Framtidens statusmarkörer

Jag tror du har delvis rätt, men det handlar nog om nivån över vad majoriteten uppfattat som lyxbutiker (LVMH som exempel i tråden). Dvs inte kända brands som Gucci, Dior eller ens Hermès där man måste stå i kö i åratal samt ha en viss köphistorik för att få köpa en väska. Utan om märken som är så exklusiva och dyra att folk inte kan namedroppa dem eller ens vet att de finns.

Jag håller med. Jag tror det är skillnad på att vilja imponera på de vanliga massorna där kända märken som LVMH och Gucci kan funka eller vilja imponera på andra rika där du behöver tillgång till märken som de flesta människor aldrig hört talas om men de som vet de vet.

Sen behöver det passa in med din övriga livsstil. Ibland ser man någon som går runt i mjukisbyxor och sjaskiga skor med en dyr väska då sen den helt malplacerad ut.

1 gillning

Det är nog mer att folk tolkar det som skryt. Det är väldigt jante att folk tolkar ens framgång som skryt!

Jag kom att tänka på att jag läst att Ferrari kör med en liknande policy. Jag hittade denna artikel:

Ferrari Doesn’t Just Sell Cars to the Rich. They Have a Strict Blacklist of Customers They Refuse to Serve. Justin Bieber, Kim Kardashian and 50 Cent Are All Banned For Life. Here’s How Rejecting Customers Became Their Billion Dollar Strategy!

1 gillning

Vad som imponerar mig mest är saker som kräver tid och ansträngning, och eget tänkande. Det ger mer status än något som kan köpas med “bara pengar”. Att följa normerna som alla andra, men med dyrare varor, är definitivt låg status.

Exempel:

• Äga din tid så att du kan leva ett avslappnat, stressfritt liv
  • Att anstränga sig för att vara frisk och vältränad, eller ta sig an bra utmaningar (vita/gröna bandet?)
  • Att ha en grupp intressanta vänner
  • Att vara skicklig på en kreativ hobby som musik eller måleri, eller att tala flera språk
  • Kunna laga goda och hälsosamma måltider (och dela den med vänner)
  • Att ha en unik klädstil eller ett unikt hem, en distinkt smak för konst, musik, böcker eller media

Vi kan inte köpa något av detta, vi måste göra det själv. Så kort sagt, allt som kräver tid, ansträngning och självständigt tänkande.

4 gillningar

Stealth wealth är i sig också en statusmarkör tycker jag. När det visar sig att någon man känt ett tag såsom en granne eller barnens kompisars föräldrar visat sig ha mycket pengar eller hög lön men aldrig känt något behov att flasha dessa eller hinta om det blir jag imponerad. Det tyder på en enorm självsäkerhet och att man lever sitt liv för sig själv och ingen annan. Motsatsen är en enorm lågstatusmarkör dvs när någon försöker få in i ett sammanhang hur mycket lön de har eller hur pengar inte är ett problem hos dem.

7 gillningar

Det mest vedertagna skönhetsmåttet är vad jag förstår midja till höft för kvinnor och axlar till midja för män. Tämligen konstant skönhetsideal internationellt.

2 gillningar

Att inte bry sig om status är status.

Hellre fattig och grundad än rik/smart/konstnärlig/vacker och ängslig. Därför är hela diskussionen om vad som är status lite ironisk.

3 gillningar

Haha, det är sant. Att sitta på ett forum och diskutera vad som ger status är väl en ganska tydlig lågstatusmarkör.:wink::joy:

9 gillningar

Min gissning är att eftersom kapital flödar uppåt kommer vi om någon generation vara vid en punkt där människor såsom jeff bezos börjar bygga nya amazon fullfilment centers med källare som är enorma mängder lägenheter.

Du jobbar på amazon, får ditt boende av amazon, du får en del eller hela din lön i amazon reward points. Säger du upp dig blir du av med ditt boende och dina amazon reward points nollas eftersom du inte äger dem själv de finns bara i ett amazon reward points konto som amazon äger men du har tillgång till. Du tappar tillgången till det när du säger upp dig.

