Fritidsintressen & nöjen - vad är det värt i pengar?

Detta håller jag med om. Jag tror bara inte på idén att avråda folk från att försöka visa sig bra och framgångsrika. Det kommer aldrig sluta.

Det som behövs är råd om hur man gör det bra.

I valet mellan att visa hur bra det går, berätta hur bra det går eller snacka skit om andra får jag ändå säga att jag föredrar när folk gör det första.

Om man mår dåligt av att se det så är det ens eget känsloliv kring andras uppvisning man bör fundera över.

Det är tredje gången du markerar att du minsann är second level jante, att du jante-shamar de som du uppfattar som jante. Bra där. :grin:

Sorry. Förstod inte den.
Möjligt jag är second level Jante. Har ingen aning om vad det är. Haha!

Jag shamar folk som snackar skit om andra baserat på hur de klär sig och vad de har för prylar.

Kan inte bilmänniskor och båtmänniskor verkligen vara just bilmänniskor och båtmänniskor de också precis som hästmänniskor…

Problemet är ju bara att kläder och prylar överhuvudtaget inte säger något alls om hur ”bra” det går för någon, det går inte att skilja på en stenrik/kriminell/skuldsatt upp över öronen på utseendet, men ungdomarna har inte förstått detta ännu eftersom deras hjärna inte är färdigutvecklad.

Vi som är äldre behöver föregå med gott exempel och inte elda på beteendet. Det är inte bara en åsikt i största allmänhet, utan denna typ av kultur får konsekvenser i verkligheten med kriminalitet och liknande. Det är ingen slump att polisen och kronofogden nu går efter ”statussymbolerna” hos kriminella.

Som tur är finns det ju fler alternativ än dessa om man vidgar vyerna lite.

Vi är ganska OT här så kanske bättre med en ny tråd om detta.

Men många vill nog gärna ha bra tips vilka andra sätt man kan använda för att visa upp framgång och slippa både skryt och jantestämpeln. Så kom gärna med exempel.

Kan ändå tycka det är märkligt med aversionen som uppvisas mot de med dyra hobbys. Samtidigt som man minsann ska kungöra hur alldaglig och ekonomisk man själv är i val av egna hobbys. Men vad vet jag, vissa går väl igång på att berätta hur icke-materialistiska de är.

6 gillningar

Det är min uppfattning oxå. Dyra prylar kan vara finansierade på många sätt, vissa mer lämpliga än andra.

Anekdotiskt verkar det här med att visa eller inte visa sin framgång vara mixat. De som håller låg profil syns helt enkelt inte, eftersom de ligger just lågt.

Ännu mer anekdotiskt vill jag hävda att ju mer man aktivt måste/vill visa något, inte sällan brukar det handla om att just dölja att man inte är så framgångsrik.

En dyr pryl eller livsstil säger egentligen bara att du vid en given tidpunkt haft ett stort låneutrymme. Inte så mycket om faktiska framgångar eller vilka tillgångar man har.

Men sällan svart eller vitt.

1 gillning

Alla har kanske inte hittat till RT där de kan skryta med sina dyra intressen anonymt? :wink:

Själv har jag samlat på mig cyklar för ett par hundratusen kronor.

3 gillningar

Fast helt ärligt, är inte grejen med framgång att man uträttat något som då gett dig statusen framgångsrik?

Typ startat stora företaget som omsätter miljarder, uppfunnit något som hjälpt massa människor eller etcetera.

Gör man bra saker som uppskattas av andra kommer man anses som framgångsrik, oavsett hur stort boende eller fin bil man har.

Att äga/göra dyra saker handlar om något annat.

Jag ser det iaf inte så - när jag ser något exklusivt tänker jag något av följande:

  1. Kul, det där skulle jag själv tycka va roligt att ha/göra. Jag känner varken avundsjuka eller blir imponerad. Även om jag inte skulle ha råd själv.

