Enligt minpension.se kommer jag att få strax över 60% av min lön i pension om allt fortsätter som nu.
Men mycket hinner hända tills dess…
Enligt minpension.se kommer jag att få strax över 60% av min lön i pension om allt fortsätter som nu.
Men mycket hinner hända tills dess…
Jag skulle vilja ha en knapp på Minpension där jag ser vad min pension blir om jag slutar jobba imorgon.
Så jag kan flippa mellan jobba till 67 och sluta jobba nu.
Visst, jag kan fibbla med siffrorna och inställningar men enklare med en knapp.
Ja, det vore en bra funktion.
Näst bästa för mig i nuläget är att sätta inkomst till 1 krona i inställningar.
För ITP2 finns nulägesinformation hos Alecta.
Inte ofta man kollar hos Alecta då man har sammanställning på andra sidor 
Tack för påminnelsen
Håller helt med. Att blanda in ett eventuellt privat sparande har ju inget med intjänad pension att göra.
Den kan du ställa in redan idag. Sätt bara “saknar arbetsinkomst” eller 1 krona i lön så ser du det. Jag tycker det är ett smidigt sätt att se “worst case scenario”.
Jag tror att den initala innebörden av toppen är just som det heter på minPension.se, dvs “Privat pension”. Tidigare hade vi IPSer och vissa även privata pensionsförsäkringar. Det privata sparandet är inte med i denna bild. En, i mitt tycke, mer korrekt bild skulle vara bottenplattan: allmän pension, mellanplattan: övriga pensioner, toppen: eget sparande. Eller att man bara ha de två nedersta.
Jag tycker att det finns en viss pedagogisk poäng med att påminna om att man kan agera på egen hand.
Upplever att många följer strömmen och glömmer (inte faller dem in?) att det går att tänka utanför den här typen av välfärdssystem. Har noterat det särskilt tydligt runt föräldrapenning där de allra flesta bara rättar in sig i bidragssystemets värld utan att tänka på att man kan agera och planera i förväg för att forma sin ekonomiska situation.
(Sen är själva triangelformen idiotisk, det skulle ju lika väl kunna vara ett det egna sparandet är större än tex tjp.)
Pensionen är något som staten överhuvud taget inte borde vara inblandad i.
Om man har så stort kapital har man kanske inte samma behov av enkla, färgglada bilder för att förstå pensionen. Förhoppningen är väl att den gör som störst nytta där behovet är som störst. För flertalet som kommer arbeta ~40 år och tjäna 25-35k/månad men knappt sparar alls själva kan den nog göra stor nytta.