Förslag på ort?

Följ kusten från strax norr om Helsingborg till och med Båstad så har jag mycket svårt att tro att du inte hittar något passande. Finns lite större orter med utmärkta kommunikationer (Västkustbanan/ flygplats), idrottslag i högstaserier, stora småbåtshamnar, stora sommarevenemang/-konserter och sen alla storlekar ner till småbyar, närmast limmade till vattnet.
Hittarp/Laröd, Domsten, Viken, Höganäs, Nyhamnsläge, Mölle, Arild, Jonstorp, Ängelholm, Skälderviken, Magnarps strand, Vejbystrand, Torekov, Båstad plus flera mellanliggande
Vi verkar vara ett stort gäng som kan måla en mer fullständig bild av varje orts karaktär när ni varit nere på studiebesök! (Boka in 1 vecka)

Sydkusten lär visst också vara fin, har jag hört :stuck_out_tongue_closed_eyes:

6 gillningar

Här skrattade jag högt. :smiley:

Kom till Staffanstorp, vi har låg kommunalskatt, goda kommunikationer och ett kommunalråd som gillar att sticka ut hakan. Det finns också hantverkare som pratar rotvälska. :sweat_smile:

3 gillningar

Den relativa isoleringen på Österlen är inte alls dum om man är lagd åt det hållet. Mycket skjuts på sommaren och sedan total lugn och frid under vintern, om man undantar den dramatik som kan uppstå i samband med snöfall. Har man tur kan man tom bli insnöad några dagar. Och det tar en timme att köra till Lund/Malmö så det är ju inte Sibirien.

Fantastiska stränder också om än betydligt kallare än Lomma, som för övrigt är värdelöst för bad och där man får vada kilometervis i dy innan vattnet börjar närma sig knäna.

1 gillning

Ja, det var en upplevelse att doppa tårna i vattnet på Knäbäckshusen, 24 grader i luften och 10 i vattnet efter “uppvällningen”.

@nnb, vad menar du att jag är avundsjuk på?
Det faktum att jag och min fru betalar ca 30 000 mindre i kommunalskatt än i Malmö /Lund?

Tycker Lomma är överskattat. Dyrt och stranden har utsikt över Malmös industriområde.

1 gillning

Valfri ort på Kullahalvön norr om Höganäs borde vara perfekt. Sjukt bra livskvalitet med oslagbar natur, fina stränder (ömsom sand, ömsom klippor), berg, böljande åkrar, riktigt bra lokal besöksnäring med restauranger, vingårdar och närproducerade kvalitetslivsmedel. Närhet till både flygplats (Ängelholm), tågkommunikation och Malmö knappt 1 timma bort, Köpenhamn 1,20.

Prisnivån ganska hög (på gott och ont) och i småorterna välkomnande atmosfär ffa mot permanentboende.

Kolla Mölle, Arild, Lerhamn, Nyhamnsläge. :slight_smile:

1 gillning

Om man är redo för ett avskilt liv med landets finaste golf och stränder, kan jag slå ett slag för Ljungskogen på Falsterbonäset!
Stora tomter, sjukt dyra hus.
Ett sommarparadis för fåtaliga som uppskattar frihet och låga skatter.

1 gillning

Med tanke på utvecklingen inom landet skulle jag flytta norrut. Absolut INTE Skåne eller området runt Göteborg.

Varberg är ett undantag som fortfarande fungerar ok men väldigt dyra priser, eftersom många upptäckt att det är en stad som fortfarande fungerar hyfsat.

2 gillningar

Tack. Det var intressant. Har hört det viskas om det tidigare men inte velat lyssna.

Vi planerar att kolla söderut i vår och jag har börjat förstå att det kanske är mindre ordning än jag föreställt mig. Vi får lägga till några orter i norr. :pray:

Har du funderat på Karlskrona eller Kalmar? Perfekta städer om du gillar havet. Dyra bostäder dock. Inga direkta problem i dessa städer vad jag har hört. Kalmar har haft lite gängkriminalitet på senare tid, oklart hur det har uppdagat sig.

/

1 gillning

Har det blivit ngn flytt och i så fall vart?

Även jag letar hus i samma storlek, ca 100 m2, samt pris, runt 6M och i samma områden. Tar tacksamt emot tips på trevligt orter! För mig är naturen viktig, gärna större naturområde i närheten, vill inte bo på en platt åker. Jag lever själv så gärna närhet till mindre stad/ort med föreningsliv man kan engagera sig i.

1 gillning

Du ska inte kolla på Skåne, det kan vi hugga av från Sverige😋. Kolla istället på Halland, borgerligt styrt sedan 1912. Tusen gånger bättre sjukvård än Skåne.

Sen är vi en expansiv region men nästan uteslutande kommuner med kust. Själv är jag från Halmstad. Så jag hade valt Halmstad eller Varberg. Vill du ha mer detaljerade områden så får du hojta till.

2 gillningar

Var snäll och uttala ordet “gurkburk” och säg sedan att Halmstad är ett alternativ :slight_smile:

Nåväl, Halland har en fördel av att ligga med lika långt till två storstadsregioner och hyfsade kommunikationer

Det finns riktigt fin kust, och skog för de som vill ha. Och om man är på det humöret även åkrar, speciellt i södra Halland.

Ett av ställena jag övervägt flytta till när jag gör en FIRE och tröttnat på gräddhyllan. Casha in och köpa något dubbelt så stort eller hälften så dyrt :slight_smile:

I Halmstad har jag tom tagit bussen till Kärleken.

2 gillningar

Skitsnack. Visst det händer saker i landskrona som i Stockholm osv. Men det är betydligt tryggare än Malmö

1 gillning

Lol du måste vara en 08 :joy:

1 gillning

Du får öva på läsförståelsen eller helt enkelt läsa hela det inlägg du försöker svara på. Han skriver ju tydligt att han är från Halmstad. :joy:

Eller bo där som jag gör.
Det finns även en lite ekivok adress här " Trekanten 6" på Kärleken :innocent:

Sedan är “nära havet” väldigt relativt, jag tycker inte jag bor nära havet (7km ifrån) medan en Växjöbo skulle tycka det är nära. Trevliga havsnära orter i Halmstadtrakten kan vara Tylösand, Frösakull, Ringenäs, Haverdal eller Steninge, alla i direkt anslutning till havet.

3 gillningar

Det måste vara mentalt jobbigt att tillhöra Skåneland, dela flagga och historia med oss här nere i leran. :wink:

Förresten, Halland… det är det där som swishar förbi fort som katten mellan Båstad och Göteborg när man sitter på tåget va’? :crazy_face:

2 gillningar

Gotland är ett hett tips. Vackert, mestadels lugnt samt rikt kulturliv och krogutbud i förhållande till storleken och befolkningsmängden.

1 gillning

För drygt två år sedan blev det en villa i närområdet istället. Dyrt men väl värt det.

3 gillningar