Mmmm, njäe, då känns min Allvädersportfölj som en bättre lösning både mht ner- och uppsida ![]()
Om man ser till mig innan RT, då jag var extremt riskavert, så hade en risk för 20% i kapitalförlust fått mig att springa till närmsta sparkonto. Eller i mitt fall, en kapitalförsäkring. ![]()
Fair point! ![]()
Finns det någon kombination av procentsatser där detta börjar se attraktivt ut? Var går gränsen?
Tveksamt. Det blir snabbt dyrt med optioner och hävstång (underliggande innehav), sen lägg på avgifter till emittenten.
Detta tycker jag ju är den intressanta frågan…
Är det 85% av all uppgång, eller cappat till 1,85 ggr insatsen? Jag tolkar som alternativ 1, men en viktig punkt att vara säker på ![]()
Vet att när jag var riskavärt och oinsatt så valde jag den investering som garanterade att kapitalet inte kunde minska i värde.
Kanske att fler med liknande personlighetstyp tänker i dom banorna.
85% av all uppgång. ![]()
Känns som något en traditionell förvaltning skulle syssla med ?
Förstår inte produkten så jag sover vidare med globalfond + bankkonto.
Lite off topic men måste säga som lekman är det nästan betryggande att läsa denna tråd och om denna produkt. Jag, som många andra, har bara känt en evig hopplöshet om framtiden och världsekonomin senaste tiden. Så att se en produkt där 80% garanteras bli hårt ratad känns lite betryggande.
Tack för att ni lyssnade på min TedTalk.
Är det en fixed buy-in eller funkar produkten som månadssparare med fixerad löptid för uttagen? Kan du bryta i 5års perioden eller hur funkar det? Och beräknas varje insättning som en ny löptid á 5år?`Samt blir den utbetald eller rullas in i en ny 5års period vid förfallo?
Kanske bara jag som är trög, men det känns som ett glorifierat sparkonto med viss upp och ner sida. Skulle det vara ett alternativ till fast räntekonto? För jag ser framför mig att det är svart eller vitt för folk generellt kring denna typen av produkt. Antingen så är du riskavers och har pengarna på bankens sparkonto eller så har du dem på börsen med varierande grad av risk. Igen, kanske jag som är trög, men jag ser inte den nisch som produkten fyller. Och jag tror att det är något som en skarp säljare kan snacka in folk i, men jag har svårt att se någon aktivt ta ett steg mot denna typ av produkt självmant då den den både har risk för Nedsida och en begränsad Uppsida.
“Personlig bankman”
Njä, nu tycks du anta att en rationell investerare typ maximerar väntevärdet? För en investerare som klarar sig fint på 80 % men som gärna ser lite tillväxt kan denna typ av portfölj mycket väl vara ett rationellt val i jämförelse med traditionella portföljer.
Sedan är det förstås sannolikt att DIY är billigare än att betala någon annan för förvaltningen, men så är det ju med många produkter.
Vem är målgruppen? Känns som en produkt som nördarna tackar nej till, och samtidigt kanske lite svår att förstå för den som inte vill läsa på?
I helgen släpper jag en artikel om en studie som visar hur mycket tid folk lägger ner på val av investering… tror de flesta kommer bli förvånade, eller inte. ![]()
![]()
Om det är i nivå med vad som hände min mor så blir jag inte förvånad ![]()
Efter besök hos banken hade hon köpt på sig räntefond, obligationsfond och aktiefond där alla var utvalda av banken …
Jag skulle nog kunna överväga något liknande. Åtminstone för en del av portföljen. Men produkten skulle väl förmodligen komma med en avgift på över 1% och då skulle jag inte vara så sugen längre.
You lost me at ”Hello…”
Investera bara i något du förstår.
Den här produkten är strukturerad och det enda jag förstår är att någon annan tjänar på att ha byggt den och nu försöker de sälja den till mig.
Så nej tack. Behöver inte gå längre in i sakfrågan än så för att vänligt men bestämt stänga dörren.