  2. Jag skulle aldrig spendera tid och pengar på sånt. Men kul att det gör någon annan lycklig.

Edit: varför är det så viktigt att visa upp framgång? Jag skulle aldrig få för mig att lägga tid och energi på något dyrt bara för att ”få visa för andra”.

När jag lägger tid och pengar på fritiden gör jag det enbart för att jag själv får ut något av det.

Fast för vissa kanske det i sig är en hobby, att visa upp saker för andra :sweat_smile: Usch vad tragiskt det måste vara.

1 gillning

Det enklare svaret är väl att det är värt den summa som krävs för att just du ska känna att din fritid och dina nöjen fyller sitt syfte, dvs få dig att må bra, känna meningsfullhet samt ladda dina batterier.

Sedan finns ju verkligheten i form av levnadskostnader, tillgång till egen tid per dygn osv samt hänsyn som måste tas till eventuella familesituationer och det är väl där som det ställer till det för en del.

Jag tror det handlar mycket om balans (uttjatat, jag vet) men att man behöver komma fram till vad exakt det är som ger mest “bang for the buck” och sedan välja bort annat jitter som inte uppfyller ens krav.

Jag har själv suttit ned och funderat på detta och kommit fram till något i stil med vad jag beskrivit ovan så det funkar i alla fall på mig.

1 gillning

Det var lite min tes tidigare i tråden. Att de flesta som har finare grejer än en själv har dem för att de faktiskt är intresserade av dem, inte bara för att skryta. Även om många säkert ser det som en positiv bieffekt att det syns att man kyckats också.

Att jag frågade efter förslag var för att någon sa att det fanns fler sätt än de jag föreslog, och jag blev nyfiken på vilka.

1 gillning

Så kan det nog vara. För min del brukar det vara tvärtom, jag undviker nästan aktivt att visa upp saker just för att jag inte vill hamna i diskussioner där man ska motivera varför man valt att lägga tid och pengar på något.

Som @Anonym skrev om de som lägger poolen på framsidan för att visa upp den. Om jag haft pool skulle jag alla dagar i veckan anlagt den så diskret det bara gått just för att då använda den för mitt eget välbefinnande. Att skryta för någon med den skulle bara reducera lite av mitt nöje med den.

1 gillning

Vem skall bedöma vad som är ok eller inte, när det gäller kostnadsgränsen för andra individer på en hobby.

Men det är inte mitt problem, man får uppfattningen att det mest är jantekaraktärer som reflekterar vad andra sysslar med på sin fritid och äger.

Själv älskar jag design och fordon från sent 60-tal och tidigt 70-tal.
Gillar att rekonstruera och renovera.
Har ett antal rariteter, dom är i regel ganska bra investeringar också, så nytta med nöje.

Är det så att man hamnar i diskussion med andra utomstående, om varför man lägger pengar på något och måste motivera detta?

Har aldrig varit med om detta

1 gillning

Detta kan vara lite klurigt att komma fram till vad som är värt att lägga pengar på och inte. Jag har nog fokuserat lite för mkt på sparande och investerande de sista 10 åren om jag ska vara ärlig mot mig själv. Det kom som ett nytt intresse och jag blev uppslukad av “smarta val” och ränta på ränta effekten och slukade många böcker. Även om jag alltid har lagt undan en del till resor, nöje, kläder, hobbies så har det nog helt ärligt inte varit så mkt som jag längst inne hade velat. Jag har helt enkelt blivit lite för fascinerad över summan på avanza och velat få den att växa.

