Bara hör av dig om du vill ha lokal guide! ![]()
![]()
![]()
Långt är relativt. 10-15 minuter bil eller 30-40 minuter cykel till stranden i Lomma (från västra/södra delarna).
Lomma till Malmö med tåg tar knappt 10 minuter. Dyrt för Skåne men säkert rent av prisvärt jämfört med Bromma. Lomma ”lever upp” sommartid, om det är en för- eller nackdel är högst subjektivt. Norr om Lomma i samma kommun har ni Bjärred som är en lite sömnigare villaförort. Fortsatt nära Malmö och Lund.
Ta en tur på väg 9 mellan Trelleborg och Ystad, mer avsides men fint och ändå inte alltför långt från städer och service. Svarte har tågstation!
Höganäs och Båstad är fina i nordväst och mindre slättbygd. Jag hade skippat Österlen, hyr ett hus där sommartid istället.
Välkomna till Skaune!
Fråga: är skåningarna öppna för bekantskap med inflyttade 08-or eller får man jobba hårt på att komma in (som norröver)?
Vi flyttade till en av orterna som nämnts i NV Skåne för tre år sedan efter massa år utomlands. Jag tror att vart man än flyttar så får man komma ihåg att de flesta inte gått och väntat på att lägga till en ny familj i umgänget. Det tar lite tid (särskilt om man flyttar precis i början av en pandemi
), men går nog lättare om man har lite hobbies och föreningar man kan engagera sig i (förutom eventuella nya arbetskollegor förstås).
Vi bor inte själva där, men vi blev positivt överraskade av Ängelholm om man vill ha något mindre än Helsingborg, men större än Lomma/ Viken/ Hittarp. Fint centrum, suveräna stränder, nära fin natur (Bjärehalvön & Kullaberg etc), och direktflyg till Bromma när er hemlängtan trots allt blir för stor
. Ängelholm verkar vara tillräckligt ’långt’ (30 min) från Helsingborg och andra lite större städer så att man lyckats behålla en ganska levande stadskärna vad det verkar.
Flott
(tio tecken)
Definiera långt. Man kan cykla till stranden i Lomma. ![]()
Bara du tål lite 08-skämt så är vi ganska snälla.
Skåne är ju minst lika mycket smältdegel av kulturer som Stockholm är.
Kollade kartan, det var inte så långt ser jag.
Kort för oss är < 3 kilometer, långt >10km så mittemellan ser det ut som ![]()
Bra poäng. Just nytt umgänge är det som får oss att fundera men det påverkar inte ortval så mycket.
Njä, alltså, flyttar man till ett ställe med många expats skulle jag nog säga att man kan förvänta sig att de flesta kommer vara rätt öppna för nya bekantskaper. Det har iaf varit min upplevelse på Malta.
Jo men nu är ju inte TS i den situationen.
Det handlar om pengar också. Alternativen är många om börsen är välfylld. Prislappen skulle kanske vara utgångspunkten.
80-100 kvadrat, helst Brf, gärna under 6mkr
Då finns det att ösa ur, även i utbudet och inte bara börsen. ![]()
Några tumregler/funderingar:
Ska vattnet vara salt så bör det bli västra sidan av Sverige. Från Malmö och uppåt.
Sand eller klippor och skärgård? Från Malmö och upp till typ Kungsbacka är det sand (blää), norr om det öppnar sig den riktiga västkusten!
Nej, folk skjuter inte i Lomma, Höllviken eller Eslöv. Det är signifikant värre i Malmö.
Men det beror på i vilka kretsar man umgås och söder om Malmö City (om man kan skriva så) , dvs Bunkeflo/Sibbarp osv kan man NÄSTAN tro att man är på näset i Lomma/Bjärred. Men att bo i Malmö så är det på Ribban som gäller om du vill bo så nära havet att du tycker det blåser för j-a mycket hela tiden.
Landskrona har inte alls de problemen man hade förr och är klart billigare och har goda kommunikationer. Samt en rätt fin stadskärna men inte utbudet som i Hbg/Lund/Malmö såklart.
Annars finns det massor av småorter några km från stranden som är trevliga. Nackdelen med Österlen är att det är way off. Det är verkligen way off. Det är ok på sommaren. På vintern är det WAY OFF.
En timme i bil längs vildsvinsmättade vägar. Nej tack.
Näset (alltså söder om Vellinge söder om Malmö) har den nackdelen att det är ganska off och jobbig väg till södra Malmö.
Hela Bästkusten från Torekorv och uppåt går ju också. Kan inte så mycket om detta.
Bor du i Östra Lund (ex Brunnshög, nya stadsdelen ) är det lika långt till västra Lund som det är från västra Lund till Lomma strand, ungefär.
Saknas ännu bostadsrättslägenheter i Bjärred i någon omfattning, vänta 10 år. Finns massor i Lomma.
När det gäller acceptans och hörförståelse för dialektala skillnader är det direkt relation till bostadspriserna
Lomma, Bjärred, näset och Lund har alla en stor inflyttad diaspora som innebär att 08or känner sig mer eller mindre hemma och kan kommunicera med infödingar i de flesta fall, utom en och annan hantverkare. Säger jag som born and raised in northern Skåne.
Man får leta ibland efter “äkta skåningar” i de orterna.
Tack för matnyttigt svar och flera asgarv. ![]()
![]()
![]()
Efter att ha tillbringat en tid i Uppsala har jag utvecklat en allergi mot akademin (för oss som praktiserar universitetskunskaper i det verkliga livet är det ju skillnad mellan teori och praktik vilket ofta går akademiker förbi) och därför är jag litet tvekande till Lund. Men vi ska besöka det i vår och kolla.
Västkusten kan vara sjukt dyr. Nu vill vi ju inte bo i en idyll utan mer i ett fungerande samhälle. Ängelholm och Kungsbacka finns också på listan.
För de pengarna kan ni hamna här:
Man kanske bör veta att halva stranden blir ett 60 m högt hotelkomplex om några år…
Och att om man vill doppa sig får man gå så långt ut att de andra badarna börjar prata danska. Lomma är långgrunt på ett sätt som folk sällan förstår.
Bada från klippor=slippa vada till Danmark och prata danska…
Det låter som att du inte bor där men gärna skulle vilja
. Avundsjuka är ett annat sätt att uttrycka saken.