Förslag för nya 3:12-regler (2024)

Ja det är möjligt att jag blandar ihop här.

Om jag håller stämman i december så blir utdelningen på mitt beskattningsår 2025 och jag skattar i maj 2026. Beloppet jag kan ta i utdelning baseras på de nuvarande reglerna och jag skulle då få ta en utdelning på ca 307K.

Mitt antagande:
Om jag väntar till januari så är det de nya reglerna som gäller.
Det lönebaserade utrymmet är baserat på uttagen lön föregående kalenderår. (2025) Inte bolagets löner under räkenskapsåret. Det skulle ge mig ett utdelningsutrymme på 375k på grund av högre lön under 2025 än 2024.

I min K10 så blir det då:
2024: Utdelning
2025: Ingen utdelning
2026: Utdelning

Har jag tänkt fel här ?

Om jag inte missförstått något med de nya reglerna, så är det fortfarande så att 2025:s utdelningsutrymme räknas enligt 2025:s regler, och 2026:s utdelningsutrymme räknas enligt 2026:s regler. När du väljer att ta ut utdelningen påverkar inte hur utdelningsutrymmet för varje år beräknas.

Så, om du inte tar utdelning under 2025 kommer ditt utdelningsutrymme för 2025 att beräknas enligt 2025:s regler (307k enligt dina beräkningar) och de 307k kommer sen följa med till 2026 som sparat utdelningsutrymme (men inte räknas upp). Sen kommer utdelningsutrymmet för 2026 beräknas för 2026 (375k enligt dina beräkningar) så i så fall kan du 2026 ta ut 307k + 375k i “låg”-beskattad utdelning.

Men jag har svårt att se hur det blir någon skillnad mot att ta ut 307k 2025 och sen 375k 2026.

Ja du verkar ha rätt där. Jag fokuserade bara på utdelningen nu om den skulle vara i januari eller december, men glömde bort nästa års december kan ge utdelning.
Som du skriver så kommer det i slutändan bli samma sak.

Tack för svar. :slight_smile:

Är det någon som vet om de nya reglerna slutgiltigt har klubbats ännu?

Ja, grundbeloppet tillgodoräknas alla. Eventuellt lönebaseerat utrymme läggs till på toppen

Nope, de har de inte. Sker innan nyår.

Då finns hoppet fortfarande kvar att det av någon anledning inte blir genomfört :).

1 gillning

Stort tack Vilse i pannkakan!

Var det mycket jobb att ändra ägarstrukturen? Några större kostnader? Tänker att kostnader som uppstår är aktiekapital till holdingbolaget och årsbokslut.

Aktiekapital och kostnaden för ett holdingbolag är samma som för vanligt AB, dvs företagskonto, bokföring och årsredovisning. Det som tillkommer är eventuell hjälp för att överlåta (sälja) innehavet i verksamhetsbolaget till holdingbolagen.

Ska man vara petig är aktiekapital ingen kostnad, det är “bara” pengar som är bundna tillfälligt, eftersom holdigbolaget sen kommer köpa aktier av dig för de pengarna, och värdet av holdingbolagets innehav i dina andra bolag är (förhoppningsvis) tillräckligt mycket väda för att aktiekapitalet i holdingbolaget alltid ska vara intakt utan kontanter som ligger och skramlar.

1 gillning

Har nu sålt mitt helägda AB1 till mitt AB2. Ska uppdatera bolagsordningen och uppdatera huvudman efter helgen tänkte jag.

Tack för alla som varit med och stöttat i tråden!

1 gillning

Nu har vi gjort exits. :wink: Sålde AB1 till mitt nya holdingbolag igår.

Behöver du verkligen uppdatera bolagsordningen? Jag tänker att den borde vara densamma så länge du inte gör fler förändringar än enbart ägarstruktur.

2 gillningar

Jag har inte med den där rekommenderade standardformuleringen om att “äga och förvalta”

Jag uppfattar dubbel koncertillhörighet som bra nyheter om ditt holdingbolag har ägande i olika koncerner.

Jag skapar nu (innan årsskiftet) ett eget holdingbolag som äger aktier i en koncern. From 2027 (dvs när holdingbolaget ägt aktierna from 1 januari 2026) så kan jag ta hem lönebaserad utdelning i koncernen.

Men, mitt holdingbolag kan köpa (hela eller delar av) andra bolag (utanför koncernen) och även nyttja deras lönebaserade utdelning.

Jag uppfattar man kan göra en skrivning som visar att ni båda har “väsentligt inflytande” i koncernen. Tex om delägare 1 äger 1st fler aktie än delägare 2. Men delägare 2 har rätt att tillsätta, avsätta styrelsen.

Då kan ni båda ta ut grundutdelning + lönebaserat utrymme.