Funderar på att fimpa min SGI

När det går över från sjukpenning till sjukersättning så är de tidigare inkomsterna ÄNNU viktigare. Så utan vare sig SGI eller inkomst av tjänst så finns det en garantinivå som är extremt låg. Kommer man inte tillbaka till arbete så är den dessutom låst till pensionen och räknas upp med index.

1 gillning

Nu förutsätter jag att Janina är över 30 år:

Om jag förstår det rätt är den maximala sjukersättningen man kan få 23 171 kr per månad oavsett inkomst. Är man 30 år är den så kallade garantiersättningen 13 275 kr. Med andra ord kan differensen bli maximalt 9 869 kr innan skatt och det är väl denna komponent hon då får värdera, hur värt det är kontra värdet av att jobba mindre.

Du verkar ha en optimistisk (och troligen oerfaren) syn på hur Försäkringskassan och kommunens stödfunktioner för funktionshindrade fungerar. Under 30 år som förälder till ett funktionshindrat barn har jag fått gå till domstol många gånger för att min dotter ska få rätt till det som hon har rätt till enligt lag och praxis. Det har krävts två välutbildade föräldrar för att tillvarata hennes rättigheter.

9 gillningar

Livslångt om det blir bestående.

1 gillning

Värdet av att inte jobba alls var inledningen och anledningen till brasklapparna till TS.

1 gillning

Vad får dig att tänka att jag inte har koll på läget? :slight_smile:

@Janina_Vainio1 Vet du Janina, först har du ställt en fråga och sen är du ganska hård i dina svar till dem som lägger tid och engagemang på att ge hjälpsamma inspel. Det upplevs som att du kanske inte riktigt vill ha några svar som går emot din plan… Isåfall kanske du inte skulle ha ställt frågan från första början. Det är alltid trevligt att tacka hjälpsamma medmänniskor :wink:
Hursomhelst, lycka till med din modiga livsförändring, och ha en riktigt fin tid med barnen!

5 gillningar

Vad som får mig att tänka att du inte har koll på läget?

Sammanfattningsvis ser jag en omedveten okunnighet och en ovilja/oförmåga att ta till dig informationen du får.

Du slänger dig med uttryck och påståenden som du troligtvis tycker låter bra där vi andra ser något annat.

3 gillningar