Jag är flerbarnsfar med tre sportande barn. Alla har spelat fotboll och är trevligt nog duktiga på det.
Äldsta grabben är nu 16 och är riktigt duktig, han spelar i en allsvensk elitakademi, och har bl a gjort pojklandslagsdebut och har kontrakt med klubben, får en liten lön, har egen agent och sponsoravtal med Nike där han får gratis skor mot att han bara spelar i detta märke. Yngre brodern är nog snart där han med om han fortsätter utvecklas fint.
Båda grabbarna tränar fotboll på gräs och konstgräs året runt 5 pass i veckan plus matcher 1-2 dagar i veckan. Skor slits snabbt så sponsorskapet för äldre brodern var välkommet.
Skor är annars skitdyrt. Särskilt om man har fötter som växer med en halv storlek i månaden.
Men - såhär har vi, med våra förutsättningar som familje med bra ekonomi och hårt satsande barn valt att hantera det, tills dess att skor blev sponsrat, vill säga:
Vi har köpt två par skor åt gången av märke och modell som passat bäst. För båda grabbarna har detta varit Nike Phantom el Mercurial Elite. Det ÄR skillnad mellan “Elite” och de billigare serierna. Inte i hållbarhet eller vikt utan i passform och känsla. Så är det bara. Dessutom ser jag det som lite av en sporre att ge grabbarna bra utrustning och inte hålla tillbaka här. Att köpa begagnat eller välja att fynda rea av en modell som inte riktigt passar kan bli riktigt kostsamt i form av skador. Ungdomar som växer och tränar dussintals timmar i veckan ska ha bra grejer på fötterna.
De har inte fått välja fritt från de “nyaste” skorna som släpps och då kostar 3500+, utan vänta lite på att det går att hitta på “rea” för ca 2200. Ofta är det färgen som skiljer, och jag kan i viss mån sympatisera med om man absolut inte vill lira i t ex laxrosa dojor, men då får man välja ett par gula eller nåt. Inte betala 1200 spänn till för att det t ex står MBAPPE på sidan.
När tonåringens fötter börjar stanna i växten köpte vi fler skor, med FG/AG/SG-sula, för att kunna ha på olika underlag, Han har nu en samling med 10+ skor i garaget som han väljer mellan beroende på väder och underlag.
Kostnad för skor per barn och år har på detta vis uppgått till ca 4500. Om vi hade snålat in och tvingat barnet att spela i el lägre klass på sko (t ex Pro) så hade vi sparat ca 1000:-. Inte mycket att gnälla om när de spelar så mycket och ofta och i en sport som är EXTREMT billig relativt andra alternativ.