Fotbollsskor - hur mycket får det kosta egentligen?

Jag är flerbarnsfar med tre sportande barn. Alla har spelat fotboll och är trevligt nog duktiga på det.

Äldsta grabben är nu 16 och är riktigt duktig, han spelar i en allsvensk elitakademi, och har bl a gjort pojklandslagsdebut och har kontrakt med klubben, får en liten lön, har egen agent och sponsoravtal med Nike där han får gratis skor mot att han bara spelar i detta märke. Yngre brodern är nog snart där han med om han fortsätter utvecklas fint.

Båda grabbarna tränar fotboll på gräs och konstgräs året runt 5 pass i veckan plus matcher 1-2 dagar i veckan. Skor slits snabbt så sponsorskapet för äldre brodern var välkommet.

Skor är annars skitdyrt. Särskilt om man har fötter som växer med en halv storlek i månaden.

Men - såhär har vi, med våra förutsättningar som familje med bra ekonomi och hårt satsande barn valt att hantera det, tills dess att skor blev sponsrat, vill säga:

Vi har köpt två par skor åt gången av märke och modell som passat bäst. För båda grabbarna har detta varit Nike Phantom el Mercurial Elite. Det ÄR skillnad mellan “Elite” och de billigare serierna. Inte i hållbarhet eller vikt utan i passform och känsla. Så är det bara. Dessutom ser jag det som lite av en sporre att ge grabbarna bra utrustning och inte hålla tillbaka här. Att köpa begagnat eller välja att fynda rea av en modell som inte riktigt passar kan bli riktigt kostsamt i form av skador. Ungdomar som växer och tränar dussintals timmar i veckan ska ha bra grejer på fötterna.

De har inte fått välja fritt från de “nyaste” skorna som släpps och då kostar 3500+, utan vänta lite på att det går att hitta på “rea” för ca 2200. Ofta är det färgen som skiljer, och jag kan i viss mån sympatisera med om man absolut inte vill lira i t ex laxrosa dojor, men då får man välja ett par gula eller nåt. Inte betala 1200 spänn till för att det t ex står MBAPPE på sidan.

När tonåringens fötter börjar stanna i växten köpte vi fler skor, med FG/AG/SG-sula, för att kunna ha på olika underlag, Han har nu en samling med 10+ skor i garaget som han väljer mellan beroende på väder och underlag.

Kostnad för skor per barn och år har på detta vis uppgått till ca 4500. Om vi hade snålat in och tvingat barnet att spela i el lägre klass på sko (t ex Pro) så hade vi sparat ca 1000:-. Inte mycket att gnälla om när de spelar så mycket och ofta och i en sport som är EXTREMT billig relativt andra alternativ.

6 gillningar

Min äldsta son tackade nej till sponsring av Adidas för att han inte trivs i deras skor…. :sweat_smile:

I övrigt håller jag med dig.

2 gillningar

Helt enig. Som före detta elitspelare (U21-allsvenska samt division 1) så kan jag bestämt bekräfta att skillnaden är stor mellan Elite och Pro. Jag har använt “flaggskeppen” i flera olika märken genom åren. Nike, Adidas, Mizuno, Pantafolo, Puma, Concave, Umbro, Under Armour och är alltså en väldigt erfaren konsument.
Slutade spela för 5 år sedan och var med på resan från 2005 och framåt när skor verkligen började bli en modefaktor och inte bara ett verktyg. Man ska inte underskatta det personliga uttrycket kopplat till skor och att det har psykologiska effekter på prestationen.
Personligen föredrog jag skor i andra kulörer än svart och brukade skämta med lagkamrater att om rosa skor skulle komma, då jävlar skulle jag prestera 15% bättre.
Lite skämt, en del sanning också-.

Pratar vi om köp för någon som vill spela mycket fotboll så skulle jag aldrig rekommendera köp under Pro då det tas tydliga avkall på byggkvalité.
Detta leder till slitage på kroppen och en högre risk för skador. Detta skulle jag aldrig kunna försvara för mig själv om jag sparade några kronor för att orsaka slitage på barnets kropp.

