Jag står inför ett dilemma och skulle uppskatta all input jag kan få från RT-forumet för att förstå hur jag kan angripa denna utmaning på bästa sätt.
Sen många år tillbaka har jag haft siktet inställt på FI(RE). Jag har jobbat hårt för att öka min inkomst, sänka utgifterna, investera regelbundet och diversifierat, osv.
Nyligen nådde jag mitt finansiella mål och är nu på väg från “get rich” till “stay rich” dvs. jag vill reducera risken i min portfölj. Samtidigt har börsen gått ned ordentligt de senaste två månaderna (exvis Länsförsäkringar Global Index ligger -18%), vilket gör mig extra fundersam på hur snabbt jag ska justera fördelningen mellan aktier och räntor i min portfölj. Tyvärr har jag lärt mig om ”glidepath” först nu dvs. jag har ingen sådan plan lagd sen tidigare och känner inte att jag har 5 år på mig att göra övergången…
Något som komplicerar det hela ytterligare är att jag behöver säkra 2–3 miljoner ganska omgående då dessa medel ska användas inom en väldigt snar framtid (om 8 månader till 2 år) för ett specifikt ändamål.
Jag överväger att flytta en del av kapitalet från aktier till säkrare alternativ, som korta räntefonder, sparkonto, fasträntekonto eller liknande, för att trygga den likviditet jag behöver. Men å andra sidan är jag orolig för att gå miste om en återhämtning på börsen om jag säljer nu, eftersom jag i så fall inte kan hämta hem det tappet senare (när det vänder upp igen, vilket vi vet att det kommer göra över tid – frågan är bara hur lång tid?). Dessutom känns framtiden oviss med bl a krig och konflikter i världen, en oberäknelig Trump vid rodret i USA osv.
Hur hade ni resonerat om ni var i mina skor? Om någon har gått igenom en liknande situation hade det varit väldigt intressant att höra hur ni tog er an den, och vad ni lärde er med facit i hand.
Hur balansera behovet av att säkra kortsiktiga medel och börja värdebevara portföljen som helhet samtidigt som man inte missar potentiella återhämtningsvinster på aktiemarknaden? All typ av erfarenhet och råd är varmt välkomna!
Undvika FOMO. Du har din verklighet. Börsen har sin. Det är din som gäller. Strunta i om börsen skulle rasa mer eller studsa upp.
Säkra kapitalet du behöver inom 2-3 år NU Om du inte vill göra det på en gång på en dag så säkra i 2-4 poster närmaste månaderna. Bara gör det.
Börja övergången till stay rich, hur nu den ser ut för dig, för det varierar mycket. En del har 50/50 aktier/räntor med mindre belopp på sparkonto medan andra har mycket på sparkonto (5+ års behov) och resten i 100% aktier. Finns alla upptänkliga varianter, som beror på ens övriga omständigheter. Gör din plan, börja övergången till det målet på en utsatt tid (1, 3, 5 år whatever)
Överväg att fortsätt jobba ett tag till så du kommit en bit på vägen till nya stay rich målet och känner att det kan landa väl beroende på vad börsen hittar på kortsiktigt. Fördelen för dig är att du har denna möjligheten så länge du inte dragit pluggen. Bara att du får justera tidpunkten.
Lycka till
PS: Vi har precis lagt av så inte jättekul att få ett drop precis nu i början men vi har å andra sidan planerat och tagit höjd för det med en försiktig portfölj där vi t.o.m. kan öka risken om vi skulle vilja tex vid en våldsam krasch a la finanskrisen
Vet inte om det finns något rätt eller fel där. Det sägs att man ska ha så mycket i säkra alternativ (räntor osv) så att man kan sova gott om natten. Det kan vara värt lite lägre avkastning.
Har själv 50% i money markets och CLOs nu. Tänkte sitta där till det lugnar ner sig på marknaden och sen kanske gradvis köpa in mig i low volatility fonder och utdelningsaktiefonder.
Har även en del low volatility fonder redan, value ETFs, dividend fonder, pipelinebolag med 7% stabil utdelning.
Om SP500 skulle krascha 30% går jag in med allt där. Men generellt tycker jag det är skönt med lite mindre aggressiva fonder. Mådde inte bra när portföljen går ner 300lök på en dag ibland.
Edit: vad jag vill få fram är att det kan vara ok att ha en portfölj som ger lite mindre avkastning om den ger dig en god nattsömn och du inte behöver riskera en 50%-ig nedgång på ett år som ju händer ibland.
