Framtidens statusmarkörer

Jag tänker att vad som räknas som statusmarkörer inte förändras så mycket med tiden. Visst, teknikutvecklingen, kulturer osv. gör att det blir mindre förändringar/olikheter, men på det stora hela har det varit ungefär samma grejer som markerar status genom århundraden och över olika kulturer.

Jag kommer osäkt att tänka på Peps gamla slagdänga, som blir 50 år i år. Den känns fortfarande hyfsat aktuell.

Tillägg: För att få lite lästips på temat promptade jag ChatGPT med prompten nedan. Det gav många verk jag hört talas om, men endast något enstaka som jag själv tagit mig igenom (#1). Det säger kanske mest om min egen (brist på) bildning. :sweat_smile:

Finns det några klassiska verk från litteraturen som tar upp status och statusmarkörer, som kan användas för att belysa det allmänmänskliga behovet av att visa status?

Spoiler

Ja, det finns många klassiska litterära verk som tar upp status och statusmarkörer — hur människor visar, jagar eller upprätthåller sin sociala position. Dessa teman är ofta tätt kopplade till människans identitet, stolthet, makt och tillhörighet. Här är några centrala exempel från olika epoker och kulturer:

:books: 1. “Den store Gatsby” av F. Scott Fitzgerald (1925)

Tema: Klass, rikedom, statusjakt
Exempel på statusmarkörer: Lyxiga fester, stora hus, kläder, bilar
Vad den visar:
Jay Gatsby bygger hela sin identitet på att återvinna kärleken till Daisy genom att visa upp en rikedom och status han inte hade från början. Romanen belyser hur yttre status kan vara både förförisk och tom – och hur klasskillnader består trots ekonomiskt avancemang.

:classical_building: 2. “Stolthet och fördom” av Jane Austen (1813)

Tema: Social klass, äktenskap som statusinstrument
Statusmarkörer: Gods, inkomst per år, sätt att tala, uppfostran
Vad den visar:
Romanen utforskar hur äktenskap ofta handlar om att bevara eller höja sin sociala status. Karaktärerna bedömer varandra utifrån klassbakgrund och rikedom – och utvecklingen handlar mycket om att se förbi ytliga statusmarkörer till karaktärens verkliga värde.

:castle: 3. “Macbeth” av William Shakespeare (1606)

Tema: Makt, ambition, kunglig status
Statusmarkörer: Titlar, kungakrona, social rang
Vad den visar:
Macbeth drivs av en obeveklig ambition att bli kung. Hans jakt på status för honom till moraliskt och personligt förfall. Verket visar hur starkt människor kan längta efter status, även till priset av allt annat.

:performing_arts: 4. “Misantropen” av Molière (1666)

Tema: Hykleri, sociala koder, överklassens yta
Statusmarkörer: Språk, manér, kläder, bekantskaper
Vad den visar:
Alceste kritiserar samhällets ytlighet och statusspel men är samtidigt själv fångad i dem. Pjäsen kommenterar hur status i hovkretsar kan vara beroende av att man spelar spelet rätt – snarare än att ha verklig moralisk integritet.

:russia: 5. “Anna Karenina” av Leo Tolstoj (1877)

Tema: Kärlek, konvention, klass
Statusmarkörer: Äktenskap, social acceptans, ryktbarhet
Vad den visar:
Anna, som bryter mot samhällets regler, förlorar sin status och sociala acceptans. Verket belyser hur viktiga statusmarkörer som rykte och social ordning är i ett traditionellt samhälle.

:open_book: 6. “Madame Bovary” av Gustave Flaubert (1857)

Tema: Bourgeoisie, konsumtionsdriven statusjakt
Statusmarkörer: Mode, möbler, resor, böcker
Vad den visar:
Emma Bovary drömmer om ett liv i lyx och romantik och försöker efterlikna överklassens livsstil trots begränsade medel – vilket leder till undergång. Romanen visar en tidig kritik av konsumism som status.

:magnifying_glass_tilted_right: 7. “Köpmannen i Venedig” av Shakespeare (1596–1599)

Tema: Status genom pengar och börd
Statusmarkörer: Rykte, börd, rikedom, social tillhörighet
Vad den visar:
Den kristna och judiska karaktärernas statuskamp visar hur makt, pengar och religion påverkar social hierarki. Portias “test” med kistorna handlar också om att se förbi yta – men där finns ändå statuskraven kvar.

:speech_balloon: Sammanfattning:

Klassisk litteratur speglar ofta det allmänmänskliga behovet av status – både genom att människor söker den (Gatsby, Macbeth) och genom att samhället kräver den (Anna Karenina, Madame Bovary). Statusmarkörer fungerar som symboler för tillhörighet, trygghet, makt och kärlek – men litteraturen visar också deras bräcklighet och ibland destruktiva kraft.

