Generationsövergripande ekonomiskt ansvar?

Tycker att det låter lite om att du glömmer bort att en hel del arvegods är materiellt. Ska din idé hålla fullt ut så får man ju i så fall inte behålla något av farmors och farfars bohag eller sommarstuga. Det är en väldigt hård linje som jag tror skulle skapa en hel del sorger.

Ska man dra jämlikhetstanken till sin spets borde alla barn uppfostras av staten i standardiserade boenden. Annars är ju ekonomin bara en liten liten del av det som är orättvist när det gäller barns start och möjligheter i livet.

3 gillningar

Helt rätt, lite slarvigt av mig om det med uttrycket “börja om på noll” uppfattades som att avse varje generations enskilda ekonomiska förtjänst. Det är ju de facto få som ärver sina föräldrar redan som barn (och tur är väl det) så du har rätt i att de flesta hinner både leva och skapa en egen ekonomi innan eventuella arv tillkommer.

Det jag avsåg vad dock massan av tillgångar som just kan anses utgöra generationsövergripande, således inte bara det du själv tjänar och till stor/liten del också förbrukar.

Ett generationsövergripande kapital ser jag mer som basen i en pyramid eller en bufferten som hålls inom familjen/släkten. Dvs något som varje generation tar succesivt ansvar för att förvalta, växa och överlämna. Någon kanske ärver denna buffert när denne är 20 år men någon annan arvtagare kanske ärver bufferten först när denne är 70 år.

Kontentan och idéen är dock den samma; vi är alla är en länk i en kedja och vi har därför alla ansvar att både skapa vår egen försörjning, utan att nalla på bufferten, samtidigt som vi tillför bufferten lite/mycket så att det alltid är lite större varje gång den lämnas vidare i arvsordningen. På det sättet skapas succesivt ett allt större generationsövergripande kapital som hålls inom familjen/släkten för trygghet, frihet och välmående. I ett land utan arvsskatt, gåvoskatt och förmögenhetsskatt är systemet därtill riggat till vår fördel.

Bonus: Den symboliska och mycket rogivande känslan av att se sig själv som en länk i en kedja ska inte heller förringas. Det kan ge dig som individ en känsla av mening och riktning både som ung och gammal. När du är exempelvis 25 år är ditt ansvar att söka bildning, karriär, familj m.m. När du är 50 år ska du kanske snarare fokusera på att lära upp nästkommande, påbörja olika överlämningar och när du är 80 år ska du säkerställt att allt är packat och klart så din annalkande frånvaro inte skapar onödiga problem/frågetecken.

Du har således alltid en roll och ett ansvar att falla tillbaka till om/när du känner dig vilsen, har en ålderskris etc. Ta då ditt ansvar och finn tillfredställelse i att leverera i varje fas och vidare till nästa länk utifrån de förutsättningar du fått från tidigare länkar. Detta i ett mycket bredare och djupare perspektiv än enbart monetärt.

Tänk större; tänk uppfostran, pliktkänsla, värderingar, tacksamhet, generositet, ansvar, ödmjukhet, bildning, filosofi m.m.

2 gillningar

Precis, och inte ens detta är tillräckligt för vi är födda med olika egenskaper såsom begåvning. För att även jämna ut detta får man ta till kommunism, om inte resonemanget var skrämmande nog innan.

Tja, en annan form av rättvisa är att respektera människors äganderätt och inte låta en auktoritär stat - med hot om våld - konfiskera ens egendom för något utopiskt kollektivistiskt syfte. Ditt egna epitet ”Riktig jäkla blå gammelmoderat” rimmar inte helt med din syn på detta.

3 gillningar

Det rimmar otroligt bra att inte förespråka full arvsrätt som moderat, där individen tar ansvar för sitt eget, istället för synen att kollektivet (rika släkten) ska peta in miljonerna i nästa generation helt kravlöst utan motprestation. Vill du ha farfars sommarstuga? Köp den (från arvsfonden)! Äganderätten är otroligt viktigt och den respekterar jag när du köpt farfars stuga.

Vem har sagt något om att ta arvsrätten med våld? Det fungerar utmärkt med lagboken för min del.

3 gillningar

En oxymoron. Testa att inte följa lagen.

Även våldsmonopolet är våld :slight_smile:

Spännande. Hur ser ditt tilltänkta alternativ till dagens arvsrätt ut? Är det ”bara” laglotten som ska slopas (dvs full testationsfrihet som i anglosaxiska länder vilket jag personligen delvis kan sympatisera med) eller ska det inte överhuvudtaget vara möjligt att testamentera/ärva något?

Lite nyfiken, hur stor del av befolkningen tänker du att det här är relevant för? År 2021 hade sex av tio hushåll mindre än 100K i totala tillgångar och förra året angav var femte svensk att det skulle vara omöjligt för dem att skaffa fram 25000 på en vecka. Det blir inte mycket till pyramid om den utgår från en sådan bas.

Tvärtom. Ju mindre pyramidens bas är idag desto viktigare och större tordes ansvaret att tänka långsiktigt vara, inte det motsatta. Om du genom flit kan ge nästa länk i kedjan en känsla av trygghet och frihet du själv inte upplevt har du inte bara tagit ditt ansvar för din länk i kedjan, du är därtill en förebild för många som ska komma därefter.

1 gillning

Om man har barn och ont om pengar behöver man försöka få mer pengar NU, så barnen har det bra NU. Det är en fullkomligt vansinnig felprioritering att i ett sådant läge tänka att en viktig sak att göra för sina barn är att vidta åtgärder så att arvet de får som 50-åringar blir så omfattande som möjligt.

Jo men det har du så klart rätt i. Mat på bordet är ju så klart alltid prio 1 men, som jag framfört ovan, så ser jag inte den generationsövergripande idéen som en enbart monetär fråga. Viktiga grundstenar i pyramiden kan likväl vara saker som uppfostran, pliktkänsla, värderingar, karaktär, ärlighet, tacksamhet, generositet, ansvar, ödmjukhet, bildning, filosofi m.m. som alla ger goda förutsättningar till att på lång sikt, i nästa eller nästnästa generation, bygga ett generationsövergripande kapital till/i familjen.

2 gillningar

En fördel jag sett hos de med större förmögenhet i familjen är bostad under studietiden och senare. Detta gäller Stockholm. Ingen bosätter sig där det inte är optimalt för arbete, studier eller familjebildning. Ingen gör avvägning mellan pendlingsavstånd och ekonomi.

4 gillningar

Så här tänker vi i Småland.

1 gillning