Mitt mål och önskan är att forumet ska vara ett positivt bidrag i ditt, vårt och alla andras liv. För att det ska fungera har vi tillsammans under åren arbetat fram två regler och åtta principer för att det ska fungera.
Det är dessa regler som jag och de andra @moderatorer modererar enligt:
I denna tråd samlar jag exempel på kommentarer som inte är okej och som vi beroende på allvarlighet har döljt, varnat för eller stängt av folk för med motivering så att du kan se hur jag och vi moderatorer tänker.
Om du har en åsikt om modereringen på dessa, starta en ny tråd så att denna tråden kan få vara en exempeltråd.
11 gillningar
Tråd: Fastigheter för 50mkr men jobbar för mycket
Användare svarar:
Betala någon för att förvalta typ hälften av fastigheterna. Ge mig 75k eller nåt i månaden så kör vi.
Döljt inlägg eftersom det är inte ett värdigt svar till TS utifrån frågeställningen. Går i linje med svar när någon skriver om sina tankar om problem med pengar. Typiskt en kommentar som inte visar empati för olika steg på Rikedomstrappan.
6 gillningar
Tråd: Fattar inte grejen med Lysa - Nr 164 av Intothewild
Användare svarar:
Du har 100% rätt men det är NOLL ACCOUNTABILITY från deras sida. Bara en tidsfråga innan ditt inlägg blir dolt. Tragiskt men så är det
Bryter mot forumprincipen bete dig inte som en rövhatt. Implicit anklagelse och eftersläng. Inte framåtriktat, inte att föra samtalet i en positiv riktning, inte utgå från att ingen är dum i huvudet etc.
Påföljd: tystning 24 timmar eftersom användaren redan blivit varnad en gång senaste 30 dagarna.
6 gillningar
Angående inlägg:
specifikt denna formulering:
Kan du vänligen sluta förminska Lysas avgift. Fine fattar att du är investerad i Lysa samt tjänar pengar på att få folk ditt men du kan väl ändock hålla dig till sanningen?
Tycker du har ett ansvar att allifall hålla dig till sanningen. Folk litar på vad du säger.
Meddelande till användaren:
Notera att du INTE får varningen för att du har en annan åsikt, det är helt okej. Däremot är det inte okej att anklaga mig för att ljuga och min intention om att jag horar.
Ändra denna formulering och ditt inlägg får vara kvar.
Bryter mot reglerna: Forumregler - RikaTillsammans Forumet
- Bete dig inte som en rövhatt
- Du är inne i mitt vardagsrum och anklagar mig för att både hora och ljuga
Påföljd: Varning.
5 gillningar
Bra exempel på liten omformulering som gör stor skillnad i tonalitet och upplevelse i forumet.
3 gillningar
Jag undrar det ja…det finns (på riktigt) intressant information om marknadsvikt vs fundamental vikt som åtminstone delvis motsäger din övertygelse. Den som söker finner…
Min kommentar:
Eftersom det inte är okej att skriva “den som söker finner”. Jag och andra har ju sammanställt våra källor, om du hänvisar till andra, då får du åtminstone specificera dem.
Åtgärd: tillsägelse eftersom ny användare.
2 gillningar
Om jag ska vara snäll och anta att vissa inlägg här inte är betalda motvalskommentatorer,
Bad användare att ta bort denna meningen eftersom det är implicit ad honominem och bidrar inte till att föra konversationen framåt.
Bara en tillsägelse.