Jag var skuldfri men belånade huset under coronan i samband med separation. Hade kunnat köpt ut den andra hälften på annat sätt men räknar kallt med bättre avkastning på stålarna om de får jobba för mig.
Bilar och sådant gör man dock bäst i att betala direkt.
Det är en bra fråga och svårt att veta svaret på idag. Men om jag sköter mina kort rätt bör jag ha några hundratusen kvar på börsen även när jag pensionerar mig vilket blir ett trygghetsnät vid oförutsedda livshändelser. Tror även att man som pensionär nog inte bränner lika mycket pengar som när man är i medelåldern.
Jag (snart 50) bör ju räkna med kanske 68 som pensionsålder. Är man mycket yngre är nog 70 rimligare. 20k i månaden i fyra år till är ytterligare en miljon… det var lite så tankarna gick här.
Jag tror att det är sunt att ha lite marginaler i sina planer så att man även klarar tuffa börsår. Sedan gillar jag tanken på att kunna ”välja” att sluta jobba (ett 9-to-5-jobb) vid 55 men att man säkert kommer hitta någon hobby som drar in lite pengar ändå. Man vill ju inte bara sitta och glo på tv resten av livet.
Om man får ifrågasätta lite; varför betalar du inte av hela bolånet nu? Det vore ju en ännu tuffare väg, utan den extra hävstången? Du har nog ett par hyfsade klätterskor på fötterna, ändå .
Men frånsett den piken - det är ändå intressant hur olika vi alla fungerar. Jag planerar att betala av lånen någon gång, men tycker att det är bättre att göra det betydligt senare, när mina investeringar “växt förbi” lånebeloppet med råge. Jag gillar min billiga hävstång.
2Mkr är för lite. Din pensionsålder kommer vara närmare 70 än 65. 15 år är en lång tid.
Jobba till 60 åtminstone. Då hinner du dra ihop en miljon till och kortar tiden du ska leva på pengarna.
Att säga upp sig från ett ”riktigt” arbete med kollektivavtal, tjänstepension och andra förmåner för att hanka sig fram med ströjobb verkar inte som en bra idé.
Jo, det skulle jag kunna göra, så att säga ”spurta i mål”. Tror nog bara att jag väntar på rätt tillfälle när börsen vänt igen.
Tack för tipset. Jag har satt ett mål på 55 men man får se hur trygg man känner sig då på att säga upp sig. Kanske blir det som du säger att man jobbar lite till för att bygga upp säkerheten.
Bra tänkt, det var dit jag ville komma nämligen. Jag har/hade samma plan och kan i teorin gå nu, men jobbar nu ihop mer för marginaler, god sömn och att synka med livet i övrigt. Aldrig att jag går precis vid ingången av en lågkonjuktur t ex…
Kunde genom ett förtida arv amortera av mitt bolån i sin helhet. Vet, precis som du också skriver, att det kanske inte var ekonomiskt mest fördelaktigt. Men det gav en stark trygghet och jag satsar nu på att månadsspara ganska mycket i stället.
Fortsätt din väg mot FIRE som du gör. De som försöker optimera slår på arslet förr eller senare.
Gjorde mig helt skuldfri långt innan jag gick in i FIRE. Mycket enklare att investera och planera sin ekonomi om man slipper ha CSN, banken och leasinggubbar flåsandes i nacken. Dessutom har man större chans att nå sina mål.
Tycker att du ska fundera en vända till kring sparmålet med 2 miljoner kr för pension vid 55. Är naturligtvis ditt val, men jag tror inte att det är helt realistiskt. Här är några tankeställare:
För att vara säker på att kunna ta ut 20.000 kr av ditt sparkapital per månad så skulle jag rekommendera dig att inte ha kvar pengarna på börsen under dessa 10 åren. Detta eftersom 10 år är för kort horisont och uttaget för stort (12% om året*, vilket kan jämföras med Trinity studiens rekommenderade 4%). En större nedgång på börsen under dessa 10 åren skulle således utplåna denna planen direkt.
Eftersom pengarna därmed troligtvis kommer stå på ett vanligt bankkonto så får du i princip ingen avkastning. Då räcker dessa 2 miljoner bara ca 8,5 år om du tar ut 20.000 kr i månaden - inte i 10 år.
Inflation. Låt oss räkna med mer normala 2% om året. Detta ger att när du börjar plocka ut 20.000 kr kommer detta bara att motsvara 17.000 kr i dagens köpkraft. Sista året för uttag (2041, även om jag tror att pengarna kommer ta slut 2039) så är köpkraften bara 13.000 kr.
