Från examen till köp av hus/bostadsrätt, Hur lång tid tog det för er?

Köpte lägenhet tillsammans med sambo under sista året av doktorandtiden.

1 gillning

Gått fem år och har inte köpt ännu. Bor i hyresrätt just nu.

2 gillningar

1.5 år till bostadsrätt. Hade cirka 50% av en insats för en liten tvåa redo vid examen. Varav majoriteten kom från sparande av gåvor sedan jag var liten från mor/farföräldrar och i liten mån föräldrar. Resten var från sparade extrajobbspengar från studietiden. Kunde dock investerats bättre under alla år och säkert täckt minst 100%.

Sparade en hel del första 1.5 åren av jobb då jag typ fortf. levde lite samma livsstil som student fast med något dyrare bostad. Var lyrisk hur mycket man fick över varje månad jmf. med studietiden.

Hade cirka 150.000 med mig vid examen och sparade ihop cirka 120.000 till och sedan lite avkastning på allt under perioden och köpte sedan en BR för runt 2 miljoner.

2 gillningar

Tredje året under studierna, 100% belåning och ingen amortering på den tiden, räckte med borgen.

Åtta åt efter examen räckte köplats till hyresrätt. Bytt den ett par gånger till nuvarande.

Kanske inte bästa ekonomiskt men känns helt rätt.

1 gillning

Päronen hoppade in och tog lånet som jag sedan tog över när första lönen rullade in ca 2 månader senare, men jag la kontantinsatsen. Så det tog ungefär 1 månad efter examen.

Kontantinsatsen var 310k som jag fick ihop efter att ha investerat CSN-lån i fonder under en 5-årsperiod.

2 gillningar

Ingen examen förutom studenten från gymnasiet men efter den tog det 2 är tills jag köpte en billig bostadsrätt. Lånade av mina föräldrar samt använde ett arv för att köpa den. Bodde där några år och gjorde 100k i vinst efter skatt. Köpte bil för dom pengarna som jag fortfarande har kvar.

Numera bor jag i hyresrätt men sparar/letar efter hus.

1 gillning

För att få lite perspektiv i den här tråden; jag köpte min första br som 19-åring -84. Det var en takvåning, 1rokv. Den kostade 8000kr. Pengarna som mina föräldrar sparat under min uppväxt räckte och det blev t o m lite över till bohaget. Månadskostnaden var 525kr. Jag hade alltså redan en br när jag började studera. Ganska snart efter examen bytte jag upp mig till en 2:a.

5 gillningar

Hade bostadsrätt innan jag började med högre studier. Handlade bara om att bo på rätt plats. I mitt fall var det 3 mil utanför stockholm (Märsta). Ville jag bo där? Nope, men det var där jag hade råd. Köpte lägenhet för 295k, bodde några år och sålde sen med en vinst på ca 100k. Flyttade till Traneberg, kanonläge. Köpte lägenhet för 1,1mil tillsammans med tjej. Sålde efter typ 4 år med en vinst på ca 800k. Köpte radhus och sålde efter typ 7 år med en vinst på 1,3 mil och bor nu i hus i en förort norr om sthlm. Köpte för 5 år sen för 5,5mil och är nu värderat till 8,5-9 mil.

Inte riktigt samma förutsättningar som nu eftersom vi kunde lägga belåningsgraden på 95% och amortera behövde vi inte göra.

Ända fram till radhuset pluggade jag 100% så det gick att plugga och äga sitt boende.

2 gillningar

Tog examen 2018. Har fortfarande inte köpt någon bostad.

Vi är inte helt säkra på var vi vill bo och då känns det dumt att plöja ner 6 - 7 MSEK i ett hus :frowning:

3 gillningar

Köpte bostad för sommarjobbspengar när jag skulle börja plugga.
Lägenheten kostade 450.000 och min insats var 50.000.
Mina föräldrar gick in som garanter för lånet.

2 gillningar

Examen 1997, billig och central hyresrätt 1997-2003, hus 2003 (“stor-Malmö”)

Så, sex år i mitt fall. Då var vi ett par, men å andra sidan i ett “dyrt” område. Dock inget vi s a s rusade mot då vår dotter föddes 2002 och det var först när hon började kräva utrymme som vi kände ett flyttbehov.

2 gillningar

Ungefär tre månader, betalade utan lån, drygt 10 år sedan. Fick ut ~6x så mycket 10 år senare.

1 gillning

Beror ju på hur dyrt hus du vill köpa, och hur mycket pengar du har vid examen :wink: Jag tog examen nu i juni och hade då ca 250 tkr (mycket extraknäck och sparande under mina studier), så skulle kunna köpa en billigare bostad redan nu. Hittade dock en bra hyresrätt för rimligt pris som jag valde istället då jag inte ens vet om jag kommer bo kvar i samma stad om 2-3 år eller hur aktuellt det kommer vara med barn etc, så kommer vänta ett tag med att köpa och fortsätta spara ihop. :slight_smile:

4 gillningar

7 år tog det för mig. Var inte intresserad av köp förrän nåt år innan huset köptes. Eller, vi köpte iofs en lite sommarstuga efter kanske 4 år, sålde den när huset köptes.

2 gillningar

För min del köpte vi ett (kedje)hus 2.5 år efter examen. Hade jobb direkt och även en del sparat sedan innan. Det var innan amorteringskrav osv fanns.
Hur lång tid det tar att spara ihop till eget boende beror ju mycket på hur dyrt objektet du vill köpa är.

1 gillning

Bostadsrätt ca ett år efter examen. Sedan villa sex år efter det.

1 gillning

Gymnasieexamen i Juni 2013.
Jag och sambon köpte vår första lägenhet November 2019, så ca 5 månader bara.

Dock kostade den bara 1.1 mkr, sålde den efter ca 1.5 år för 1.4 mkr och köpte en 3:a på 96 m2 för 2.1 mkr.

Sålde även den 4.5 år senare för 2.5 mkr och därefter köpte vi huset som vi bor i nu för 3.8 mkr.

Bott i Stockholms-trakterna hela tiden :slight_smile:

1 gillning

Tog själv ca. 3år från examen till en BR (4 år senare ett hus). Men att det blev just så berodde mest på att första jobbet var utomlands där jag hyrde bostad. Var dock nära att köpa bostad där, innan jag kom på att jag ville flytta hem till sthlm.

1 gillning

Examen sommaren 2004. Var svårt att få jobb så började jobba betalt först efter praktikjobb mars 2005. Flyttade till hyresrätt (efter att varit tvungen att flytta hem till föräldrarna efter studierna) september 2005. Köpte och flyttade in i bostadsrätt maj 2006, hade då sparat hårt. Men det räckte också med enbart 5 procent i egen insats då.

För mig tog det 10 år, men då hade jag också flyttat mellan fyra länder vilket skjutit fram köp-behovet.