Oftast märks bristande kvalité i min erfarenhet på sulans stadga där rotationsmoment är mycket lättare att vrida igenom på billigare modeller, det saknas/är bristande förstärkningar utvändigt på modeller för konstgräs (AG), sömmarna är mer benägna att spricka eller att insidan av hälen saknar “padding” eller är helt rak. Vattenavrinning är märkbart sämre (märks speciellt när det är blött ute) på billigare modeller också, skon tar upp mer vätska och blir tyngre.

Jag ska säga att Elite modeller ofta är obekvämare vid första användning och kräver lite mera tid på fötterna för att brytas in. Nya skor av högre prisklass ska i början endast användas en kort stund (typ uppvärmning) för att sedan gradvis användas mer och mer. Över en dryg vecka skulle jag påstå att man behöver bryta in skorna, om man tränar dagligen.

Att prova sig runt är viktigt, olika märken och modeller har olika profil och har du en bred fot passar sannolikt inte Nike dig t.ex. Detta är svårt att få helt rätt uppfattning om i butiken utan snarare något man lär sig över tid.
Mitt guldkorn blev till slut Mizuno som hade lämpligast form för min fot.

3 gillningar

Jag var i din sons situation på 90 talet även om allt är mycket mer proffesionellt idag och trots att utvecklingen av skor och övrig utrustning utvecklats enormt de sista 10-15 åren var det tydligt för mig redan då att alla skor och all annan utrustning inte var likvärdig.

Idag tränar och tävlar jag i BJj och de dyrare GI är betydligt trevligare att köra i , ofta är de lite lättare och de där 200-400 g kanske man inte tycker borde göra så mycket men det påverkar enormt. Sen är känslan av materiellt och hur de är sydda väldigt tydliga för mig i olika rörelser.

Sen så tror jag att skillnad på utrustning i de flesta sporter blir tydligare ju bättre man är. Som medioker eller nybörjare spelar det nog ingen större roll.

1 gillning

Såhär är det ju. Vi köpte inte flaggskeppsmodellerna till barnen när de var yngre, lättare och dessutom inte riktigt begrep skillnaden själva. Är man åtta år och väger 30 kg samt tränar en gång i veckan är det annorlunda mot om man är större. Min trettonåring är 175cm / 60 kg och hans sextonåriga storebror är nästan 190cm / 80 kg och tränar i praktiken dagligen. Här blir det enorm skillnad.

1 gillning

Och för någon som väger 80 kg och tränar så kommer belastningen öka , både pga intensiteten men också tyngden. Då blir det allt mer viktigt att ha bra utrustning.
Jag ser en del råd av fd div 1 spelare som menar att Elite är absolut nödvändigt. Säkert så på den nivån eller en 16 åring som har en vuxens kropp (nästan) och saknar stopp när det gör ont.

Men för en 13 åring, som precis hamnat i U?

Get seriös.

Vi sätter inte 13 åringar på tung fysträning av en anledning. Tvärtom får man bromsa dem ibland. En 16 åring är en annan sak däremot.

Jag upprepar att jag ser nog att 13 åringen skulle ha mer nytta av att satsa pengarna i utökad träning om det finns möjlighet.

1 gillning

Tänker som du. Har två barn i övre tonåren som spelat fotboll sedan små och vi har sedan 11-12 år åldern köpt bättre skor för att det är skillnad på sko som kostar 1000 kr och sko för 3000 kr. Den äldre har skobidrag i div 1 och får 2 par skor varje säsong. Den yngre betalar vi och även där är det 2 -3 par skor varje säsong för olika underlag. Dagens fotbollskor håller “tyvärr” i bästa fall max 1 säsong.

1 gillning

Det ena utesluter ju inte det andra, även om “tung fysträning” inte har så mycket med fotbollskorna att göra.

Är man en medelduktig, medelstor och medelseriös trettonåring som spelar ett par dagar i veckan i en breddförening så duger det med nästan vilka skor som helst, så länge de passar foten.

Men om man som min trettonåring är nästan lika stor som en vuxen, ganska tung och väldigt explosiv, samt spelar i en elitakademi där han får daglig träning och matchas med 14-15-åringar - ja då blir det en annan sak. Klart att det går att göra med billigare skor - men varför snåla när det är nästan den enda utrustningsprylen som de faktiskt behöver…

1 gillning

De föreningar som erbjuder elitförberedande akademier behöver inte vara dyrare alls. Snarare var vår upplevelse att det helt plötsligt ingick en rad praktiska saker som den tidigare klubben glatt lät föräldrar stå för. Våra barn åker t ex gratis till Gothia Cup / SEF, minibuss eller storbuss till bortamatcher, träningskläder ingår till stor del i föreningsavgiften och det finns dessutom gym på plats.

