Helt rätt, lite slarvigt av mig om det med uttrycket “börja om på noll” uppfattades som att avse varje generations enskilda ekonomiska förtjänst. Det är ju de facto få som ärver sina föräldrar redan som barn (och tur är väl det) så du har rätt i att de flesta hinner både leva och skapa en egen ekonomi innan eventuella arv tillkommer.
Det jag avsåg vad dock massan av tillgångar som just kan anses utgöra generationsövergripande, således inte bara det du själv tjänar och till stor/liten del också förbrukar.
Ett generationsövergripande kapital ser jag mer som basen i en pyramid eller en bufferten som hålls inom familjen/släkten. Dvs något som varje generation tar succesivt ansvar för att förvalta, växa och överlämna. Någon kanske ärver denna buffert när denne är 20 år men någon annan arvtagare kanske ärver bufferten först när denne är 70 år.
Kontentan och idéen är dock den samma; vi är alla är en länk i en kedja och vi har därför alla ansvar att både skapa vår egen försörjning, utan att nalla på bufferten, samtidigt som vi tillför bufferten lite/mycket så att det alltid är lite större varje gång den lämnas vidare i arvsordningen. På det sättet skapas succesivt ett allt större generationsövergripande kapital som hålls inom familjen/släkten för trygghet, frihet och välmående. I ett land utan arvsskatt, gåvoskatt och förmögenhetsskatt är systemet därtill riggat till vår fördel.
Bonus: Den symboliska och mycket rogivande känslan av att se sig själv som en länk i en kedja ska inte heller förringas. Det kan ge dig som individ en känsla av mening och riktning både som ung och gammal. När du är exempelvis 25 år är ditt ansvar att söka bildning, karriär, familj m.m. När du är 50 år ska du kanske snarare fokusera på att lära upp nästkommande, påbörja olika överlämningar och när du är 80 år ska du säkerställt att allt är packat och klart så din annalkande frånvaro inte skapar onödiga problem/frågetecken.
Du har således alltid en roll och ett ansvar att falla tillbaka till om/när du känner dig vilsen, har en ålderskris etc. Ta då ditt ansvar och finn tillfredställelse i att leverera i varje fas och vidare till nästa länk utifrån de förutsättningar du fått från tidigare länkar. Detta i ett mycket bredare och djupare perspektiv än enbart monetärt.
Tänk större; tänk uppfostran, pliktkänsla, värderingar, tacksamhet, generositet, ansvar, ödmjukhet, bildning, filosofi m.m.