Fortsätta, trots att det är droppar i havet?

Hej där!

Jag investerar på och har gjort det en längre tid. Många bäckar små har blivit en liten sjö på fondkontona.

Något som jag reagerat på är att min månadsinvestering blir mindre och mindre i relation till fondvärdet, vilket psykologiskt påverkar mig att bli mindre motiverad att fortsätta. Summan är ca 1M på fyra fonder, och börsförändringarna är ju ganska svängiga ibland. Då får jag upplevelsen att lägga in några tusenlappar bara är en droppe i havet. De märks inte i svängningarna.

Är det värt att fortsätta, trots att summan har blir lite större, eller kommer det bara att ätas upp av värdeförändringarna? Eller är det läge att förändra investerarstrategi? Ta mera risker och sikta på högriskaktier? Hur har ni andra tänkt?

Leende,
Clebo

2 gillningar

Kan ju vara ett bra tillfälle att laborera lite i kalkylatorn (Ränta på ränta-kalkylator | Samt enkla minnesregler för sammansatt ränta) och se om det får någon effekt på längre sikt.

2 gillningar

Jag är inte i din situation, men jag har tänkt liknande tankar när jag ser avsnitt & foruminlägg om “Hur mycket tjänar…” och “Hur mycket sparar…” och “Hur rik är…”. Så jag hijackar ditt inlägg med mina tankar också :slightly_smiling_face:

I princip skulle det vara intressant med en siffra tillgång-till-inkomstkvot

TTI = Tillgångar / (Årsinkomst av arbete)

(Jfr DTI, eller skuld-till-inkomstkvot). I praktiken är det lite svårdefinerat: inkl eller exkl skatt? skall bostad räknas? pensionskonton? skog? Men det kan ändå vara ett hjälpmedel att tänka med.

Ex., Kim, 26, arbetar för 35 000kr/mån = 420 000kr/år, och har 150 000kr i tillgångar. Hennes TTI = 420 000kr/150 000 kr = 0,36.

Ex., Agneta, 58, arbetar för 65 000/mån = 780 000/år, och har 10 000 000kr i tillgångar. TTI = 12,8.

En lägre TTI betyder att man tjänar mycket i förhållande till sina tillgångar, och det känns antagligen motiverande att arbeta och tjäna pengarna. Är man höginkomsttagare med låg TTI är man s.k. HENRY med stor potential att bli rik om man vill. Om man har låg inkomst och låg TTI är man i den kategorin som @janbolmeson gillar att säga inte nödvändigtvis är “dåliga på pengar” men helt enkelt behöver tjäna bättre för att det skall spela roll. Hela min studenttid var TTI = 0, till exempel :sweat_smile:

Har man högre TTI kan det kännas svårt att motivera sig att arbeta eller spara, som @Clebo funderar på. Om man är välavlönad med hög TTI betyder det att man har samlat på sig en fin hög med pengar.

“Golden handcuffs” händer när ens karriär utvecklas så att TTI hålls låg fast ens förmögenhet i absoluta termer kanske redan är “tillräcklig”, för någon definition av tillräcklig. Om varje år extra jobb kan öka din förmögenhet med 25% kan det vara svårt att sluta.

Det finns en falang av FIRE, “Coast-FIRE” (r/CoastFIRE) som slutar spara när sparkontona + projicerad tillväxt fram till pension är tillräckligt för traditionell pension. Efter det behöver man bara tjäna för sina löpande utgifter. Ingen skam att inte spara mer, om man har en plan :slightly_smiling_face:

Mitt hushåll har TTI ungefär lika med 0.8, så för mig är det ganska lätt att fortsätta arbeta och spara på inslagen bana ett tag till…

Kruxet är ju alltid “vad är tillräckligt” och det är personligt. Jag känner en med 1 miljon som känner sig nöjd och klar, och någon med över 50 miljoner som känner sig stressad. :man_shrugging:

6 gillningar

Ja, det är värt att fortsätta!

