Snobberi!
Vi har alla olika smak för funktion, stil och form. Alla tycker såklart också att deras egen smak är den bästa. Annars hade man ju haft en annan smak. Inget konstigt med det. De flesta är också helt ok med eller rent av uppskattar att andra har en anna smak. Blir nyfikna på deras val och förundras över hur man kan va så inne på den linjen
Det vi inte gillar är snobberi. Det vill säga när någon tycker att deras smak gör dem till en lite finare människa än de med annan smak. Speciellt inte när de känner sig manade att påtala detta genom att så fort någon har en annan smak baktala den genom att påtala: 1 vilken ,som de själva tycker, lite sämre typ av människor som har den smaken, 2 vilken finare smak man själv har och 3 att man inte har de, som man själv tycker, lågvärdiiga behov som de lite sämre har.
Tex: 1 Volvo är bara för bönder, 2 jag kör minsann Porsche, 3 för jag behöver väl ingen traktor heller.
1 HM är det väl bara fattiglappar som köper 2 jag köper alla mina kläder på NK. 3 för jag har inget behov av att se ut som alla andra.
1 Amerikanska muskelbilar är bara för rednecks. 2 Jag kör Toyota Prius 3 för jag har inget behov av att spela matcho.
Som tur är ser jag i prinscip inget alls av detta här. Folk verkar väldigt förstående för andras intressen. Med ett stort undantag. Det jag kallar jantesnobberi. De som utveklat smaken det enklaste är gott nog åt mig. Det gör mig lite finare än alla andra skrytisar. Därför ska jag så fort någon gillar sportbilar, fina ölglas, äta på restauran, gå med i Mensa eller vad som helst som inte är återhållsamhet påtala: 1 Det där är bara för statuskåta skrytisar och fin i kanten människor, 2 Jag klarar mig minsann bra med xxx för 3 jag har inget behov av att visa status.
Exakt samma logik för att säga exakt samma sak. Min smak är finare. Och detta jantesnobberi har fyllt upp var och varannan tråd på hela forumet. Troligen för att de som håller på med den har fått för sig att snobberi bara kan förekomma på andra hållet.