Levler har Lynx Dynamic till 1,13% grundavgift istället för 1,5%!
Hej Alec,
Borde det inte finnas en uppsjö av europeiska trendföljande EtF:er och fonder?
Ingen som jag känner till. @Zino kanske vet någon.
Nej tyvärr, ser fram emot dagen då en UCITS-godkänd managed futures-ETF lanseras.
Aldrig funderat på att logga dig som professionell investerare och få tillgång till ett bredare universum?
Tyvärr består utbudet av UCITS ETF:er nästan uteslutande av passiva indexfonder.
Kräver ofta 500k+ euro i investerat kapital, samt att man omsätter mycket varje kvartal. Dock har EU sänkt minimikravet till 250k+ euro nu, så vi får se när börsmäklarna hänger på och uppdaterar sina krav för att göra detta alternativ mer tillgängligt.
Intressant artikel från Morningstar om MFs
https://www.morningstar.com/funds/managed-futures-open-new-frontier-etfs
The best explanation for why trend-following works is that investors react to new information too slowly. Preconceived notions make us slow to incorporate positive news that should increase prices or bad news that should decrease them. Clients may be dubious of new information. Investment committees take time to review new theses. Systematic trend-following exploits the sloth, carving an advantage by capitalizing on human inefficiencies.
Tack för länken @Alec.
Nyligen började jag lägga en slant av månadssparandet i iMGP Managed Futures på Fondo. Sparar redan något i Lynx på Avanza och Nordnet också i kombination med “vanliga” fonder.
Bor i Norge och Lynx/Lynx Dynamic finns inte här. SEB Asset Selection finns, men ser ut att ha presterat rätt annorlunda jämfört med Lynx, i flera perioder. Vad tänker forumet?
Hos Avanza måste man ringa in sina ordrar om man är klassad som professionell. Vet någon om detsamma gäller Nordnet?
Att jag inte för mitt liv förstår hur man kan vilja exponera sig mot denna. Dassig avkastning över lång tid, som inte kompenseras av låg risk utan tvärtom en riskhantering som verkar varit helt försummad på kontoret vad det verkar.
Kraven för att klassas som professionell kund hos Nordnet är ganska höga, så för de flesta av oss tar det stopp innan man ens behöver fundera på hur man lägger order. Köp och behåll verkar inte vara något för proffsen.
Vilka krav finns det för att bli professionell kund?
Du behöver uppfylla minst två av tre följande krav:
- Du har inom relevant produktkategori genomfört i genomsnitt minst tio transaktioner av betydande storlek per kvartal fördelat över de fyra senaste kvartalen.
- Värdet av din totala finansiella portfölj överstiger 500 000 euro.
- Du arbetar, eller har arbetat minst ett år, inom finanssektorn i en befattning som kräver kunskap om de aktuella transaktionerna eller tjänsterna.
Vi på Nordnet gör en kvalitativ bedömning om din erfarenhet och lämplighet att handla som professionell efter att du lämnat in en begäran till oss. Du blir först professionell efter ett godkännande från oss.