Hej
Jag svarade på ungefär samma fråga kring resor här: Sparande för resor - Nr 4 av jorander
Även tillämpbart på takrenovering. I det fallet uppfattar jag att ni redan har pengarna och egentligen bara funderar på om ni kan sätta dem i arbete för att kanske kunna få lite extra avkastning innan de ska användas. Frågan ni ska ställa er där är vad som händer om investeringen minskar så att renoveringen inte kan göras om fem år utan ni behöver vänta länge.
Generellt när det gäller Mellanriskhinken tänker jag att där ska ligga pengar som man absolut inte behöver på kortare tid än tre år, men kanske inte heller med säkerhet senare. Något så när inflationsskyddat, men ändå skyddat från de värsta svängarna på börsen. I vår Mellanriskhink har vi buffert, inklusive nuvarande boende, som vi skulle behöva realisera år 3-5 in i en omställning vid exempelvis långvarig/permanent sjukskrivning eller dödsfall. Utifrån våra omständigheter har vi definierat behovet av omställningstid i sådana situationer till fem år.