Arbetar som skattejurist och det görs årligen en översyn av 3:12-regelverket får att förändra det och pågår även en nu. Många vill se en förändring av regelverket och jag tror därför med största sannolikt att detta kommer att reformeras inom några år. Vinsten med att skapa ett AB idag för att få räkna upp utdelningsutrymme kanske således görs till ingen nytta!
Noteras ska även att om bolaget inte är aktivt ska fortfarande årsredovisning lämnas till Bolagsverket samt deklaration till Skatteverket, dvs. det är inte bara att skapa ett bolag och sen lägga det åt sidan. Bolaget ska även ha ett aktiekapital om 25 tkr (HB kan även användas istället för AB).
I övrigt kan man alltid bilda ett AB och sedan i gåva överlåta det till sitt barn (när detta är redo) vilket innebär att barnet tar över det sparade utdelningsutrymmet. Barnet behöver således inte äga bolaget från början. En möjlighet är ju även att ge bort ett befintligt bolag (som kan användas)
om man idag sitter på ett bolag med högt utdelningsutrymme men där man inte bedriver någon aktiv verksamhet (som då barnet kan bedriva verksamhet i) och inte väntar på att karensen ska löpa ut.
Intressant, vad är på bordet nu för förändringar?! Att Maggan varit ute efter att försämra för egenföretagare är inget nytt, jag ser det inte som någon självklarhet att samma regler kommer gälla i framtiden - därför gäller det att hålla sig uppdaterad så man hinner / har möjlighet att mitigera politikernas ev galenskaper!
Det är rätt oklart om vad som är aktuellt, eller snarare allt är aktuellt. Målet är förenkling, men justerad (läs: höjd) skattesats är aktuellt för att underlätta förenkling.
Denna utredning tillsattes ju av den förra S-regeringen, så det är högst oklart om den kommer att få fortsätta med oförändrat uppdrag och vad den nya regeringen kommer att göra med resultatet av utredningen.
Sorry jag var otydlig, jag menade snarare att det finns möjligheter att planera med HB om man vill ha låg beskattning.
För att starta ett aktiebolag behövs ett minsta aktiekapital om 25 tkr idag.
I övrigt ska nämnas att bilda ett AB innebär ju inte att det blir kvalificerade andelar då det krävs att kapitalet är smittat av ett annat FÅAB eller att en aktiv verksamhet bedrivs. Med det sagt är det ju inte bara att bilda ett AB och tro att man får beräkna gränsbelopp varje år!
Tycker det är lite intressant att man tror att det enbart är Maggan som vill se en översyn av regelverket. Översynen handlar inte enbart om att få in ökade skatteintäkter utan det primära är att förenkla regelverket (sen om de röda skulle styra kan man väl kanske förvänta sig höjd skatt på köpet). Regelverket kommer med all sannolikhet att förändras inom några men hur är svårt att veta. Kanske inför man en limit på hur länge kan kan rulla lågbeskattad utrymme, höjer skattesatsen eller sätter högre krav på när man får nyttja schablonregeln eller räkna på löneavdrag utrymme. Sedan har man ju hela problematiken med generationsskiften och karenstiden som ofta vållar svårigheter. Det är väl kanske mer sannolikt att det inte blir någon skattehöjning iaf under tiden som den blå regeringen sitter.
Nä, det va väl min lite syniska bild av allt vänster om liberalerna vill höja skatterna på 3:12 reglerna. Jag vet att många partier vill förenkla för företagen men just i utdelningsutrymme och hur det hanteras kan jag tycka är ganska klart och vettigt, sen kan man fundera på nivåerna. Generationsskifte och trädaregler är jag inte alls lika insatt i, det ligger lite i framtiden för min del.
Ovan har jag försökt förklara men utan samma pricksäkra beskrivning som du, tack!