Detta kanske inte funkar för dig, men för mig har detta hjälpt mig att fundera på:

  • Om jag var helt ekonomiskt oberoende idag, säg 100 mkr på banken, vad hade jag velat gjort, hur hade mitt liv sett ut? Hur skiljer det sig mot idag, och vad kan jag ändra så att det börjar likna det livet lite mer?
  • Som Charlie Söderberg sa, istället för att sitta och fundera och försöka lista ut vad man tror känns bra att spendera eller spara på vissa saker, testa dig fram. Som jag nämnde ovan har jag kanske varit lite väl snål sista åren. Jag testade att bränna lite mer på fina kläder, alpresa till en skidort i Schweiz jag velat åka till, ska nog även köpa den där löjliga rolexklockan för att se hur det känns att äga en sådan. Kommer nog inse efter ett tag att det inte gjorde något alls med mig, men då vet man det och de står sig rätt bra i värde.
  • Räkna minst en gång per på pensionssituationen som Jan har gett ett exempel på. Hur mkt pengar vill du ha som pensionär. Titta över vad du kommer få på minpension.se och räkna ut vad som fattas och lägg in i sparkalkylatorn hur mkt du behöver spara. Jag själv har insett att jag gillar att jobba så vill nog inte sluta tidigare än 60…och vill jag ha det bra och ha ca 40 tkr efter skatt efter 60 som pensionär så behöver jag inte spara 1 kr mer utan kan lita på ränta på ränta på min portfölj (med 7 % avkastning). Det skulle ju innebära om jag var modig att jag skulle kunna med gott samvete göra den där dyra resan jag vill, åka på 2 skidsemester varje år istället för 1 kanske, lägga mer pengar på restauranger, spela mer golf etc. Så modig och så långt jag har inte kommit att sluta spara och investera helt, kommer nog alltid göra det och säkert spara lite för mkt, men det har fått mig att skifta tankesätt litegrann iaf och dra ner något på sparandet och börja spendera mer också.

Det är lätt att det blir svart eller vitt, jag hade en period men knappt något sparande alls, då spenderade jag alla mina pengar. Sen när jag blev intresserad av sparande och investerande så tog det nästan över mitt liv och man blev nästan lite för fokuserad på det. Svart eller vitt, vilket jag tror är rätt vanligt. Svårt att hitta en balans…men man måste nog testa sig fram, och våga göra misstag. Misstaget man inte får göra är att sitta och ångra sig sen längre fram…“man borde gjort det”, “man borde kanske lagt pengar på det”.

Sen det viktigaste är väl att våga lägga pengar på det man verkligen är intresserad av och inte bryr sig om vad andra tycker och inte köpa saker för att imponera på andra. Sjukt mkt svårare än man kan tro och jag tror att många som säger annorlunda inte är ärliga mot sig själva. Jag kämpar med det fortfarande och tycker jag kommit en bit men bryr mig fortfarande om vad andra tycker. Den där rolex klockan är delvis för jag är väldigt intresserad av klockor och kläder och har funderat på en fin klocka i över 10 år…men om jag ska vara ärlig så är det säkert också att jag vill visa upp att jag äger en fin klocka och att jag är framgångsrik…sorgligt nog.

Jag har iaf satt upp några mål som jag vill göra närmsta 10 åren vad gäller resor jag vill göra och prylar som jag vill äga.

3 gillningar

Det du skriver är intressant ur många aspekter. Blir du själv imponerad av/får uppfattningen att någon är framgångsrik om du ser en Rolex på armen? Nu är jag inte klockintresserad överhuvudtaget, men min spontana hade nog varit att den antagligen är fejk - alltså rent tacky, något negativt. Och även om den vore äkta och jag mot förmodan blivit imponerad, vad hade personen fått för konkreta fördelar pga. det från mig eller omgivningen? För att väcka en känsla hos en främling man ändå inte kommer ha någon vidare interaktion med är ju bara meningslöst.

Hehe, nej jag blir inte imponerad och tror någon är framgångsrik bara för att någon har en rolex på handleden. Jag jobbar på en byrå i sthlm och träffar många klienter som är rätt förmögna och många av dom rikaste har en löparklocka på handleden.
Men ungefär som Jans tesla kan det vara en sak att visa för sig själv att man blivit vuxen, visar sig själv att man har kommit nånstans, firar för sig själv att man lyckats. Barnsligt, ja kanske, men man måste vara ärlig också.

Sen behöver inte alla Rolex vara tacky precis. Det finns rätt enkla klassiska i stål också tro det eller ej.