Det skulle jag inte säga. Jag kollar vädret i Stockholm om jag är intresserad och sen i New York om jag är sugen på det ![]()
Det är var du gör när du tittar i lokal valuta på börsen. Tittar i lokal temperaturenhet. Vädret i New York är i Fahrenheit lokalt och Stockholm i Celcius.
Avser ej diskutera detta med dig Nightowl. Det är ej givande för mig
jag förstår faktiskt inte hur man ens kan använda den jömförelsen.
Aktievinsterna i usa var verkliga. Bolagen gjorde större vinster i USD och amerikanen ligger plus i köpkraft räknat.
Dollarn har fallit och de har vi förlorat på som svenskar. Det kallas i folkmun valutarisk och i skolan lärde man sig skalorna man mäter temperatur i. Förstår absolut inte vad detta har med valuta att göra. Man förstår vad valuta är
De gjorde större vinster i USD. I USD som var värt mindre! Så aktien gick upp i den mindre värda USD. Vinsterna i SEK gick inte alls upp lika mycket och därmed så gick inte aktierna upp i SEK.
Det är alltså ingen valutarisk inblandad. Mäter du vinsten och avkastningen i SEK så var båda låga. Mäter du i den mindre värde USD så var båda höga.
Ingen påverkan på avkastningen kom från valutan. Precis som det inte är varmare bara för att siffran är högre i Fahrenheit än Celcius. Mäter du i Celcius var både vinsterna och avkastningen låg. Mäter du i Fahrenheit var avkastningen och vinsterna höga.
Ja. Och om dollarn stärks så ökar vinsten i sek och svensken gör en bättre affär än amerikanen
Med det amerikanska innehavet som svensk.
Det finns en del som hävdar att det beror på valutans förändringar och är därmed till för eller nackdel för den svenske investeraren.
Eller det finns väldigt många som tycker det.
Nej, då går vinsten mätt i Dollar ner. Avkastningen i Dollar går ner. Vinsten och avkastningen mätt i SEK är oförändrad.
Jans artikel visar såväl akademiska referenser som beräkningar som visar just att det inte är p.g.a. handelsvalutan.
Chat-GTP är ett språkverktyg och inte en kunskapsdatabas. Man kan använda den för att få hjälp att komma på bra formuleringar, men endast inom områden som man redan är expert på eftersom verktyget kan formulera meningar som är språkligt korrekta men faktamässigt helt felaktiga och man behöver expertkunnskap inom området för att avgöra om det den föreslår är korrekt.
Svenska börsen fick otroligt mycket bättre. Svenska företags vinster var högre.
Om du mäter i samma valuta. Dvs både Svenska och Amerikanska i dollar. Eller båda i kronor. Att jämföra dem med varandra men använda SEK för Svenska bolag och USD för amerikanska… makes no sense at all…
Så det här att hedga valutan som Han beskriver i artikeln här tex menar du inte skulle funka?
helt lönlöst🙂?
Jag kör på med rejäl home bias. Men det är inget råd. ![]()
Är du lika säker efter dagens utspel?
Hur vore det att tillföra debatten lite mänskliga tankar. AI-slop försöker vi slippa här.
Om du köper från kronor till dollar och dollar har tappat 20% efter det så har garanterat valutan sjunkit och påverkat investeringen negativt.
Nej inte om du säljer dina dollar direkt mot aktier som du sen håller. Det är bara om du behåller faktiska dollar på ett bankkonto som tar valutarisk i dollar.
Det förklaras i detalj här:
Det är som att lyfta en sak inuti en hiss som åker neråt. Saken är ändå lägre totalt sett, för hissen åkte en våning ner och du lyfte saken inuti hissen bara en halv våning uppåt.
Men när du står inne i hissen så känns det som att saken är högre upp än den var innan.
Också en skum jämförelse.
Ungefär som jag skulle säga ”ja just det - saken i hissen ör faktiskt lägre”
I börsens fall så är det ju otvetydigt så att usapapperen man haft under 2025 avkastat dåligt.
en amerikan dock - för denne mätt i dollar som den också bryr sig om. Vissa vet inte ens vad Sverige är - där har de tjänat sina 18%
- trots att dollarn är värd mindre i våra ögon, de har mer på kontot och kan köpa en 20% dyrare bil. De kan äta godare mat och de kan amortera på sina bolån.
Det finns inga frågor på att usabörsen gått dåligt i SEK.
En amerikan har också fått mycket högre avkastning än en svensk om båda ägt svenska aktier.
Att amerikanen sett högre avkastning har ingenting med var eller vilken valuta värdepapprena handlas i. Det fanns ingen valutarisk i detta.
Däremot fanns en valutarisk i den valuta respektive person lever i. Har ingenting med värdepappren att göra. Förändras inte om du köpee amerikanska eller svenska värdepapper.
Det är ju det här som är grejen. Amerikanska börsen har gått dåligt. Det har nästan inget med dollarn att göra. Nästan alla andra börser har gått bättre. Oavsett vilken valuta du mäter i. Men mäter du i dollar blir alla nominella värden uppblåsta pga att dollarn - själva mätskalan - blivit mindre värd.
Inklusive om man mäter svenska börsen i USD (som en amerikan skulle kunna göra). Skalan gjorde att svenska börsen ser ut att ha gått upp mycket mer i USD än SEK. USD har inte påverkat svenska börsen mätt i SEK. Precis som USD inte påverkat amerikanska börsen mätt i SEK.
Det stämmer. Men man kan inte komma ifrån att NASDAQ är upp typ 18 %. Och det är det som amerikanen lever efter.
Så vi är helt överens.
Svenska börsen är också mycket mer upp för amerikanen.
Alltså fanns ingen valutarisk i värdepapprenas handelsvaluta. En Amerikan som mäter i USD får lika mycket mer på svenska börsen som Amerikanska börsen relativt en svensk. Var värdepappren handlas/handelsvalutan är helt oberoende avkastningen man får.