3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Skulder och soliditet i Fyra-hinkar-modellen
Jag tycker att det är rimligt att spara i alla hinkar samtidigt, givet att du har en buffert du är nöjd med, då det ger sig själv exempelvis via tjänstepension/PPM, boende m.m.
Jag har lagt upp mina hinkar/portföljer lite annorlunda. Jag tycker att det ger en tydligare bild av risk och vad jag egentligen kan göra med mina investeringar.
Om jag var i början av sparandet skulle jag lägga typ 80% buffert tills den e på önskvärd nivå o 20% i passiva hinken. Sedan lägga typ 40/40/20 i övriga tre hinkar framgent.
Har jag gjort fel som endast räknat på befintligt kapital (sparpengar) och inget annat?
Jag la upp bufferthinken som 3 månaders utgifter + russel = 39.000kr (Har avrundat till 50.000kr) närkommande utgifter ligger också i bufferthinken som består av ytterligare 50.000kr.
Det finns även ett huskonto varav 50.000kr
Totalt: 150.000kr
Gillar bufferthinken.
I mellanhinken har jag bara räknat in befintligt sparat kapital 50.000krx4 = 200.000kr
(Alltså inget boende/tillgångar/pension eller liknade inräknat, utan bara sparpengar i denna hinken)
Högriskhinken blir resterande. I mitt fall idag 50.000kr som kommer månadsspara i.
Bostadens värde ca 2,3milj. Bolån 1,6milj.
Diff 700.000kr
Behöver man inget i mellanhinken alls då egentligen?
Är 29år med jobb och behöver inte mellanriskpengarna på ett bra tag förmodligen och sparandet är ganska högt så jag tänker att jag bara flyttar påfyllnings slangen om de blir mindre på tex buffertkontot.
Enl din kommentar ovan tolkar jag då att mellanrisken är ingen hink utan den är boendet/pension/andra tillgångar, jag har ju redan tagit höjd i bufferthinken för kommande utgifter + lite tilltaget.
Ska man flytta dom 200.000kr i mellanriskhinken till högriskhinken då och skippa mellanriskhinken?
Som du skrev ovan blir det isåfall en bufferthink + en högrisk hink med 90/10 alt 100/0 i globala indexfonder?
Mellanriskhinken kommer ta ner den totala avkastningen annars och totalt sett blir det ju inte resultat som index iomed att den avkastar lägre än högriskhinken aka passiva hinken? Och ett stort kapital som inte får jobba till fullo?
Pengar som bara kommer ligga och skvalpa och som inte behövs i närtiden?
Tacksam för svar.
Ja, du är ung och om ditt humankapital är högt så ser jag liten anledning att ha särskilt mycket i mellanriskhinken bortom boendet och lite ”fritt” men investerat kapital om bufferthinken behöver fyllas på.
Perfekt, den tanken har legat och skavt. sparar ju ändå 10.000kr i månaden. Så skulle det bli ”panik” så går det ju fort att fylla på bufferthinken snabbt.
Huset är trots allt totalrenoverat invändigt med allt nytt. Så inga plötsliga kostnader lär komma där och två relativt nya bilar, ena betald. Andra är ett lågt lån på.
Bolån på 1,38% är den väl egentligen den skulden jag och min sambo bär med amortering på 2%.
Blir att sälja av hela mellanriskhinken som består av 40% LF global, 10% tillväxt, 10% LF Sverige samt 40% AMF räntemix.
Tack för ditt genuina,seriösa arbete Jan. Men framförallt att du delar med dig! 
Vad är en rimlig riktlinje att ha i mellanriskhinken för den som bor i hyresrätt?
Det hypotetiska boendet i mellanrisk känns personligen som en rätt stor andel
för mig i alla fall. Speciellt om man inte har några planer att införskaffa bostadsrätt på längre sikt.
Jan, Ska det komma ett nytt avsnitt om hinkarna? Jag har nog gjort samma fel att jag tänkt att jag behöver ha alltför mycket i mellanriskhinken så behöver gå igenom och räkna om mina hinkar helt men ska det komma en nu genomgång snart vill jag vänta på den 
Kommer om ca 14 dagar. Jobbar på det nu. 
Tyckte själv att det blev väldigt krångligt när jag skulle börja blanda in annat än sparpengar i hinkmodellen, så jag har försökt få till en fördelning med endast ”fritt kapital” (tycker ändå husväggar är rätt svårsmälta) som jag är nöjd med.
Min ej investerade buffert består av kontanter på ett konto hos min vardagsbank, bedömt nog för att täcka de värsta rimliga oförutsedda kostnaderna under en månad, alternativt nog för första året som arbetslös. Utöver detta finns en del ”pengar i omlopp” för bl.a. kommande resor etc som så klart kan disponeras om vid behov.
Min investerade buffert ligger i en RT-portfölj och är tänkt att kunna täcka upp år 2-3 av arbetslöshet eller liknande (6 ggr den mindre budgeten). Tycker att storleken på denna var svår att räkna ut, dels blir div. ersättningar lite suddigare efter första året och sedan finns det annat än arbetslöshet som kan ske, även om det fått agera måttstock.
Humankapital är lite svårt att ha med i beräkningen, visst hjälper det mig att få ett nytt jobb, men kanske inte att komma tillbaka snabbare om jag blir sjukskriven.
Dessa buffertar ger mig i alla fall tryggheten av att jag kan klara mig bättre ekonomiskt under en ev. övergångsperiod (till nytt jobb, tillbaka från sjukskrivning, till ny normal inkomster/utgifter etc) samt att jag vågar investera resterande medel med högre risk.
Har också tänkt på Humankapital. Säg att du går i väggen och aldrig kommer igen fullt ut? Hur mycket är då ditt humankapital värt?
Dvs man kanske dels bör se Humankapitalet som ett aktuellt värde och sen sänka det utifrån en slags risk/sannolikhet för det i framtiden?
Är ju många som gått i väggen eller på annat sätt blivit sjuka så att man inte kan återuppta/fortsätta med sin tidigare karriär. ELLER att något i ens familjesituation/anhöriga förändras så att man inte kan fortsätta på den inslagna vägen av den anledningen.
Så personligen skulle jag vara försiktig att sätt allt för högt värde på ett Humankapital.
Då tror jag personligen att många (definitivt inte alla!) enklare/tydligare skulle kunna sätta ett slags ekonomiskt värde på ett framtida ekonomiskt utfall av arv. Det bär dock emot mentalt för många att göra det har jag märkt vid olika diskussioner. (Sen är det nästan alltid väldigt svårt att skatta tidpunkten för det också)