Självklart blir det lite tillspetsat men ändå ett kul spel där man får viss förståelse för hur det kan vara att leva på gränsen! Framförallt med ett lite sämre socialt skyddsnät än vi har!
Prova gärna på och berätta hur länge ni klarar er innan pengarna är slut! Jag har efter flertalet försök inte klarat en månad.
Påminner lite om det gamla klassiska backpacker. Känns tyvärr som de bakom spelet vill göra lite för mycket för ”prove their point”. Blir lite för genomskinligt för min smak.
Man hade nog kunnat dela upp det på flera månader, men lite tråkigt spel då. Det ska väl representera en riktig skitmånad som gör någon på kanten att bli hemlös.
Nu är det ett amerikanskr spel så att hälsan är så illa och att bilen behövs till allt är nog inte lika krystat som det varit i Sverige…
Absolut skitmånader händer. Det suger. Därför man behöver leva på ett sånt sätt att man bygger buffert i förväg. Det kan nog så gott som alla göra, även personen i spelet som överväger flera exempel på lyxkonsumption vilket ändå antyder att de ser det som något som är en möjlighet för dem när så uppenbarligen inte varit fallet på många år.
Jag tolkade lyxkonsumptionen som att spelaren själv ska förstå att det är en omöjlighet i situationen, och att man ska jämföra med sitt eget liv.
“Men jag hade aldrig kunnat ge upp att gå på min väns bröllop?”
På samma sätt fick jag en att antingen hjälpa grannen flytta mot betalning eller gå på barnets skolföreställning. Inte lyxkonsumption, men blir ett val mellan måsten och en annan typ av måsten.
Men spelaren hade väl precis förlorat sin anställning och tvingats flyttas? Spelet utgår från (bristen på) amerikanska skyddsnät, det är hela poängen.
Att ge upp en familjemedlem bara sådär är logiskt på papper, men se dina barn i ögonen och göra det är en helt annan sak. Människor sitter inte och beräknar risker för att förlora jobb i varje inköp.
Dessutom; spelaren ges möjligheten att göra sig av med djuret. Alltså igen visar man vilka svåra val man måste göra. Det är tvånget av valet som lyfts fram.
Finns massvis med studier som visar att hälsosam kost är dyrare än onyttga alternativ i matöknar i USA, ska grönsaker räknas in i onödig konsumption då också?
En person med noll marginal som ändå håller kvar dyra onödiga vanor har ett problem. Att det är hjärtskärande håller jag med om, jag är också djurvän. Har man inte råd har man inte råd.
Bra spel, men flyttar jag så jag kan gå till jobbet, då kan jag gå till affären också. Jag gillar dock det pedagogiska draget och jag tror det gör mer nytta i sin amerikanska kontext där det är självklart med husdjur, skolpjäser, bilägande och skräpmat.
Sen vänder sig spelet till en amerikansk målgrupp, med målet att få in donationer.
Självklart är husdjur, barn, vård, livsmedel och bil lätt att relatera till för många.
Så man får se den i sin kontext.
Sen har USA omfattande problem med hemlöshet, av många olika anledningar. En del med låg inkomst väljer att bo i bilen, för då finns ändå lite utrymme för andra livskostnader.
Så jag förstår att organisationer som stöttar utsatta grupper verkligen behövs, då staten satsar på annat.