Tack själv och jag håller med om att reglerna avseende utdelningsutrymme är tydliga och det är snarare reglerna kring smitta, träda, utomståenderegeln etc. som är ytterst komplicerade. Den dagen man funderar på någon transaktion (tex försäljning, generationsskifte etc) bör man definitivt anlita en skatterådgivare för att inte hamna fel och man ska aldrig lita på en revisor då dessa endast har en grundläggande förståelse för regelverket och därmed enbart kan besvara enkla grundläggande frågor.
Det finns väldigt många som åkt på skattesmällar tyvärr för att man tolkat regelverket fel och kanske enbart haft revisorn till hjälp.
Enligt Tiöavtalet ska 3:12-reglerna ”förbättras ”.
Möjliga förslag:
Ett höjt tak i förenklingsregeln (höjt schablonbelopp), från dagens 2,75 till 4,0 inkomstbasbelopp (förslag från L och Svenskt Näringsliv, (Företagarna föreslår 5 IBB))
Justering av gränserna i huvudregeln (förslag från M)
Förändring av fyraprocentsregeln
Kortad karenstid för trädabolag, från dagens fem år till tre år
Nej det är nog det enklaste i hela regelverket då nästan allt triggar smitta, ta tex kapital från ett befintligt FÅAB med kvalificerade andelar och skapa ett nytt bolag med kapital från det befintliga bolaget eller gör en utdelning till det nya bolaget så blir bolaget smittat direkt.
Svårare är det att hamna i träda. En enda transaktion under 5 år kan göra att bolaget inte är i träda längre eller om verksamhet fortsätter att bedrivas i ett annat FÅAB kan inte det senare bolaget hamna i träda. Detta märker du dock ofta först när du tagit ut hela kapitlet och Skatteverket skickar en förfrågan och då är det försent.
Observera ovan beskrivning är förenklingar! Finns oerhört mycket rättspraxis och förhandsbesked på området och man ska inte heller glömma att det finns en skatteflyktsregel som kan tillämpas om man är alltför kreativ!
Jag hade inte gjort det utan en kunnig revisor som kan kolla det med någon skattejurist, med det är ju jag…
Å andra sidan, så är det en låg kostnad för att få del av en schablonutdelning. Den stora frågan är hur du ska få in pengar att dela ut i bolaget, men det har jag skrivit om förr…
Behöver man ansöka om F-skatt för att bygga kunna utdelningsutrymme, eller är det frikopplat från det. T.ex om man har registrerat ett AB men verksamheten inte kommit igång och F-skatt saknas. Är det året ”förlorat” då?
Kommentar på Youtube relevant för tråden av “kynmok senior” på¨ämnet:
Det bör går det att ackumulera utdelningsutrymme för ett barn men delägaren eller närstående måste ju vara aktiv i bolaget dvs ha betydelse för bolagets vinstgenerering, annars blir det ett karensbolag med k12 efter 5 år från innevarande år.
Så varje 5års period måste det finnas en intäkt. I bolaget. Fast kommer pengarna från en förälders aktiva bolag genom tex indragning av andelar så är de smittade så då förblir bolaget aktivt…eller om det är samma verksamhet som i en förälders bolag så smittas nog barnens bolag och förblir aktivt.
Älskar den kreativitet som finns hos företagare. svaret är att jag vet inte, jag har inte gjort det och rekommenderar väl inte ovan oavsett.
Min upplevelse som 20 år som företagare är att alla som försökt vara smarta genom allt från bolag på Cypern / Estland, skattekonstruktioner förr eller senare har fått problem.
Så jag kommer inte göra ovan, men älskar tankespjärnet.
”En aktie anses kvalificerad om delägaren eller hens närstående har varit ”verksam i företaget i betydande omfattning . Arbetsinsatserna ska ha varit av stor betydelse för resultatet i företaget.”
Aktierna kan således kvalificeras genom att någon av föräldrarna genererar pengar till bolaget. Kvalificeringen gäller i 5 år från senaste aktivitet, alltså krävs det inte mycket aktivitet från föräldrarnas sida.
Med detta sagt så vet jag fortfarande inte om upplägget är genomförbart men just kvalificeringen bör inte vara ett problem.