Investmentbolag har lägst avgift så borde avkasta mest. Jag försöker undvika att investera mera än 10% i branchfonder.
De andra småbolagsfonderna har sina för och nackdelar, den ena aktiv den andra passiv. Bägge har dock en liknande avgift och borde prestera likvärdigt så bättre sprida investeringarna är min tanke.
Sedan ser det också mycket snyggare ut att ha 10% överallt! ![]()
Den korta historik som finns säger att Mikrobolag underpersterar småbolag. Saknar längre historik som bevisar motsatsen. Har därför valt bort den.
Hög korrelation med LF global indexnära men har gått sämre under tiden fonden funnits. Hög avgift. Dessa bolag är dessutom inte särskilt små om man jämför med de bolag som ingår i svenska småbolagsfonder. Ser i dagsläget ingen anledning att investera i denna.
Historiken saknas här också. Den svenska magin syn inte till. Hög korrelation med LF global indexnära men har gått sämre under fondens historia. Relativt hög avgift. Ser ingen anledning att investera i denna för tillfället.
Kolla 24 år istället så är CAGR jämnställd med småbolag, se min andra tråd Förväntad avkastning för olika tillgångsslag - Nr 8 av Daniel_Nilsson. Ny teknik verkar också vara svagare korrelerat till resten av börsen. Den kraschade hårt under IT-bubblan men då höll det mesta annat emot. Ny teknik höll även emot bättre vid vår nuvarande pandemi (corona). Jag anser att bägge dessa scenarion är relativt troliga att de kan uppstå i framtiden också.
Håller med om att teknik känns högt värderat och jag tror det kommer krascha förr eller senare. Jag har en vän som är utbildad ekonom. Han blankade fingerprint mitt under uppgången (liknande så som Jan gör just nu med Tesla). Han sov väldigt dåligt om nätterna ganska länge fastän han var övertygad om att den skulle vända neråt igen. Till slut vände det, men då hade han inte nerverna att låta det vänta längre än att han gick ±0. Marknaden är oftast “korkad” längre än du klarar av att vara förnuftig! ![]()
Jag inser att teknikfonderna kan krascha imorron, men jag är bered att chansa på att de inte kommer göra det med 10% av mitt kapital.