Några av mina sista insättningar var i stil med en lön och dagen efter kunde värdet vara tillfälligt utraderat. Men veckan efter fick jag extra skjuts.

Så bara gör, tänk inte så mycket på det. :grinning::+1:

8 gillningar

Du kan simulera lite så här, för att kolla skillnaden mellan olika sparkvoter:

Sedan får du helt enkelt :sweat_smile: bestämma hur mycket pengar du behöver när, och anpassa ditt sparande till det.

Det är snöbollseffekten. Det viktigaste är att släppa känslan. Det ska vara jävligt tråkigt att spara. Men det stämmer att den senaste nysparade/investerade kronan är också den som har minst betydelse.

Visst har jag släppt lite på gardet. Den sista kronan måste inte investeras, men jag har skruvat på min livsstil att jag förbrukar rejält mindre än det jag drar in per månad.

1 gillning

En liten fråga, vad sparar du till?

Beroende på svaret, så skulle jag troligen ge olika råd. :blush:

2 gillningar

Hej Melwa!

Jag sparar inte till någonting speciellt. Jag vill bara att pengarna ska växa så de inte står och fiser på ett lågräntekonto.

Jag håller på att bygga upp en aktieportfölj som jag tänkt att mina barn ska fortsätta utveckla med förhoppningsvis mycket inköp och absolut inga försäljningar.

Leende,
Clebo

1 gillning

Då finns inget rätt eller fel. Ditt nuvarande kapital är stort nog att puttra på bra över tid.

Sen kanske spar och pill nerven ändå kliar ibland, så kanske ha ett mindre sparande vid sidan om? För roliga upplevelser eller bra att ha inköp.

Just eftersom dina planer är över så pass lång tid, så kan planer ibland ändras under tiden. Då kan det vara najs med lite frihetskapital vid sidan om. :blush:

Men beror också lite på din ålder, var du bor och familjesituation.

1 gillning

Hej där!

Min TTI hamnar på 0.53 avrundat, oräknad bostad och pensionskonto. Vad är hög respektive låg TTI, och hur används det som riktlinje för sparande?

Det är inte svårt att motivera mig att arbeta. Jag älskar mitt jobb och min bisyssla är väl okej. Det är inte för pengarna som jag jobbar så att säga. Min fråga gällde mera om det är läge att byta investeringsstrategi eller inte.

Mvh/
Leo

Vilken strategi tänkte du byta till?

Det är bara att fortsätta som vanligt. Det tar tid och kräver disciplin att bli en framgångsrik långsiktig investerare.

2 gillningar

Känner du att du snålar för att kunna spara så mycket som du gör? Om ja så skulle jag spara mindre. Om nej, varför göra av med pengar i onödan?

1 gillning

Som andra här har sagt beror vad du borde göra på vad du vill åstadkomma, och på vilken tidshorisont. Tråkigt svar, men du får glädjas åt att du har lyckats bra hittills :partying_face:

Inkomstkvoten är bara ett hjälpmedel att fundera vilken position man är i och hur mycket risk man är villig att ta. Den hjälper inte med de svåra frågorna vad man vill med livet och pengarna :slight_smile:

Det låter lite i din uppföljning som att du vill bygga en (större) långsiktig portfölj. Sannolikt (som många andra här sagt) är ditt bästa alternativ att investera i trista, breda fonder, och fortsätta peta in överskottet av inkomsten. Du kan alltid ta mer risk, men du får antagligen inte betalt för det på sikt.

Ser nu att den här pensionstråden har ett liknande tänk med pensionskonto räknat i månadslöner.

Om du tycker det är svårt att se effekten på sparandet, så testa att öppna ett till konto. Du kan ju ha samma fonder men bara att du börjar på ny kula med nysparandet. Låt det andra kontot få sköta sig självt, göm och glöm. Då slipper du ändra strategi (om du ändå är nöjd så varför ändra) men nysparandet drunknar inte i din redan hopsparade sjö.

3 gillningar