Från examen till köp av hus/bostadsrätt, Hur lång tid tog det för er?

Hej Allihopa!

För närvarande studerar jag på universitet, har endast ett år kvar av studier var och har redan nu börjat funderat på livet som akademiker med förhoppningsvis fast anställning och regelbunden lön för att kunna börja spara till kontantinsatsen till köp av en fastighet.

Hur lång tidsperiod hade ni från färdig examinerad till köp av fastighet?

Syftet med min frågeställning, är att hitta en lämplig tidshorisont för mitt framtida sparande för kontantinsats för köp av fastighet.

1 gillning

16 månader tog det för mig. Sparade 18.000 i månaden. Det var i och för sig ingen fastighet, utan en bostadsrätt.

1 gillning

Wow det gick fort från examen till köp av fastighet (Y)

Till bostadsrätt ungefär -1 år. Ingen fastighet ännu. Hade helt enkelt absurda mängder kapital sett till min ålder. Hur din situation ser ut beror på så många olika faktorer och vad du vill. :slight_smile:

Beroende på var du vill bo (och jobba) så varierar fastighetspriserna enormt.
Stockholmsområdet jämfört med en liten stad är många år i skillnad i sparande.

Hur vill du bo? Bilda familj? Område? Hur mycket vill du spara?

2 gillningar

Wow det gick fort från examen till köp av fastighet. Bra frågeställningar att tänka på!

Tog mig ca 1 år att spara ihop till insats till första bostadsrätten. Dock krävdes endast 10% på den tiden och fanns inget amorteringskrav, så inte riktigt jämförbart kanske.

Måste bara få dela med mig lite info om vad en fastighet är, så jag inte missförstår vad du vill köpa. För jag antar att du är ute efter att köpa bostad?

1 kap. Fastighet och dess gränser

1 § Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt. Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser.

En fastighet kan även ha fastighetstillbehör, så som ett hus eller anläggning.

I dagligt tal används oftast (utan stöd i jordsbalken) ordet fastighet som en byggnad. Därför alltid bra att dubbelkolla vad folk menar när dom säger sig vilja köpa en fastighet :slight_smile:

2 gillningar

Hej Alec!

Du har rätt! Trodde att begreppet fastighet var synonym av både begreppen hus och bostadsrätt

Vi behöver lite balans bland inläggen känner jag. Jag tog examen för 21 år sedan och har fortfarande inget hus eller bostadsrätt. :wink:

16 gillningar

Svår fråga då mycket beror på vart du vill bo som jämnförelse köpte jag en bostadsrätt 2012 för 15 000.

Tog mig några år att köpa lägemheten då det på den tiden bara var att ringa kommunen för att få en hyresrätt…

1 gillning

Skaffade bostadsrätt innan påbörjade studier. Tog ca 3-4 år från avslutade gymnasiestudierstudier innan köpet gjordes.

Kontantinsatsen var 250k.

2 gillningar

Från examen 2010 så blev det bostadsrätt efter drygt 1 år om jag inte minns fel. Tror vi lade typ 150tkr i insats… däremot så låg räntan då kring 5% och att den skulle krypa under 3/4 vore extremt… snarare att den därifrån skjlle öka igen…
Säger ju en hel del av man van ver om framtiden…

Även att priserna enbart hade möjligheten att gå ned ifrån ”dagens extrema priser…”

Fastighet (villa) inträffade först 2018, kunde dock varit tidigare men svårt att hitta något som både jag och Min fru föll för…

2 gillningar

Det blev en bostadsrätt redan under studierna. Föräldrarna/svärföräldrar hjälpte till men lån till kontantinsats. Räntan på 90-talet kring 5%. Intressant nog sålde vi 6 år senare och då hade Lgh bara gått upp med ca 5%. Lite skillnad Jmf med utvecklingen idag…

1 gillning

28 år. Jag tror att det handlar mer om hur man själv formar livet och hur livet formar en, mer än en någon form av ekonomisk logik från examen fram till ägt boende. Det är ju ingen naturlag att man måste följa det som på räls :slight_smile:

1 gillning

Jag och min fru köpte en tillsammans cirka 6 månader efter examen (sparade en del under studietiden till kontantinsats). Men eftersom min fru ännu inte hade hittat jobb så gick min far med som medlånetagare.

1 gillning

Jag och @carolinebolmeson var typ panka efter examen. Så för oss tog det flera år. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Ungefär 1 månad efter min examen köpte vi vårt hus. Min man hade då jobbat 3 år ungefär. Året var 2009 och ingen kontantinsats behövdes, fick till och med extra renoveringslån. Däremot fick vi betala pantbrev och lagfart själva.

Det var först lite svårt att få lånelöfte eftersom jag fortfarande studerade. Men eftersom jag redan hade fått ett fast jobb gick det till sist.

Till saken hör också att vi köpte hus i ett samhälle med ca 10 000 invånare, dvs knappast storstad. 1 miljon kostade huset då.

2 gillningar

4 år till bostadsrätt ytterligare 5 år till inflytt i hus. Köpte nyproduktion 1,5 år innan inflytt.

2 gillningar

Bodde i en hyresrätt i nästan två decennium och trivdes kanon med det. Enda anledningen att jag flyttade till köpt bostad var för att det planerades stamrenovering i hyresrätten, och jag ville inte bo i sådant stök.

4 gillningar

Pengar som sparats och investerats från sommarjobben hade räckt till kontantinsatsen om jag hade behövt köpa direkt efter examen. Visste inte i förväg när det skulle bli lämpligt att köpa men visade sig passa bättre att hyra de första åren. Köpte bostadsrätt förra året, 3 år efter examen.

2 gillningar

Ett år. Sparade ordentligt. Köpte litet.

1 gillning