Fråga till er i FIRE eller nära FIRE | Sällanutgifter

En fundering och fråga till er i FIRE eller som målinriktat har en plan för er FIRE.

Hur planerar ni för eventuella dyra sällanutgifter? Exempelvis om ni har hus och plötsligt behöver taket lagas, bergvärmepumpen går sönder eller liknande. Om ni har en vald livsstil som kräver bil och den behöver uppgraderas för en större peng. Ni är på resa när flyg inställs pga av en konflikt och ni behöver köpa nya dyra flygbiljetter hem. Med mera…

Har ni bakat in det i tänkta årsutgifter?

Precis som ett börsfall i början av FIRE resan kan få stora konsekvenser för hållbarheten i planen tänker jag att en ovälkommen och oväntad större utgift kan ha liknande effekt. Hur tar ni höjd för stora och oväntade utgifter?

3 gillningar

Jag har koll på mina månadsutgifter under de senaste 10 åren och där ingår många sällanköp. De är alltså inräknade i min plan.

9 gillningar

Japp. Detta och att jag såg till att se om alla större kända grejer som skulle komma innan jag sköt ut mig.

Har man stresstestat sina siffror under några år innan utskjut så ser man att “tråkiga utgifter” kommer då och då och därför bör de ingå. Om dessa utgör t ex 20% av det genomsnittliga årliga utgiftsbeloppet så innebär det ju att man vissa år får dessa 20% över och andra år åker på en räkning som motsvarar 60% av ett snittårs utgifter.

Det är väl därför jag tjatar om att man måste räkna, räkna och beräkna innan man slutar. :smiley:

6 gillningar

Jag tror också att detta är ett bra sätt att bygga lite trygghet på slutet.

Lös alla kända problem innan man gör slag i saken och så vet man att det bör hålla sig i 10-40 år därefter.

Antingen genom att faktiskt lösa det nu eller ha öronmärkta pengar för det.

4 gillningar

Jag har en “fire” hink som är min “lön” o den har jag testat några år.
Jag har en “ny bil pott”
Sen har jag en pott på 200 000:- för “oförutsedda utgifter” på sidan om

2 gillningar

Detta tar man på kreditkort.

3 gillningar

Som dessutom ofta innehåller reseförsäkring utöver den hem/reseförsäkring som absolut bör ha så man står skadelös när man sedan kommit hem.

2 gillningar

Kommer flytta till hus när det är FIRE-dags om 3 år, och då sambon och jag aldrig ägt hus tidigare + att vi bor i utlandet så vi har bara grovt uppskattat vad allt kostar i Sverige så kommer vi ha någon slags separat pengahög för huset. Första åren blir kalibreringsår då vi lär oss svenska nivåerna på vardagsutgifter och hus-utgifter och efter det vi kanske ändrar taktik. Men i början, för att inte behöva oroa oss, får det blir ett huskonto där vi sätter undan regelbundet. Tycker det känns helt OK, för i början kommer det mycket som är ovant så det blir en sak mindre att oroa sig över.

1 gillning

En stor del av mina utgifter kommer att vara sällanutgifter. Jag har ingen tydligare plan än att se till att jag har ungefär så mycket pengar jag behöver. Sedan kör man ju på känsla. Utgifterna kommer ju knappast att vara desamma år efter år. Tänk på att 4%-regeln är en tumregel för hur mycket pengar du behöver; det är inte en uttagsplan. Det är inte så att du ska ta ut 4 % av kapitalet år ett och sedan inflationsjustera varje år. Istället håller du lite koll, om det drar iväg och börsen levererar dåligt så drar du ner på utgifterna lite. Går det bra och du har mer pengar än du behöver så kan du öka utgifterna.

När det är dags att betala kreditkortsskulden, hur gör du det? Spenderar mindre nästkommande månad för att täck upp det, sälja av lite extra…?

Den betalas alltid automatiskt på förfallodagen. Om det behövs förs pengar över från sparkonto till transaktionskonto.

Får man kreditkort utan inkomst då?

1 gillning

Om man inte tar ut pension så har man planerat för det och skaffat sig de/det kreditkort man behöver före man hade sista inkomståret

1 gillning

Vi har budgeterat allt sådan och avsatt kapitalet i en separat portfölj med medelrisk. Precis som i all projektering så har vi applicerat en säkerhetsmarginal på cirka 20% för oförutsett oförutsedda utgifter.

Ofta har man ingen större aning när något större händer så därför kan vi plocka de pengarna från en separat portfölj när det väl händer. Dvs det påverkar inte vår månadsbudget alls

2 gillningar

Man får se till att skaffa kreditkort innan man skjuter ut sig.

2 gillningar

Lätt att säga, om man tex flyttar mellan länder går det i allmänhet inte att behålla.

Ajo, åtminstone det svenska. Vi har flyttat runt mycket under många år och alltid lyckats behålla det svenska kortet. Aldrig varit en fråga ens.

3 gillningar

Jaha. När vi har anmält adressändring har vi oftast fått “vi erbjuder inte tjänsten där du bor”.

Ska och ska… det är ju det rekommenderade om man vill vara så säker man kan vara. Men sedan kan man ju vara mer flexibel också. Men att säga att man inte ska det menar jag ändå är fel.

1 gillning

Sant, så då får man väl skippa kreditkort eller ge fan i att flytta. Har man tänkt dra till en varmare plats i FIRE har man nog krattat arenan lite redan, skaffat lokal bankkontakt osv. Jag förutsätter att alla som siktar mot FIRE redan hunnit planera lite. Men ja, ska man studsa runt i tillvaron som en gummiboll fram till döden kan det säkert bli svårare. Men då får man ju köra med debitkort och/eller kontanter.