Men hon är ansvarig för markservicen…
Nu blir jag lite förvirrad här. Är kommentaren menad till TS eller till mig?
Jag har under vissa projekt jobbat 75% och då alltid fått till att jag
jobbar måndag, tisdag, ledig onsdag, jobb torsdag och fredag.
Att ha dagen mitt i veckan där jag kunnat städa, tvätta, fixa med det som “ska göras till helgen” samt få några timmar att bara vara och egentid gör underverk för energinivåerna.
Sen kunna prestera riktigt bra torsdag och fredag och sen få riktigt helg, utan att behöva göra allt man inte hunnit med, då det redan är avklarat på onsdagen.
För mig var det värt inkomstbortfallet (därför jag tog den typen av projekt), men som @Pokkyman sa:
Det kunde jag känna av, speciellt under vissa deadlines i projekten när det fanns lite för mycket att göra jämfört med vad jag hann på 75%
Även det @OBWN skrev:
Har nog aldrig unnat mig så mycket utelunch på den lediga onsdagen, becasue i’m worth it som har städat så bra
. Mer fritid = mer pengar spenderas, iallafall för mig. Även om jag försökte hålla tillbaka så gick de mer pengar än när jag jobbade, bor granne med Coop haha.
Ja nog kan det vara provocerande alltid. Jag har under de senaste säg åren - stöttat min partner ekonomiskt under färdigställande av pluggen. Ensam försörjare då partnern varit föräldraledig utan inkomst/ersättning. Flyttat två gånger, båda gångerna över 100 mil, varav en gång var det dubbla till utlandet. Lämnat samtliga vänskapskretsar bakom mig. Lämnat samtliga familjemedlemmar bakom mig. Jobbar inom en sektor där jag begränsas i av språket, både professionellt och socialt. Kulturförändringar och krockar, språkbarriärer. Gått från att ha min lägenhet och boende på 100m2 och min tid med gångavstånd till jobbet, till att ha 60m2 på 4 pers med endast 1-2 timmar på kvällen där jag är för trött för att göra något samt begränsas av omständigheterna och personerna runtomkring mig.
Om det är Peter Pan syndrome och ovilja att växa upp tycker jag synd om alla andra.
Jag känner att jag jobba äter skiter sover. - Vad fan är poängen med att leva då?
Läs ovan. Allt handlar inte om ens arbetsuppgifter. Jag mår mer piss de dagarna jag inte fått något gjort pga koncentrationssvårigheter och påföljande prokrastinering än de dagar jag jobbat utan kafferast (vilket inte ens är en grej i Tyskland).
Ja, det är värt det. Stor skillnad på livskvalitet.
Kommer du få behålla samma antal semesterdagar som innan?
Är detta sant? Om jag teoretiskt jobbar 80 %, måste inte barnen vara hrmma då? Får de vara på fsk om jag är hemma på en måndag?
Vet ej. Är teoretiskt och har inte direkt koll på Tyska semesterlagarna, men tror att de är ganska lika svenska. Så jag har mindre lön, men lika många semesterdagar.
Ok, då förstår jag. När du lägger fram det på det viset så låter det solklart värt det. Till och med nödvändigt. Tror inte din partner kan säga så mycket med tanke på att hon inte gjort lika mycket för er gemensamma ekonomi på flera år. Unna dig så du orkar
Jag skulle också gjort det i en sådan sits.
Sorry blev lite av en “rant” där…
nja… ne… alltså… jag tror att om jag vill gå ned i tid, argumenterar hon nog inte mycket mot.
Frågan blir bara hur den lediga tiden blir allokerad. Hon som är ledig på fredagar som standard kommer mest troligen att tycka att jag också ska vara ledig då, så vi får ledigt tillsammans, vilket är trevligt och har sin poäng. Men motarbetar mitt syfte och orsaken till själva tankeställningen till att gå ned i tid…
Om du har t.ex 30 dagars semester så är det ju 6 veckor om du arbetar heltid. Om du går ner till 4 dagar i veckan s blir de 30 nästan 8 veckor istället. Så blev det för mig. Tror det var en miss av arbetsgivaren. Men kolla det.
Huvudregeln är att barnen ska vara hemma när man själv inte jobbar. Så funkar de nästan överallt. Tex så har du inte barnen på förskolan när du har semester.
Sen får man ha en dialog med förskolan om hur exakt deras regler ser ut.
Är du säker?
Jag har fortfarande 30 dagar semester, skillnaden när jag tar ut semester är att det dras 1.25 semesterdag istället för 1. Så det blir ingen skillnad.
Det där är ju individuellt, men för mig så blev min lediga dag delvis min egen. Mun fru är hemma 100% så visst blev hon glad att vi kunde göra saker tillsammans på en vardag, och det gör vi, men jag får fortfarande tid till det som ursprungligen var tänkt; egna projekt och återhämtning
Ja det är helt klart individuellt, ingen diskussion där.
Älskar att spendera tid med min respektive, men är mycket av en ensamvarg också. Spenderade 2 månader som stugvärd åt STF tex. Totalt såg (inte träffa, såg) jag ca 50 pers på den tiden. Gick en vecka utan att träffa en själ.
Jag vill bara ha lite tid där jag inte behöver tänka på andra hela tiden… stänga av huvve å göra det jag vill, när jag vill. Även om det är för en begränsad tid av en hel/halvdag. Att behöva tänka på ljudvolymen av filmen jag ser, för att tjejen sitter och målar i köket ger mig ingen frihet.
Jag är säker på hur det var för mig. Men som jag skrev så gjorde de säkert fel. Därför skrev jag också att det bör kollas upp.
Då får jag gratulera!![]()
![]()
Tycker folk är lite väl nitiska i denna tråd.
Eftersträvar inte op samma sak som alla andra här som vill ha FIRE? Mer tid till annat än jobb, och vardagssysslor?
Såklart måste man vara överens hemma. Men ponera att sambo också gick ner till 80 %. Då skulle ni kunna få loss tid till annat också, även om barn är hemma?
Jag jobbar själv med just nu att försöka ha kvar mer ”energi” till då jag faktiskt man kan använda den. Så jag kan hushålla med den tid har.
Energinivån är definitivt också en stor faktor. Mycket tid men halvdöd är ger ingen vinst för speed of progress och personal branding varken på jobbet eller i hemmet.
Att va mer hemma med familjen trött och frånvarande ger inga pluspoäng. Inte på jobbet heller. Så om en dags ledigt ger dig energin att sluta slösurfa, steppa upp och få mer gjort, va en gladare och roligare människa både hemma och på jobbet så är det nog en bra investering.
Läste tråden och skickar härmed virtuella sympati vibbar! ![]()
![]()
Familjesituation i de åldrarna och utlandsboende med begränsat stöd av övrig familj (gissar jag) är tufft! Men det går över.
Mitt tips är Home office - fundera på om du kan sätta det i system ett tag.
behov går att motivera, var kreativ och smart med ordval.
Skaffa en vettig bostad istället.