka gynnas inte? Taket för utdelning höjs med ca 100 lax. Det är positiv, eller hur?

1 gillning

Det höjs om man har litet löneutrymme så att man inte hade kunnat ta ut mer via förenklingreglen (eller genom att ha ett företag för förenklingsreglen och ett annat för huvudreglen).

De tar också bort vissa spärrar.

Den kraftiga försämringen är att det kommer bli 8 inkomstbasbeslopp avdrag för varje ägare i ett företag vilket innebär betydlig försämring för många företag med flera ägare.

Det höjs om du har ditt AB som sidosyssla och/eller inte kan eller vill ta lön upp till brytpunkt. Tar du hög lön och/eller har flera anställda och/eller är flera delägare så sänks det i de flesta fall.

Om man är ensam anställd och tar ut hög lön (från och med brytpunkten för statlig inkomstskatt) så behålls väl utdelningsutrymmet på 50 % av bruttoårslönen, dvs precis som idag? Eller har jag missförstått något?

2 gillningar

Ok, budgetpropositionen för 2026 är släppt och 3:12-reglerna är med.

3 gillningar

Hur mycket pengar kommer man kunna ta ut om man tar 0 kr i lön? Funderar på om man i princip kan ha en förmånsbil på företaget och sedan leva helt på utdelningen och således betala 0 kr i inkomstskatt. Dvs. ha en bil som i princip kostar max grundavdraget för skatt varje år.

Tänker att det rimmar ganska bra med FIRE om man som i mitt fall är under 40 och då inte betalar in något mer i pensionssystemet.

322 400 kronor år 2026.

Så ca 21 500 kr efter skatt då att leva på. För egen del fungerar det helt klart om jag låter företaget stå för alla bilkostnader, grundavdraget är ju 24 900 kr så man får ha ett förmånsvärde på max 2075 kr i månaden då om jag tänker rätt.

Tycker detta är en trevlig förändring då den framförallt gör det möjligt att bo i kommuner med hög kommunalskatt.