Globala indexfonder tappade under år 2025 när USA-dollarn gått ner i värde i förhållande till svenska kronan som har gått starkt

Det gör dem inte. Det vore en gigantisk marknadsineffektivitet om marknaden höll fast vid nominell värdering.

1 gillning

Ska man vara krass så kommer de som håller fast vid nominella värderingen (på amerikanska aktier i ett dollarfall) att sälja sina aktier för billigt och denna psykologiska faktor gör att de förlorar pengar.

Ett exempel från verkligheten: jag har en aktie I min lekhink. Den fick ett riktvärde i december som sitter kvar i bakhuvudet. Min idé om aktiens sanna värde är baserad på detta gamla nominella uppskattning, och det finns verkligen inte någon justering för växelkurser inbakad där.
Sen fattar jag ju att börsen i stort inte funkar som min lekhink, man faktorn finns där för lilla mig…

1 gillning

Om vi har 10% inflation i Sverige, skulle du då vara nöjd om din chef sa att du inte får någon löneförhöjning?

Skulle du rycka på axlarna och säga, “30 000 kr är ju fortfarande 30 000 kr, för siffran är ju den samma!”

2 gillningar

Inflation är inte växelkurser…

Ferraris - nej. Särskilt bilar hänger absolut inte med. Köpte mkt bilar från usa 05–10. Du kunde köpa en Nova för drygt 30.000 SEK, betala lite tull och låg moms och sälja direkt för 120.000 sek i swe. Bilar som numer är dyrare i usa än Sverige. Samma köpkraft i att betala Ferraris i Sverige eller bolån eller hyror - nej nej. Hur kommer du fram till de räkneexemplen i praktiken efter sådana växelkursrörelser?

Real köpkraft efter en usainvestering kan du inte bara räkna i guld.

En majoritet av aktiehandeln sker av professionella aktörer. Så dessa styr marknadspriset. Med algohandel som såklart redan inkluderar valutaförändringar i realtid (vi pratar millisekunder).

Det finns en anledning till att småsparare snittar under index…

2 gillningar

Poängen är densamma.

2 gillningar

Valutan har ett realt värde precis som aktien.

1 gillning

En majoritet av aktiehandeln sker av professionella aktörer. Så dessa styr marknadspriset. Med algohandel som såklart redan inkluderar valutaförändringar i realtid (vi pratar millisekunder).

Det finns en anledning till att småsparare snittar under index…

Lekhink som sagt :smiley:

Ja om det skulle finnas ett samband mellan den lokala valutans värde och det reala börsvärdet på ett sätt som kan härledas till själva börshandeln istället för företagens interna valutarisker, då borde det synas i data och vara en dokumenterad effekt. Eftersom så inte verkar vara fallet, är det högst sannolikt att något sådan effekt inte existerar. Tack för fördjupningen :slight_smile:

1 gillning

Att importera gamla amerikanska muskelbilar som redan är nischad marknad och sen jämföra priset mer än 15 år senare efter inflation och när utbudet blivit mindre pga förluster är ju knappast generaliserbart. Vid import av vara som annars inte görs/säljs på nationell marknad så tillför ju importören värde jämfört med om jag själv skulle lägga arbetet på att importera, registrera, inspektera före köp etc och besitter kunskap kring process kring import, registrering, tull etc som jag och många andra saknar. Ger man sig in i nischade marknader såsom veteranbilar, vintage schackpjäser, handgjorda surfbrädor eller annat så är det nog allt annat än en effektiv marknad.

Färsk japansk wagyu kommer alltid vara billigare i Japan än i Sverige utifrån fraktkostnad, men det är ju inte pga valutarörelser eller annan köpkraft. Du behöver ju separera kostnaden för att frakta varan till dig, räkna av tullavgift etc.

Föreställ dig följande scenario:

Jag och min amerikanske bror delar lika på arv i fonder efter avlägsen amerikansk släkting. Vi vill båda köpa en Chevy Nova från -62. Fonderna har sedan arvet gått upp 10% mätt i sek men 50% mätt i dollar efter att dollarn fallit i värde. Tyvärr säljs inte bilen i Sverige längre så jag behöver importera den själv från USA. Kommer min bror få ett annat pris för bilen än jag från bilhandlarn i usa? Kan han med sina fonder köpa fler eller färre bilar än jag?

Är det mer eller mindre lönsamt för någon av oss att utnyttja den ineffektiva marknaden för muskelbilar och omsätta hela fondinnehavet till Chevy novas som vi importerar till Sverige och säljer för det tredubbla priset?

1 gillning

Köpläge i vad?