Du säger att du nyligen nått ditt finansiella mål. Var det före eller efter börsen gick ned? Om det var före, så har du ju nu inte nått det längre… Om du nu ligger under ditt finansiella mål så är det nog säkrast att faktiskt skjuta FIRE på framtiden, inte sälja, och använda framtida sparande till att bygga upp några års utgifter i buffert. Men om det har gått ner 18% och du fortfarande ligger över ditt mål så sitter du nog i en ganska bra sits. I så fall har du ju råd att byta bort chansen för en framtida uppgång mot att minska risken för att behöva sälja om börsen går ner ännu mer.
Du säger att du behöver 2-3 miljoner snart. Det gäller väl samma sak där: Har du fortfarande råd med det som börsen ser ut nu, så skulle jag omedelbums sätta över det på en säker plats. Om inte, ja då får du nog vänja dig vid tanken att den utgiften kanske måste skjutas på framtiden lite i väntan på att du antingen byggt upp en buffert eller att marknaden återhämtar sig.
Kom ihåg att innan du sålt har du inte förlorat några pengar och att det effektivaste sättet att förstöra din portföljs framtidsutsikter är att behöva sälja efter en börsnedgång omedelbart efter att inkomsten har slutat. Du sitter i en riskabel sits vad gäller FIRE-utsikter just nu, fast exakt hur dålig beror förstås på hur mycket marginal du har i dina levnadsomkostnader.)
Som jag tänker så finns det två betydande risker i FIRE-situationer: Den första är “sequence of returns risk” på kort sikt, alltså att dålig avkastning tidigt efter FIRE urholkar tillgångarna så mycket att de aldrig återhämtar sig. Det andra är att få slut på pengar på lång sikt pga att dina investeringar inte håller takt med inflationen. Detta är ofta fallet om man väljer att ha tillgångarna i “säkra” former som tex räntebärande medel. Det är allt annat än säkert på lång sikt.
Kinder Morgan och Energy Transfer och liknande amerikanska bolag (så kallade midstream companies) som äger pipelines och lagringsställen för olja och naturgas.
De har långa stabila kontrakt med olje och gas-producenter och sägs vara säkra stabila investeringar.
Jag håller med om allt @JFB skriver. Säkra hem de där pengarna du behöver, gör din justering mot räntor nu. Helt upp till dig om du därutöver väljer att jobba ytterligare lite såklart.
Känns det jobbigt att sälja nu så ställ in börsgrafen på 10 år bakåt i tiden så får du lite perspektiv på senaste sättningen. Du säljer i praktiken nära ATH ändå.
Jag kan fascineras lite av den här dynamiken, inte bara specifikt för just dig. Om 10% nedgång på börsen får folk att ändra sina planer då har man antingen inte tillräckligt med pengar (rent mentalt) eller så har man inte förstått 4%-reglen fullt ut. Tycker mig se mycket sådant nu när det svajar och är oroligt. Den typ av nedgång vi sett hittills är ju ytterst normal.
Så min uppmaning blir väl också att fundera på hur du psykologiskt ska hantera svängningar i marknaden framåt, så på det sättet var det väl bra att du fick den här upplevelsen/övningen i den här tidiga fasen.
Utöver tidigare tips om att säkra det kapital du behöver inom kort skulle jag kika på allvädersportföljer om jag var du. En bra konstruerad allvädersportfölj kan ge dig både bättre avkastning, mindre nedsida och en högre safe withdrawal rate än exempelvis 50/50 aktier/medellånga räntor. Kolla avsnitt 360 med Zino.
Vet inte riktigt jag. Det är väl rätt unikt med en plattjordspresident i USA som går emot alla experter och är i färd att starta ett globalt handelskrig.
Tycker inte alls det är omöjligt att börsen går ner 30% eller mer i år och om man har säg 30 miljoner eller mer krävs det tuffa nerver att se kapitalet gå ner med tio miljoner.
Om man har tillräckligt nu för FIRE tycker jag det vore helt förståeligt om man nu lägger sig i räntor och defensiva placeringar till detta blåser över lite, åtminstone om det inte har för stora skattekonsekvenser att göra så.
Absolut! - och det ska en portfölj klara enligt 4%-regeln.
Inget konstigt att placera en del i räntor, ledsen om jag var otydlig där.
