Följ kusten från strax norr om Helsingborg till och med Båstad så har jag mycket svårt att tro att du inte hittar något passande. Finns lite större orter med utmärkta kommunikationer (Västkustbanan/ flygplats), idrottslag i högstaserier, stora småbåtshamnar, stora sommarevenemang/-konserter och sen alla storlekar ner till småbyar, närmast limmade till vattnet.
Hittarp/Laröd, Domsten, Viken, Höganäs, Nyhamnsläge, Mölle, Arild, Jonstorp, Ängelholm, Skälderviken, Magnarps strand, Vejbystrand, Torekov, Båstad plus flera mellanliggande
Vi verkar vara ett stort gäng som kan måla en mer fullständig bild av varje orts karaktär när ni varit nere på studiebesök! (Boka in 1 vecka)
Kom till Staffanstorp, vi har låg kommunalskatt, goda kommunikationer och ett kommunalråd som gillar att sticka ut hakan. Det finns också hantverkare som pratar rotvälska.
Den relativa isoleringen på Österlen är inte alls dum om man är lagd åt det hållet. Mycket skjuts på sommaren och sedan total lugn och frid under vintern, om man undantar den dramatik som kan uppstå i samband med snöfall. Har man tur kan man tom bli insnöad några dagar. Och det tar en timme att köra till Lund/Malmö så det är ju inte Sibirien.
Fantastiska stränder också om än betydligt kallare än Lomma, som för övrigt är värdelöst för bad och där man får vada kilometervis i dy innan vattnet börjar närma sig knäna.
Valfri ort på Kullahalvön norr om Höganäs borde vara perfekt. Sjukt bra livskvalitet med oslagbar natur, fina stränder (ömsom sand, ömsom klippor), berg, böljande åkrar, riktigt bra lokal besöksnäring med restauranger, vingårdar och närproducerade kvalitetslivsmedel. Närhet till både flygplats (Ängelholm), tågkommunikation och Malmö knappt 1 timma bort, Köpenhamn 1,20.
Prisnivån ganska hög (på gott och ont) och i småorterna välkomnande atmosfär ffa mot permanentboende.
Om man är redo för ett avskilt liv med landets finaste golf och stränder, kan jag slå ett slag för Ljungskogen på Falsterbonäset!
Stora tomter, sjukt dyra hus.
Ett sommarparadis för fåtaliga som uppskattar frihet och låga skatter.
Med tanke på utvecklingen inom landet skulle jag flytta norrut. Absolut INTE Skåne eller området runt Göteborg.
Varberg är ett undantag som fortfarande fungerar ok men väldigt dyra priser, eftersom många upptäckt att det är en stad som fortfarande fungerar hyfsat.
Tack. Det var intressant. Har hört det viskas om det tidigare men inte velat lyssna.
Vi planerar att kolla söderut i vår och jag har börjat förstå att det kanske är mindre ordning än jag föreställt mig. Vi får lägga till några orter i norr.
Har du funderat på Karlskrona eller Kalmar? Perfekta städer om du gillar havet. Dyra bostäder dock. Inga direkta problem i dessa städer vad jag har hört. Kalmar har haft lite gängkriminalitet på senare tid, oklart hur det har uppdagat sig.
Även jag letar hus i samma storlek, ca 100 m2, samt pris, runt 6M och i samma områden. Tar tacksamt emot tips på trevligt orter! För mig är naturen viktig, gärna större naturområde i närheten, vill inte bo på en platt åker. Jag lever själv så gärna närhet till mindre stad/ort med föreningsliv man kan engagera sig i.
Du ska inte kolla på Skåne, det kan vi hugga av från Sverige😋. Kolla istället på Halland, borgerligt styrt sedan 1912. Tusen gånger bättre sjukvård än Skåne.
Sen är vi en expansiv region men nästan uteslutande kommuner med kust. Själv är jag från Halmstad. Så jag hade valt Halmstad eller Varberg. Vill du ha mer detaljerade områden så får du hojta till.
Var snäll och uttala ordet “gurkburk” och säg sedan att Halmstad är ett alternativ
Nåväl, Halland har en fördel av att ligga med lika långt till två storstadsregioner och hyfsade kommunikationer
Det finns riktigt fin kust, och skog för de som vill ha. Och om man är på det humöret även åkrar, speciellt i södra Halland.
Ett av ställena jag övervägt flytta till när jag gör en FIRE och tröttnat på gräddhyllan. Casha in och köpa något dubbelt så stort eller hälften så dyrt
I Halmstad har jag tom tagit bussen till Kärleken.
Eller bo där som jag gör.
Det finns även en lite ekivok adress här " Trekanten 6" på Kärleken
Sedan är “nära havet” väldigt relativt, jag tycker inte jag bor nära havet (7km ifrån) medan en Växjöbo skulle tycka det är nära. Trevliga havsnära orter i Halmstadtrakten kan vara Tylösand, Frösakull, Ringenäs, Haverdal eller Steninge, alla i direkt anslutning till havet.