Går vägen till ekonomisk frihet genom skuldfrihet?

Jag tänkte återbesöka min första tråd här på forumet för att ge en uppdatering. Jag har bara en mindre summa kvar att betala av (mindre än 1%) vilket får det att se ut som nedan. Men bara av att läsa texten får jag en starkt positiv känsla som jag rekommenderar andra som kan att få också.

Innan årsskiftet är jag helt skuldfri på riktigt. :muscle:

23 gillningar

Grattis! Hoppas känslan är värd nästan 100 lök om året.

4 gillningar

Jag hade faktisk ingen ambition att lösa bostadslån för att kunna köra FIRE.

Men, av juridisk-tekniska skäl tillät lösen av lån en bättre skatte situation för familjen. Något av ett internationellt specialfall :grinning_face: så jag gjorde det.

Det känns helt ok nu givet ränte läget. TINA gäller inte längre :grinning_face:

2 gillningar

Har amorterat lite över 500 000kr hittills i år. Håller jag samma takt blir jag skuldfri 2025 istället för 2040 som var ursprungliga planen :slight_smile:

4 gillningar

Grymt jobbat och välkommen snart in i skuldfria klubben :sunglasses:
Var beredd dock på att sitta som en fågelholk när folk börjar prata om sina bolåneräntor vid fika bordet :slight_smile:

4 gillningar

Nu kan jag ej svara för honom men kan säga att känslan är helt klart värd det :sunglasses:

Skulle han tröttna på känslan o vara skuldfri så finns det tillräckligt med banker o vårat avlånga land som vill låna ut pengar :slight_smile:

1 gillning

Tack! Ja, har redan fått de där blickarna när man inflikat med ”jag siktar på att bli skuldfri” på fikarasterna. :smile:

Pengar är inte allt här i världen så är inte så intresserad av att ”maxa systemet” genom hög belåning. Alla besparingar som de senaste sex åren gått till amorteringarna kommer framöver att gå till globala indexfonder. :nerd_face:

3 gillningar

Fördelen för dig blir att du kan avsätta mycke större summor på investering nu istället för att lägga dom på dyra räntor… Framtida uppgångar kommer att löna sig extra bra för dig nu…

3 gillningar

Förstår din känsla. Har samma. Men jag tyglar mig. Har bara CSN o bolån med väldigt låg ränta.

1 gillning

Här kommer en sista statusrapport på mitt ursprungliga inlägg. Jag har nu betalat av det sista av mitt bolån och är därmed helt skuldfri. Det är en otroligt härlig känsla och den känslan har till och med smittat av sig till mina föräldrar som nu också vill betala av sitt bolån. Jag övertalade dem att inte göra något förhastat eftersom de är pensionärer och därför behöver goda marginaler i sin buffert men vi har tillsammans gjort en femårsplan där de varje år successivt ökar månadsamorteringen tills de är helt skuldfria.

Att sätta upp en plan kan varmt rekommenderas till de som är nära målet och som har en ekonomi som tillåter det. Framöver är det för mig fullt fokus på resan mot ekonomisk frihet och då går besparingarna oavbrutet till globala indexfonder.

22 gillningar

Grattis och bra jobbat! :slight_smile:
Och välkommen in i skuldfria klubben :slight_smile:

2 gillningar

Grattis! När har du planerat in forumfesten?! :partying_face:

3 gillningar

Grattis och välkommen till Skuldfria klubben.

1 gillning

Kanske läge å starta den skuldfria tråden??

1 gillning

Måste ju finnas någon finurlig lösning där man har huset med belåning i ett AB och sedan hyr ut det till sig själv utan för mycket bök eller kostnader, så att man kan vara skuldfri privat samtidigt som man drar nytta av hävstången? Blir ju så fruktansvärt dyrt att köra med obelånat.

Lyssnade på en intervju, har för mig att det var M Housel, han hade också betalat av sitt huslån. Han insåg att det inte var rätt ur ett ekonomiskt perspektiv men att känslan gjorde att det var helt rätt för honom.

Det är många amerikaner som förespråkar att betala av huset i förtid, vilket är lite ironiskt med tanke på deras regler… Men då gör de ofta det i ”rätt” ordning så att det blir så lite skada som möjligt.

1 gillning