Således kommer det vara status att ha ett jobb där du inte tvingas bo i källaren under ditt jobb. Men det är bara en vild gissning.

3 gillningar

Låter som Curtis Yarvins dröm.

1 gillning

Låter som Nordkorea, Cuba och så vidare. Men det tycks inte vara genom något naturligt flöde av kapital som samhällen blir sådana, utan som en följd av politiska tillfälligheter.

2 gillningar

Du kan lika gärna byta ut amazon mot staten så finns det en del i samhället som lever så. Med staten menar jag då såklart alla institutioner med hög statlig inblandning.

Folk som jobbar med någon form av tilldelad arbetsträning och går hem och sover i en tilldelad hyresrätt.

4 gillningar

Rätt kul att läsa tråden, speciellt om stealth wealth.

Var en bekant som förra veckan faktiskt fråga mig hur mycket pengar jag har, jag svarade som vanligt att jag har så jag klarar mig.

Men då säger hen men du har ett “statusjobb” tjönar troligtvis bra men du bor enkelt och äger ingen bil du måste ha en jäkla massa i aktier. Någon är mig i krokarna :wink: givetvis har han rätt men fan undra om jag utövat så pass simpel livstil så det inte blir “stealth” längre. Det som gör att folk misstänker detta om mig är tack vare mitt jobb det roliga är dock att jag knappt tjänar sp mycket mer än en knegare :sweat_smile:

3 gillningar

Bara att säga att du knarkar upp allt kapital.

5 gillningar

Min personliga spaning är att, givet hyfsat hög status redan, har tredje barnet blivit en rejäl statusmarkör. Alltså inte många barn i allmänhet och särskilt inte om man inte kan bära upp en hyfsad livsstil. Många barn i hyresrätt i förort är inte status. Men att gå från två till tre barn och fortfarande åka på skidresa varje år är ett säkert sätt att bräda grannarna i villakvarteret. Fyra barn är nog fortfarande risk för “familjen annorlunda”-stämpel, men även det kan nog passera om man har riktigt gott ställt.

4 gillningar

Nu vet jag visserligen inte vad du jobbar med, och om det ens kan ses rimligt att du isf jobbar deltid. Men skyll på att du jobbar deltid, och det är därför du inte har råd med finare bil och bostad trots välbetalt jobb (om du vill fortsätta hålla det hemligt menar jag)?

3 gillningar

Min tes är att det hittills skett enbart pga politiskt kapital eftersom det är ett mycket mer effektivt sätt att omfördela resurser snarare än det enbart kapitalistiska sättet att flytta dem uppåt i kedjan. Det är bara en tidsfråga. (Tror jag)

Nej, helt olika saker.

Helt fel, meningen med arbetsträning är att du skall bli produktiv och stå på egna ben, meningen med ett tilldelat boende är att du inte skal frysa ihjäl utan istället ha möjligheten att bli produktiv.

Min tes är att amazon och liknande ( i slutändan alla eller de flesta bolagen) strikt jobbar emot individens autonomi för att förenkla flödet av kapital uppåt i kedjan. dvs motsatsen mot vad staten gör med insatser då de försöker få individen att bidra till samhället genom sin autonomi.

Därav tror jag att autonomin i sig kommer bli mer och mer status. ex, inte bo i en lägenhet som ägs av amazon samtidigt som du jobbar där, eller inte bo i IKEAS lägenheter samtidigt som du jobbar där, får all din mat från deras matsal och delar av din lön är ikea reward points som du använder på ikea osv.

1 gillning

En ännu viktigare vattendelare än den du nämner: att alla barnen har samma föräldrar. Det gäller både män och kvinnor.

Frågan är dock (återigen) vad man praktiken uppnår med den ”statusen”. Absolut ingenting är mitt spontana svar. Så helt meningslöst att ”jaga status”, lägg tiden och energin på något annat.

1 gillning

Bland unga redan idag…hur många följare du har på olika sociala media o Youtube.

MrBeast har med status för antalet följare än ju mycket pengar han har