Vill du ha mer fokus på en viss epok, kultur eller typ av status (t.ex. ekonomisk, kulturell, symbolisk)?

Jag tror att ett långt och hälsosamt liv kan bli en betydande statusmarkör om jag får spekulera fritt.

Det är inte osannolikt att de som har ekonomiska resurser snart kommer att kunna förlänga sitt liv med väldigt många (kvalitativa) år tack vare de snabba medicinska framstegen inom området.

3 gillningar

Att ha en låg skärmtid kommer innebära status. Arbetsmarknaden kommer gå mer och mer mot att man ska ”hugga snabbt” och reagera på olika signaler från skärmen och de som har mest behov av pengar för sina basbehov (de med små resurser) kommer att vara snabbast på att reagera på allt som händer på skärmen.

Att inte ha behovet av att följa massa saker eller att publicera någonting själv kommer bli betydligt mer eftersträvat.

Vi ser redan idag en form av förnedring där t ex arbetsgivare nästintill tvingar arbetstagare att ha profiler på LinkedIn eller följa företaget de jobbar för på Facebook.

Tittar man på t ex adeln idag som ofta arrenderar ut mycket mark, har lite skogsbruk osv håller det en väldigt låg profil på sociala medier.

4 gillningar

Fast om du är adlig så har du ju automatiskt en statusmarkör. Den är nog inte lika stark som den var för 300 år sedan men likväl är det ju något som de flesta av oss andra varken har eller kan få.

Min utgångspunkt för tråden är att du är en vanlig svensson och du vill signalera att du har gått från lite till mycket. Personligen ser jag inget som tyder på att mindre skärmtid eller aktivitet på internet/sociala medier skulle vara något skulle ses som hög status framöver.

2 gillningar

Jag ser inte detta som statusmarkörer enbart. Som du skriver kan det ju vara för lånade pengar. Många fina bilar är ju leasade. Personen behöver även vara framgångsrik inom sitt yrke/företagande.

Att göra pengar på aktier och sedan checka ut och leva i en sommarstuga och ägna resten av lovet åt att samla frimärken tror jag inte ger så hög status… :sweat_smile:

Detta! :+1: Långt och hälsosamt liv. En snygg vältränad kropp. Inte ett uns överviktig. Inte heller mager. Stark, frisk, sund. Förebyggande hälsokontroller. Optimera näringsintag. Ouraring. Vita tänder. Allt detta i kombination med goda personliga egenskaper. Vad det nu är. Kanske att uppfattas som lugn och klok. Att inte smutskasta andra. Att vara någon sorts optimalt perfekt människa. Det tror jag är framtidens statusmarkör.

2 gillningar

Kanske att kunna ägna sin tid åt det man trivs med och tycker är kul, istället för den ständiga jakten på status. Såvida det nu inte är jakten på status man tycker är det allra roligaste i livet. :thinking:

5 gillningar

Att ha barn utan diagnos, eller att inte ha någon psykisk diagnos själv
Att ha barn utan diagnoser tror jag kommer bli en statusmarkör. Jag har själv ADHD men som med alla psykiska diagnoser är det ju inga blodprov utan högst subjektiva bedömningar som fastställer diagnosen. Jag tror att många skickar sina barn (och sig själva) till psykologer mm av ren enkelhet för att man vill hitta en lösning där man inte behöver arbeta själv, ungefär som en person som vill träffa en dietist som säger att det är helt ok att äta skräpmat varje dag.

Att ha praktiska kunskaper
Det relativa värdet av akademiska ämnen tror jag kommer att minska gentemot praktiska. En rörmokare kommer inte längre behöva en grafisk designer för att ta fram en logo till sin verksamhet, en copywriter som skriver texterna till rörmokarens hemsida och en webutvecklare som kodar hemsidan. Däremot kommer kodaren, copywritern och den grafiska designen ha behov av den praktiska kunskapen hos rörmokaren. Hands-on erfarenhet som kommer vara svår att replikera med AI tror jag helt enkelt kommer att värderas högre.

En bra funktionell kropp / naturligt vacker
En lamborgini kommer alltid upplevas som ful så länge det sitter en tjock skallig gubbe bakom ratten. Ideal som “smal” eller liknande kommer inte betinga samma status då fettsugningar, ozempic osv kan ta en dit snabbt. Men att ha en naturlig och funktionell kropp kommer dock fortfarande kräva en viss ansträning. Om en idrottsman vinner med doping tappar man lustigt nog status även om man rent objektivt var bättre/snabbare/hoppade högre eller vad man nu tävlar i.