Pensionen. Jag skulle idag inte räkna med att man år 2041 kommer att få plocka ut full pension ur pensionssystemet vid 65 år ålder. Hur mycket kommer du få ut per månad i pension om du slutar jobba vid 55 och använt upp hela sparkapitalet (se punkt 1 och 2)? Betänk också att summan du hör idag utsätts för samma inflation som i punkt 3.
Vill inte säga att din plan är fel och skjuta den i sank - och det är naturligtvis din sak att bestämma över. Men jag tycker att denna planen låter väldigt optimistisk. Hade jag varit du så hade jag funderat igenom detta ett par varv till.
*EDIT: 12% gäller första året, allteftersom du tar ut pengar blir uttaget därefter en ännu större del av värdet - vilket är ett ännu starkare argument för att då inte ha pengarna på börsen.
Jag fokuserar också mest på nettoförmögenhet. Jag är nog på pappret ganska skuldsatt via bolån, samt lån på företaget.
Dock så har jag en stor nettoförmögenhet och en hyfsad stor peng på banken och börsen, för att klara många år utan att jobba innan jag behöver sälja av något.
Jag ser inte vitsen med att strävan efter skuldfrihet är prio 1(Även fast det ska betalas tillbaka någongång.)
Vill även tillägga att just lån gjort det möjligt för mej att köpa hus, samt driva företag där jag kunnat ta ut bra med pengar i form av utdelning och lön.
Därav anser jag att lån i rätt storlek inte är något att höja på ögonbrynen för och något som jag kommer att ha många år till.
Tack för alla bra tipsen och det är jättebra att flagga upp osäkerheten i planen. Dock är jag inte så orolig att jag gör något förhastat eftersom jag är en ganska analytisk person. Jag känner bara att det är skönt att ha ett mål att sikta på men ett mål som man sedan kan justera på vägen tills det känns rätt att sluta jobba.
Jag vill dock inte drivas mot att vara rikare när jag dör än när jag går i pension. På den punkten tror jag att många andra tänker annorlunda.
Men jag har en fråga till superteamet!
Om man vill uppleva saker för den avkastningen som ens innehav genererar, hur gör man detta?
Säg att jag har 1 000 000 kr, det innebär ju att mitt innehav kommer att utvecklas med 70 000 kr i snitt per år. Finns det nått smart sätt som man kan unna sig något för de pengarna, utan att det påverkar ens snöboll?
Som jag förstått det enl Trinity etc är väl 4% det man kan plocka ut utan att portföljen långsiktigt minskar i värde. Dvs, lev upp 40 000 om året på miljonen. Resten behövs för att täcka tillfälliga nedgångar och inflation. Tar du ut mer ökar risken att kapitalet minskar med tiden.
Plockar du ut hela årets vinst så stannar din snöboll av. Men avkastningen är i teorin konstant.
Som du säger sälj av allt som går över din bestämda summa, men vissa år får du mindre eller ingen avkastning. Då kan det ta flera år innan du kommer upp i 1 miljon igen och kan börja ta ut pengar. Lösningen är att vara flexibel med sina utgifter eller bygga upp en buffert som kan täcka de åren med dålig avkastning.
Som @Markus16 skriver, men tänk också på att det är lämpligt om din snöboll åtminstone håller samma rullfart som inflationen och att lite “snö” dunstar av friktionen (ISK-skatt). Så tänk hellre 4% eller 40k snö att göra isglass av och att den snöboll som rullar fortsätter göra det men blir lite större. Å andra sidan blir snötäcket runtomkring tjockare så du upplever inte storleksförändringen.
Nu har jag gjort om beräkningarna och även tagit hänsyn till inflation på 2% per år. Jag vill fortfarande kunna sluta jobba vid 55 år men kommer att justera min plan under de kommande åren fram till dess att jag känner mig riktigt trygg med att ta steget mot arbetsfrihet.
Om jag vill kunna leva på 20 000 kronor per månad (eller motsvarande justering efter inflation) behöver jag spara ihop 3,6 miljoner på nio år. En tuff bedrift så får se hur man ligger till om några år.
Justerar en detalj bara: Trinity-studien tester inte för om pengarna minskar i värde, utan om pengarna tar slut. I vissa av utfallen har portföljen minskat till nära noll, i vissa av utfallen är portföljen mycket större än vid starten av uttagen.