Första steget på den ekonomiska resan: "Lön-till-lön" | Rikedomstrappan nivå 1

Om det finns skulder

Många i communityn, framförallt @JFB, har argumenterat för att det borde finnas en nivå 0 eller liknande om man är i en situation med skulder. Därav detta försök till att göra en anpassning för den situationen där vi hjälps åt.

Det är okej och det är inget att skämmas för!

Jag vet att många gånger kan skulder vara något som man skäms för och inte har berättat för andra. Därför är det första jag vill säga:

Det är okej! Du är varken först eller sist med att ha skulder. Det är inget att skämmas för och INGEN situation är så dålig att den inte kan går att förbättra. Bara att du läser det här visar ju att du är på väg mot en bättre ekonomisk situation. Du är inte ensam och du är okej! :heart:

Steg 1. Prata och dela med dig till någon du har förtroende för

Jag vill verkligen understryka det jag skriver ovan att på nivå 1 - oavsett om man har skulder eller ej - så är andra människor en stor del av lösningen. Ensam är inte stark och andra människor hjälper gärna till om man ger dem chansen.

Därför brukar jag rekommendera att det första att göra är att prata med din partner, en vän, kompis, arbetskamrat, syskon eller förälder och berätta hur det är och be om hjälp. Notera att hjälpen inte behöver vara ekonomisk. Hjälpen kan många gånger vara att få hjälp och göra några av uppgifterna nedan tillsammans. Att ge stöd och bara finnas där.

Steg 2. Förslag på nästa steg

Nedan följer förslag på några nästa steg som ni kan göra tillsammans:

1. Få koll på hur situationen ser ut
Börja med en sammanställning över hur det ser ut. Försök göra en lista på alla skulderna och deras räntor. Det kan kräva att ta kontakt med Kronofogden och de olika inkassobolagen. Här vill jag också verkligen understryka att Kronofogden är väldigt hjälpsamma. Se gärna avsnittet vi har gjort med dem:

2. Försök få räntan fryst
Om man ringer till inkassobolagen och säger typ: “Hej, jag heter Jan och jag försöker få koll på min ekonomiska situation så att jag kan betala min skulder. Skulle ni kunna hjälpa mig med att i 3 månader frysa räntan” så kan vissa bolag hjälpa till (eller gjorde det förr iaf).

Om du lyckas, då kommer skulderna i alla fall inte öka. Det köper er tid att försöka boka möte med skuldrådgivare, sammanställa alla lånen och få hjälp att göra en avbetalningsplan.

3. Boka möte med kommunens budget- och skuldrådgivare
Varje kommun i Sverige erbjuder gratis ekonomisk hjälp. Tyvärr har de många gånger långa väntetider så försök boka in ett möte redan nu.

4. Försök göra en plan
Nästa steg härefter blir väldigt mycket beror på:

• Går det att göra en rimlig avbetalningsplan? Om ja, gör det.
  • Är skulderna så stora att en skuldsanering är rimlig? Om ja, ansök om det.
  • Går det “hota” med skuldsanering för att få ner skulderna? Om ja, gör det, då det för inkassobolag är bättre att få lite pengar än inga pengar.
  • Går det att slå ihop lån för lägre ränta?
  • Finns det saker att sälja?

Ta reda på och adressera grundorsaken
Sedan är det också viktigt att ta tag i grundorsaken till att man hamnade i denna situation. Ibland kan det vara engångshändelser som skilsmässa, sjukdom, en dålig period i livet etc. Men det kan också vara något pågående som psykisk ohälsa. Då är det viktigt att försöka få hjälp med det - det är ju därför man t.ex. i Lyxfällan alltid fick träffa BÅDE ekonomiexperter OCH en coach eller psykolog.

För om man bara försöker bota symptomen i form av skulderna, utan orsaken, då är risken att man framgent hamnar i situationen igen.

Förslag på delmål

Nedan följer några förslag på delmål:

• Be en annan person om hjälp
  • Berätta för någon annan hur det ser ut och känns
  • Sammanställa skulderna
  • Boka tid hos kommunens budget- och skuldrådgivare
  • Göra en plan

Sedan kan man även sätta upp olika beloppdelmål där slutmålet är att komma upp till en nettoförmögenhet om noll.

3 gillningar