Det är ungefär samma sak som om någon visar upp en väldigt muskulös kropp är det snabbt många som säger saker som “personen måste ta steroider, går inte att få så där mycket muskler naturligt” eller att en äldre person med få rynkor snabbt blir anklagad för botox. Min poäng här är väl att en del av de statusmarkörer kring utseende kan uppnås av alla idag utan hård ansträning men det är ändå ansträngningen folk verkar se som statusfylld.

3 gillningar

Något som har ändrat landskapet för statusmarkörer är att allt är så tillgängligt. Det går inte att vara unik, hitta obskyra restauranger genom en kontakt eller nya japanska designers som ingen annan känner till. Allt går att hitta.

Min gissning är därför att allt som är otillgängligt (eller svårtillgängligt) för den breda massan kommer att bli ännu starkare statusmarkörer. Vintage och unika objekt som inte finns tillgängliga via vanliga butiker tror jag kommer fortsätta vara starka.

Sedan tror jag att vi på kort sikt kommer se lite ändrade värderingar. Vi har haft en tid där det varit viktigt med hög ambition och högt satta mål. Jag tror att vi kommer få en motsatt kraft nu, mindre fokus på jobb och produktivitet och mer på ett avslappnat liv. Vet inte hur det kommer ta sig uttryck, kanske blir surdegsbakandet inne igen, eller blir det helt andra aktiviteter. Men att vara vräkigt framgångsrik tror jag är på väg bort som ideal. Skönhetsoperationer och överdrivet utseendefokus tror jag också är på väg bort. AI tar död på det idealet. Det blir inne att vara mer avspänt naturlig.

2 gillningar

Precis som det är idag, så kommer statusmarkörer vara olika beroende på vilken grupp man pratar med.

För den stora massan tror jag inte så mycket kommer att ändras. En fet bil, stort hus, fint jobb och en dyr klocka är så tydliga statusmarkörer som alla förstår. Jag tror tyvärr inte det kommer att ändras framöver.

För egen del som entreprenör så är det få av de entreprenörer jag känner som blir imponerade av status-prylar. Alla förstår att det behövs inte jättemycket kapital för att köpa en häftig bil eller stort hus med lån. I denna grupp är status snarare vilka bolag man byggt, riktigt stark tillväxt eller ett starkt P&L det senaste året. För den stora massan är detta dock svårare att ta till sig och förstå. Bilar och hus är enklare.

Om man däremot pratar med FIRE-människor så är det snarare tid som är status. Trolgtvis kommer denna gruppen att växa, men fortfarande vara en liten andel av befolkningen.

3 gillningar

Jag tror det här hänger väldigt mycket på gruppens värderingar. Statusmarkörer är ju i grunden bara symboler för vad en grupp anser vara eftersträvansvärt.

Ta det här forumet som exempel: i en FIRE-kontext är det knappast en Rolex eller en Porsche som imponerar mest, utan att man kan visa att man byggt upp ett kapital som gör att man kan leva på sina egna villkor. Alltså exakt det du är inne på – frihet, ägande av sin tid och oberoende från lönearbete. Det är svårt att fejka med krediter.

3 gillningar

Artig och väluppfostrad både är och har varit en statusmarkör.

9 gillningar

Brukar skryta om mitt Private Banking engagemang (Avanza) på jobbet, tror det ger status (och avundsjuka tyvärr jante)

Jag läste idag att en man på 13 i USA är dollarmiljonär, men bara en på 140 kan bänkpressa 100 kg.

3 gillningar

Sant men inte unikt så för de med pengar. Men det var kanske inte frågeställningen iofs.

Vad tror ni om produkter som bara säljs till utvalda? Jag är inte kund i lyxbutiker men kan de inte de hålla undan vissa modeller för de “bra” kunderna? Vet inte hur det fungerar i praktiken.
De verkar dock få panik när förortsgangsters får smak för sitt eget märke. En del klädmärken har sjunkit i status bland övriga.

1 gillning

Nja,

folk svalt under 1800-talet men det ansågs inte snyggt att vara fet då, snarare kurvig precis som nu. Jag tror att skönhet till 90% är tidlöst dessvärre, även om vi gärna intalar oss att det är relativt och ändras hela tiden.

1 gillning

Jag upplever inte att folk är mycket mer väluppfostrade i rikare kretsar i Sverige. Generellt sätt är folk väldigt ohyfsade i Sverige numera och i många fall helt skamlösa. Jag upplever det som att folk knappt vet vad som är lämpligt eller ej längre. Stor skillnad mot t.ex. USA.

5 gillningar

Skryt är väldigt olämpligt. Det handlar inte om jante.

4 gillningar

Vad det innebär rent praktiskt har dock förändrats väldigt mycket över åren. Den typen av försiktiga och ödmjuka personer med mössan i handen som premierades förr är vi långt ifrån idag. Idag är idealet snarare att vara socialt kompetent, att man kan ställa sig inför en grupp och ta för sig (inom rimliga gränser).

2 gillningar