Det finns grafer i artikeln på samma tillgångs olika avkastning i olika valutor.
Okej bra fråga så låt oss ta den seriöst och göra en liten analys.
Alla vet att USA gick dåligt under 2025 men låt oss starta från oktober 2024 innan valet tills nu och se hur det gått:
- S&P 500 mätt i SEK: +7.35%
- OMXSPI mätt i SEK: +6.06%
Alltså väldigt lika resultat och nu mäter jag alltså båda index i SEK, så vad hände egentligen?
Jo marknaden reagerade mycket positivt på Trump-seger och drog upp USA-börsen och krypto kraftigt och detta varade ända tills februari 2025 då Trump började hota med tullar.
I februaris 2025 tappar alltså USA hela det försprång det tagit genom Trump-segern och totalt sett från oktober 2024 tills idag har de båda börserna gått väldigt lika, OMXSPI ligger som jag visade ovan bara efter med 1.3%.
En första fråga är alltså om vi ens ska bry oss om dessa svängningar? Hade man loggat ut i oktober 2024 och loggat in idag hade man konstaterat att det nästan inte är någon skillnad på USA och Stockholm.
Men låt oss dyka ned i utvecklingen från februari tills nu då har vi återkommande sett följande:
- Trump hotar med tullar
- USD, börsen och krypto faller
Orsaken är alltså helt tydligt Trumps tullhot, och det orsakar fall. Det är alltså en helt felaktig analys att säga att det är USD som får USA-börsen att falla.
Vi ser också att USA-börsen fallit mer än Stockholm och det är inte så konstigt. Tullar isolerar USA och drabbar därför USA mest.
Så till din fråga vad som händer med börsen om Trump trycker ned USD till 6 kr. Då får vi gå till orsakssambandet ovan, om han har tryckt ned USD så har han förmodligen också tryckt ned USA-börsen, och hittills har marknaden tryckt ned USA-börsen mer än Stockholm.
Man kommer alltså få börsfall om Trump fortsätter att eskalera tullar, men det är inte USD som orsakar börsfallen, den faller bara precis som börsen.
Men innan man får för mycket panik så bör man beakta hela perioden från oktober innan Trump vann tills idag och då leder fortfarande S&P 500 över OMXSPI även när vi mäter båda i SEK.
Här syns det tydligt:
Här är en graf på hur OMXSPI gått jämfört med S&P 500 också. Här finns alltså inga valutor med, de är bortfiltrerade och jag jämför istället hur indexen gått mot varandra på riktigt, dvs. hur det skulle ha blivit i plånboken för dig.
När kurvan går upp går alltså OMXSPI bättre än S&P 500 och vice versa.
Man ser då tydligt att kurvan nu är på ungefär samma nivå som innan valet november 2024 men däremellan har det svängt ordentligt.
När Trump vann valet tappade Stockholm ordentligt men när Trump började med tullar kom Stockholm tillbaka. Sedan lugnade tullarna ned sig och USA drog ifrån igen, tills han återigen började med tullar för att få Grönland.
På lite längre sikt från 2021 är det inte så kul för Stockholm.
Jag har läst artikeln om “Money Illusion” och förstår teorin om att global köpkraft består trots valutasvängningar. Men jag får inte ihop det med verkligheten om man faktiskt behöver sälja sina investeringar inom kort.
Dollarn har fallit 20% mot kronan på ett år. Om jag skulle behöva sälja av mina investeringar imorgon av något skäl. Som hus eller bilköp, kan jag inte oavsett hur mycket jag vill, förstå att det är en “illusion”.
Banken kommer kräva samma nominella krav även om dollar/sek har sjunkit.
ICA, frisören eller bilköp kommer inte bli billigare. Då sticky prices gör att priserna inte anpassar sig så snabbt till global köpkraft. Jag kan köpa mindre bananer på ICA med mina pengar än om dollar/sek var upp 20% istället. Hur är det här felaktigt? Jag tar en nominell smäll direkt, den “billigare vardagen” dröjer flera månader (på det mesta).
Har inte valutaförändringar en högst verklig sekvensrisk? Teorin kan stämma, men är verkligen teori = verkligheten för en normal person i det här situationen?
Har lagt många timmar på att försöka förstå hur det här är fel. Det går inte.
Du är inte ensam Jan, jag känner precis som du. Förstår mycket väl att köpkraften i dollar är oförändrad men det hjälper knappast mig som sålt lite globalfond för att köpa pizzan på min lokala pizzeria.
