Förväntad avkastning för olika tillgångsslag

Jag har nu tagit historisk avkastning istället för gissad avkastning för ett antal tillgångsslag. Jag hittade ingen bra data för olika index så jag har helt enkelt valt ut ett antal fonder som får repersentera olika index, håll till godo:

Jag har dragit ett antal intressanta slutsatser från att studera denna data lite närmare:

• Svenska börsen har ganska rejält utklassat globala börsen de senaste 20 åren.
  • Korrelationen mellan svenska stora bolag och globala stora bolag var mindre än jag trodde. Jag skulle tro att det främst beror på att branschfördelningen ser olika ut.
  • Svenska småbolag har så gott som aldrig gått sämre än stora svenska bolag under en 5 årsperiod de senaste 20 åren.
  • Avkastningen för fonden Länsförsäkringar Fastighetsfond A har varit helt otrolig de senaste 29 åren. Det finns ingen 5 årig tidsperiod då den avkastat mindre än 11% per år så länge fonden funnits. Ett otroligt bra facit för denna fond.
  • Ny teknik är en intressant bransch då den svänger väldigt kraftigt och ser ut att vara relativt okorrelerad mot övriga branscher. Till exempel under IT-kraschen så kraschade enbart IT-bolag och under Covid så klarade den sig bland de bästa. Avkastningen på längre sikt verkar vara i klass med svenska småbolag. Jag ser helt klart att denna kan ha en plats i portföljen tack vare att den är något okorrelerad mot resten av börsen men ändå med en väldig hög avkastning.
  • Guld är väldigt svårt att sätta en förväntad avkastning på. Min magkänsla säger mig att den troligen ligger på runt 6-7%. Den har visat en ganska bra negativ korelation mot börsen de senaste 20 åren vilket gör den värdefull i en diversifierad portfölj. Problemet är dock att den är ganska besvärlig att investera i och i realiteten bör man nog räkna med att ca 0.5-1% försvinner i diverse avgifter.
  • Svenska investment bolag har hög korrelation med svenska småbolag och ungefär samma avkastning.
1 gillning