Det är inte USD som har sänkt USA-börsen.
Det som så tydligt hände var att Trump tweetade att han skulle införa tullar och omedelbart därefter föll både USD och USA-börsen.
Orsaken är alltså tullarna eller tullhotet, USD-försvagning och börsfall är bara effekten av det.
Det var inte så att USD föll först, och sedan föll börsen och till sist tweetade Trump om tullar.
Kan du förklara varför en amerikan som köpt in sig på samma index är 15,6% rikare, medans en svensk som köpt in sig på samma index är ca 7% fattigare efter 12 månader? Det är ju samma underliggande tillgång som avkastat lika bra eller dåligt.
Förklaringen ligger i att den reala utvecklingen på tillgången är densamma. Man måste acceptera begreppet realt värde som oberoende av valutan vi mäter i, för att Jans artikel ska bli vettig.
För att få grepp om realt värde måste man välja valuta, t.ex. mäta allt i SEK, särskilt lämpligt om man tänker konsumera i SEK. Då kan man jämföra reala utvecklingen i olika tillgångar, men endast relativt varandra, t.ex. hur har guld utvecklats jämfört med en global indexfond. Den absoluta reala avkastningen är svår att uppskatta, för där måste man baka in hur valutan som vi mäter i (SEK) har utvecklats realt, och då infinner sig problemet vad vi ska jämföra med.
Men felet många här i tråden gör, är att de mäter avkastningen på amerikanska börsen i USD och avkastningen på svenska börsen i SEK, och då blir det fel om växelkursen ändrats under tiden. Växelkursförändringen speglar hur valutornas reala värde ändrats i förhållande till varandra.
Trump vill inte bara sänka dollarn, han vill ju boosta börsen också. Börsuppgången nominellt blir förhoppningsvis större än dollarförsvagningen och då kan man sitta lugnt med globalfonden. Men som vanligt, ingen vet hur det utvecklar sig och behöver man pengarna för konsumtion i Sverige inom kort, så ska de sitta som SEK på ett bankkonto.
Det är utveckling reellt av globalindex som avgör om man bör investera i det eller ej. Huruvida det är en bra eller dålig investering beror ju på utvecklingen i andra tillgångar du hade kunnat investera i.
Att det 2025 var bättre att investera i sek än i globalindex beror på sek vs globalindexs reella utveckling och inte på dollars utveckling relativt sek.
Okej vi får se om det kommer fler svar. men på två års sikt så är det alltså “livsfarligt”?
börsen skall upp i USD
Dollarn skall NER I USD/SEK
För en svensk spararae:
börsuppgången hjälper
Dollarfallet skadar, nettoeffekten är okänd och osäker.
För att dollarfallet inte skall skada krävs extrema börsuppgångar. Dollarn -30%. trump “lyckas”boosta börsen ytterligare 30%. Resultat: 1,30 x.70 = 0.91, Dvs börsen kan gå upp kraftigt i USA, ***ändå förlorar svensken köpkraft.
Sen kan man om man tycker det är roligt tex söka eric b på google och “visa max” där ser man att Ericsson b, ÄNNU inte återhämtat sig från raset som skedde för 25 år sen.
Slå sen in NVIDIA stock och visa max så kan man gissa var på kurvan vi finns. Eller TSLA.
Nä jag påstår inte att vi befinner oss på toppen av ett berg. Men tänkom… Och en boost på det för dollarraset
Förlorar svensken mer köpkraft än amerikanen om bägge äger lika stora andelar av samma globalfond? Menar du att en dollar som tappar 30% I värde inte kommer leda till högre priser?
Gäller det samma om jag och polaren köper 1 kg guld vardera, jag för sek och han för dollar(han konsumerar I dollar, jag i sek) . Menar du att vi kommer ha olika köpkraft efter dollarfall på 30% när vi säljer efter 2 år?
Tror du på en real nedgång för börsen i USA så är det läge att sälja och investera i något som du tror kommer ha en real uppgång. Det har bara visat sig vara väldigt svårt att spå framtiden och tajma marknaden.
Om amerikanska börsen backar 9% i sek så får jag 9% färre sek när jag säljer mitt innehav. Samtidigt som min amerikanske vän kan sälja sin andel för 30% fler dollar än vad hen satte in.
Om jag växlar mina sek till dollar kommer vi ändå ha lika många dollar(givetvis minus växlingsavgift).
Jag ser inte din poäng?
Är ju inte valuta effekten som styr köpkraften när vi säljer våra fonder, även om valutans utveckling påverkar vad som visas nominellt i utveckling.
Och även utan växling kommer ju jag med min -9% andel och amerikanska vännen med +30% andelen kunna köpa samma mängd guld, Ferraris, bitmacs eller vad som helst när vi säljer våra andelar samtidigt.
Det som bör styra om du säljer av globalindex/amerikanskt innehav eller ej är ju din tro om förväntad utveckling, men bör ju inte påverkas av att vissa siffror är större än andra(tum vs cm). Jag ägnar mig inte åt marknadstiming och viktar inte om annat än av politiska/etiska skäl.
Jag tror det skulle underlätta diskussionen ganska mycket om någon kunde hitta eller producera grafer med olika finansiella tillgångars reala värde över tid så att de kan jämföras med varandra. Gärna då även valutor från lite olika länder.
Det är ett antagande som bygger på att priserna på varor uppdateras hela tiden med avseende på valutaändringar. Min erfarenhet är att så inte är fallet.
I relation till svenska aktier ja! Börsen i hela världen kan ta rejält med stryk p.g.a. ekonomin går dåligt globalt. Detta drabbar även sverige.
Om detta sker så påverkar detta amerikanska börsen mätt i USD men inte mätt i SEK. Valutakursen och börsen (mätt i USD) påverkas likadant av dollarfallet → så effekterna tar ut varandra.
Detta beror på att det är samma sak som orsakar både kursförändringen i USD och valutakursen.
Korrekt att det inte påverkar, även om du ännu inte verkar greppa orsakssambandet. USDs värde är oberoende av SEKs värde. Du blandar fortfarande ihop USDs värdeförändring med SEKs värdeförändring genom att bara titta på växelkursen, istället för att bryta isär dessa två olika valutarörelserna.