Gå från "get rich" till stay rich" i rådande börsläge?

Man kan säga att Lysa följer ju egentligen precis samma strategi som forumet i gemen förespråkar, att investera “det man ska investera” i aktier (index) och köra resten i medellånga räntor/korta räntor/cash. Jag tycker att Lysa är jättebra för sitt syfte, men deras räntor är egentligen ett ineffektivt och enligt mig förlegat (nu svär jag i kyrkan) sätt att minska risken i en portfölj.

Jag förstår precis och har samma erfarenhet. Jag skulle säga så här: det är svårt att slå globala indexfonder i avkastning, det är inget jag förepråkar att försöka göra. Det är däremot inte svårt att slå globala indexfonder i skydd på nedsidan.

Jag ser det som att en allvädersportfölj, rätt konstruerad, har en extremt hög sannolikhet att ha mycket lägre risk (mätt i djup och längd på dippar) än en ren aktieportfölj, och en ganska hög sannolikhet att ha lite sämre avkastning än en ren aktieportfölj.

I ditt fall, som redan verkar ha pengarna du behöver, skulle jag säga att det skulle vara en klok avvägning. Du behöver inte fokusera på att jaga avkastningen - du har ju redan pengarna. Mitt tips är att “sälja” en liten bit avkastning (potentiellt ingen, men räkna inte med det) för en stor bit skydd. Det är en bra deal.

Vad gäller hur du faktiskt skulle gå tillväga är det en stor fråga, som du kan få svar på i Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen :slight_smile:

3 gillningar