Har läst hela tråden och tycker absolut att du ska pröva, låter som något du har behov av just nu. Det behöver ju heller inte vara ett livstidsval, utan du kan testa 2-3 månader och sen utvärdera.
Såg att någon annan nämnt det, men jag förespråkar också lediga onsdagar. Hade det en period och det var så skönt - aldrig söndagsångest för jag arbetade aldrig mer än två dagar i sträck, sen fick jag sovmorgon (vet inte om det fungerar med barn) och ledigt. Var på jobbet både för veckans uppstart på måndagar och den mer sociala avtrappningen på fredagar. Att onsdagar var fri gav möjlighet att lägga lite tid på vardagssysslor/boka frisör-läkartider och gjorde att helgerna blev mycket mer kravlösa.
Hej! Som jag förstått det har man fram till att ens barn fyllt 8 år, rätt att gå ner till 75% i arbetstid utan ersättning. Det betyder att man är föräldraledig utan ersättning från FK (eller arbetet såklart), och då kan barnen vara på förskola samtidigt. Jag ringde och dubbelkollade med FK som försäkrade att detta stämde, men sedan vet jag inte om det finns undantag eller liknande.
I Tyskland har man ett bättre system med barnomsorgen. Här betalar man för timmarna barnet/ barnen är på plats. Det är olika i varje Bundesland (län) men det finns typ följande kategorier:
Upp till15 timmar/ vecka
15-29 timmar/ vecka
30-44 timmar/ vecka
+45 timmar/ vecka.
Du anmäler vilken kategori du vill ha och oftast är öppettiderna 06:00 - 18:00. Under denna tid kan du hämta och lämna utan att behöva ange hur du jobbar.
Funkar tex jättebra att veckohandla efter jobbet, träna, gå till läkaren mm efter jobbet och sedan hämta barnen.
Som jag tolkade TS är tanken att måndagar blir en dag med egentid:smiling_face:
a… nja… Bättre vet jag ej. Annat system. Finns för och nackdelar. Inkomstbaserad avgift och baserat på hur mycket de är där.
Många förskolor ingår ej mat. En del har så att man delar upp vilken familj som lagar mat för en specifik dag. Är en riktigt blandning av alla system.
De flesta förskolor jag sett har öppet 8-16, men man kan anmäla särskilt behov av tidigare för att få lämna vi 7 och hämta vid 17. Kostar såklart ganska mycket extra.
Men precis som du skriver, är det helt oberoende på hur man jobbar. Man kan till och med vara föräldraledig och ha barnen på förskolan.
Om man nu tänker att man ska utveckla Home office delen, separat eller i kombination med tidigare diskussion om att gå ned i tid. Ena utesluter inte andra.
Min arbetsplats är generellt ganska emot home office. Filosofin är typ “Det är OK när det verkligen behövs. Men du måste meddela både din gruppchef och din chefchef.”
Jag har stationär dator som jag packar ihop (ingen monsterdator, bara annan filosofi på investeringar än Sverige har för datorarbete. Tror slutpriset för burken var runt 500€, jämfört med min laptop jag hade i Sverige som låg på 30’ SEK ex moms.)
Samtidigt finns mentaliteten “de som jobbar hemma jobbar lika bra/dåligt som på jobbet. De som skulle spendera tid att göra icket-jobbrelaterade saker hemma, sitter likväl och slösurfar när de är på jobbet”
Virtuell lösning med TeamViewer tex finns ej. Körs via VPN och FileZilla där filerna då måste laddas ned lokalt och sedan uppdatera på servern efteråt.
Såå… Hur tar jag och vänder och vrider, argumenterar och trycker på eventuella sätt och upplägg där detta fungerar bra för chefen och arbetsplatsen?