Men det är klart, man ska platsa också. Det kräver en del slit, disciplin och tid även om talangen och fysiken redan finns där.

1 gillning

Bara dumheter.
Jag har varit ungdomstränare i 8år, och det behövs inga 3k skor när man är tretton.
Det är bara reklam och ‘respekt’ i laget som gör det, dom vill skryta om att dom har 3k skor.
Det räcker lätt med 1k-1.5k för skor.

4 gillningar

Lite väl kategoriskt kanske. För många, inkl min son, så handlar det - tro det eller ej - om att det är skillnad.

Inte en jätteviktig beslutsparameter för en trettonåring vars fötter växer en centimeter i kvartalet :smile:

Hur man “kan”?

Har du sett (eller luktat på) ett par begagnade fotbollsskor någon gång? De formas efter bärarens fot, och slits rätt fort.

Japp. Rekommenderas starkt inte bara för greppet utan för att grässula (FG) slits snabbare och kan vara väldigt aggressivt grepp för konstgräs = högre skaderisk. Var glad så länge du slipper köpa skruvdobb också.

Lite trist när trettonåringen tappar suget och inte vill lira mer boll.

Det finns säkert ännu billigare på Wish eller Shein.

1 gillning

Det är uppenbart att många här aldrig tränat och utövat idrott på högre nivå.

Sen verkar det finnas en tydlig korrelation med att andras intressen är det onödigt att lägga pengar på men undrar om samma resonemang gäller deras egna intresse!?

3 gillningar

Det är det som är poängen, don efter person så att säga. Jag säger inte emot dig, bara att det gäller ganska få barn som tränar på den nivån i den åldern.
Jag utgick från det gäller TS också.

Rekommendationerna när det gäller fys träning i förhållande till åldern.
Jag har sett många barn falla ifrån pga träningsrelaterade skador. Det är sorgligt när en 15 åring blir knäopererad. Olyckor kan hända och man krockar och ledband åker , men om det är förslitning så är det sorgligt.

Vi har en akademi på skolan där barnen går och det är några barn som går på den, men hela föreningen är stor.
Har samma upplevelse att det är inte extrema avgifter, tror snarare att de föreningar som satsar på akademi går in ganska seriöst i övrigt så det finns sponsring och så är det såklart ett evigt säljande av dasspapper, chips, kakor, träningskläder mm till lagkassorna.

1 gillning

Nyss läst igenom hela tråden och tänkte just på det här.

Men tror många som kommenterar inte vill lägga ut mer pengar än nödvändigt på någonting alls. Det är iaf känslan man får ibland…

Menar du att för en genomsnittlig 13 åring är det 3k eller 1,5k skorna som är avgörande när det gäller träningen?

Behöver inte vara avgörande för att vara hjälpsamt.

Även bara den psykologiska effekten kan vara tillräckligt för att kunna motivera ett sånt köp givet rätt förutsättningar och kontext.

Det är klart att det inte är avgörande för en genomsnittlig fotbollsgrabb i en breddförening.

För en ung talang i en elitakademi är marginalerna väldigt små och det kan absolut spela in. Man blir självklart inte proffs pga dyra dojor, men att klampa runt i skodon som känns 90% bra istället för 100% är ett rätt onödigt sätt att handikappa sin prestation. Bollkontroll och touch är ju minst sagt kritiskt i sporten. Med det sagt så kan en billigare sko sitta bra även om det nog hör till ovanligheterna att den är ännu bättre än en svindyr av samma märke och läst.

Jag skall fråga tränarna på klubben om deras uppfattning överensstämmer med din för en akademiungdom :wink:

Det är väl självklart att man presterar bättre oavsett arena ju mer bekväm, trygg och bättre förberedd man känner sig vilket inkl utrustningen man arbetar med. Det finns rent praktiska och fysiska aspekter som självklart påverkar i det här fallet. Sen finns de psykiska och känslomässiga aspekterna som kommer med att vara bekväm i och trivas med vad man har på sig från en mängd olika perspektiv.

Vare sig du förstår det eller ej så finns de här effekterna och de har riktig påverkan på prestation.

2 gillningar