Min hjärna impoderar ![]()
Min fråga är varför du kopplar detta till valutan. Läs mitt svar angående detta och se om du är med på detta:
Det är det som kallas konsumtionsvalutarisk i Jans artikel: SEK ökar mer i värde realt jämfört med dina tillgångar. Problemet är alltså inte i första hand att dollarn sjunker i värde. Men dina investeringar kan sjunka i värde oavsett om det beror på en valutaändring eller något annat.
Nej orsaken är inte valutan. Orsaken är att företagen avkastat dåligt.
Detta påstående gör mig nyfiken (och jag har läst artikeln fler gånger). Hur kan vi se hur företagens börsvärde har utvecklats i reella termer? Varken guld eller bananer är väl helt stabila referensvalutor?
Men det går ju inte. Det är ju något vi redan gått igenom. Det går ej att bryta ut valutarörelsen så.
Svårt i absoluta tal, men relativt är det enkelt. Det är bara att jämföra utvecklingen för olika tillgångar i en och samma valuta.
Vänd på perspektivet. Tänk att olika valutor kan öka eller minska realt, oberoende av varandra. Då blir växelkurserna mellan valutorna bara ett resultat av det aktuella förhållandet.
Det går utmäkt och görs i artikeln.
Ja så är det ju!
Det jag har svårt att greppa: ett bolags börsvärde representerar uppenbart inte enbart hur bra det går för företaget. Se Gamestop mm. Snarare så sätts börsvärdet av kollektivets betalningsvilja(?). Om detta nu är fallet, vad är det som säger att ett företags reella börsvärde inte följer hemmamarknadens valuta? Om dollarn försvagas gentemot omvärlden, vilken mekanism gör att aktiekurserna mätt i USD stiger motsatt valutaförändringen? Det borde ju åtminstone finnas en tröghet här, köpte jag en aktie för 100 dollar och valutan försvagas med 80%, borde inte många investerare fortsatt tycka att den är värd 100 dollar? Vilket skulle delvis binda aktiekurserna till den lokala valutan och….introducera en handelsvalutarisk.
Ja, exakt. När vi säger realt värde menas det inte att det är företagets “rätta” värde, utan värdet oberoende av vilken valuta vi mäter i.
Det kan mycket väl vara så att företagets reala värde påverkas av valutaförändringar, men det kan slå åt båda hållen beroende på hur affärsverksamheten ser ut. I artikeln kallar Jan det för företagsintern valutarisk.
Det är i så fall för att reala värdet är oförändrat och investerare kompenserar det genom att betala fler dollar för aktien.
Aktiemarknaden idag är blixtsnabb, så om det uppstår såna avvikelser så justeras de mer eller mindre omedelbart.
Nej, handelsvalutarisk finns inte.
Det är i så fall för att reala värdet är oförändrat och investerare kompenserar det genom att betala fler dollar för aktien
Det är här jag anser att artikeln utelämnar något som är kritiskt för hela resonemanget. Det antas att det reala värdet på en aktie (vilket verkar vara svårt att mäta) hålls konstant oavsett den lokala valutans värdeförändring, utan att det presenteras något bevis för påståendet.
Nej det antas inte. Denna valutarisk benäms med ett eget begrepp, “företagsintern” valutarisk.
Ja, för resonemanget antar man att reala värdet är konstant, men det behöver inte vara det. Reala värdet på en aktie förändras kontinuerligt precis som valutorna.
Det är egentligen olika saker.
Säljer du dina investeringar har de potentiellt en kortsiktig valutarisk. Den valutarisk som benämns som “konsumtionsvalutarisk”. Det som är viktigt att förstå är att konsumtionsvalutarisken endast beror på den valuta du avser konsumera i. Så som svensk har du denna risk till exakt samma storlek oavsett om du investerar i globalfond, svenskt index eller USA fond.
Alltså konsumtionsvalutarisken kan du inte slippa genom att byta dina Tesla aktier mot Atlas Copco. Du har kvar konsumtionsvalutarisken ändå. Denna valutarisk saknar koppling till handelsvalutan för dina aktie/fondinnehav.
Denna potentiella valutaförlust/vinst är helt oberoende om du investerat globalfond eller sverigefond. Du måste separera USD upp från SEK ner, det räcker inte att titta på valutakursen.
Detta är konsumtionsvalutarisken. Den har du i SEk oavsett om du köper Tesla, Volvo eller Telia.
Nej det antas inte. Denna valutarisk benäms med ett eget begrepp, “företagsintern” valutarisk
Den företagsinterna valutarisken definieras tydligt I artikeln och det är inte den jag talar om. Jag talar om börsvärdet, och att det känns intuitivt för mig som investerare att hålla fast vid den nominella värderingen av en aktie i den lokala valutan, oavsett hur växelkursen förändras. Att psykologiska faktorer skulle kunna göra att det reala värdet på aktien följer valutan.