Det jag menar är att om man tycker att en nedgång på 10% gjorde det ”för sent” att omplacera så har man inte till fullo förstått den volatilitet man kommer utsättas för i FIRE. Det kommer alltid komma perioder då portföljen är lägre värderad än när man tryckte på knappen, och det är i sig inget konstigt.
Väldigt relevant fråga @lutorm! Det pushade mig att göra en översyn på statusen idag. Får erkänna att det var nervöst när jag skulle summera siffrorna… Till min glädje insåg jag att trots börsnedgång så ligger jag fortfarande över mitt mål (vilket jag inte räknade kallt med)!
Sequence of risk return är definitivt någonting att vara varse om. Det är bland annat det som promptat mitt outreach i communityn, för att få ta del av andras input och erfarenheter.
Hehe, hur mycket har det gått ner då? Jag lägger in mina siffror i ett Excel ark den förste varje månad och insåg att jag tappat 900 000 sedan 1/3 och det hade kunnat vara uppåt det dubbla om jag haft en mer aggressiv portfölj.
Edit: Det är nog iofs jag som har för klena nerver men när det går ner dag efter dag efter dag kastar jag till slut in handduken lite. Så för mig är det bättre med låg volatilitet.
Det var en intressant idé, det ska jag definitivt kolla på @alternativtliv!
Jag har alltid (sen liten) varit den typen av person som hellre sparar än spenderar, och lite som @janbolmeson (tack igen för att du tipsade mig att ta upp min fundering i forumet!) har berättat om sin tidigare inställning till pengar i RT-podden att har det kännts bra att lägga pengar på hög (läs: investera). Men jag håller självklart med om att det inte är en vinst att vara rikast på kyrkogården!
Efter en relativt lång period med överlag positiv börsutveckling så kickade helt klart rädslan in när det under kort tid vände kraftigt nedåt, och jag ser nu att min reptilhjärna var snabb på att brotta ned frontalloben. Förutom att följa rådet att undersöka om FI(RE)-målet had slipped through my fingers använde jag även ränta-på-ränta kalkylatorn för att simulera, och detta gjorde mig lugn igen. Skönt att se svart på vitt att det inte är någon panik! Som du säger är det en viktig lärdom i sig att förstå hur börssvängningar påverkar emotionellt/psykologiskt.
Tack för tipset @Maestro! Just nu har jag majoriteten i Lysa. Hur tycker du att deras investeringsfilosofi/utbud står sig i jämförelse med en allvädersportfölj? Jag har tidigare laborerat med att bygga egna portföljer men insett att det är svårt att slå globala indexfonder
Tack för kloka tankar @JFB! Gillar särskilt det du skriver om att “Undvika FOMO. Du har din verklighet. Börsen har sin.” Det är lätt att bli carried away och dras med i hjärnans negativity bias!
Som det gamla ordspråket lyder; den bästa tiden att plantera ett träd var för 20 år sedan. Den näst bästa tiden är nu.
Förstår att det ibland kan vara viktigt att agera så fort som möjligt, men så är det inte alltid och inte ens när det gäller det som citatet lyfter fram. Även om det varit bäst att agera för 20 år sedan kan det vara näst bäst att nu vänta med att agera (t ex tills tjälen gått ur marken).
Man kan säga att Lysa följer ju egentligen precis samma strategi som forumet i gemen förespråkar, att investera “det man ska investera” i aktier (index) och köra resten i medellånga räntor/korta räntor/cash. Jag tycker att Lysa är jättebra för sitt syfte, men deras räntor är egentligen ett ineffektivt och enligt mig förlegat (nu svär jag i kyrkan) sätt att minska risken i en portfölj.
Jag förstår precis och har samma erfarenhet. Jag skulle säga så här: det är svårt att slå globala indexfonder i avkastning, det är inget jag förepråkar att försöka göra. Det är däremot inte svårt att slå globala indexfonder i skydd på nedsidan.
Jag ser det som att en allvädersportfölj, rätt konstruerad, har en extremt hög sannolikhet att ha mycket lägre risk (mätt i djup och längd på dippar) än en ren aktieportfölj, och en ganska hög sannolikhet att ha lite sämre avkastning än en ren aktieportfölj.
I ditt fall, som redan verkar ha pengarna du behöver, skulle jag säga att det skulle vara en klok avvägning. Du behöver inte fokusera på att jaga avkastningen - du har ju redan pengarna. Mitt tips är att “sälja” en liten bit avkastning (potentiellt ingen, men räkna inte med det) för en stor bit skydd. Det är en bra deal.