Ja jag har hittat en visserligen en börshandlad fond
iShares Refinitiv Inclusion & Diversity USD avgift 0,16) % den investerar i globala stora och medelstora värdebolag med lägre risk och har inte för tung exponering mot USA.
Ja jag har hittat en visserligen en börshandlad fond
iShares Refinitiv Inclusion & Diversity USD avgift 0,16) % den investerar i globala stora och medelstora värdebolag med lägre risk och har inte för tung exponering mot USA.
Hur har du kommit fram att det är lägre risk än marknadsviktad global index? Var kan man läsa det om man avviker i från marknadsviktag global index att man tar lägre risk än marknaden?
Att göra något annorlunda än globala marknaden betyder att man avviker i från det och tar högre risk. Det är logisk. ![]()
här kan man se att värde har lägre risk. Sen har vi sett historiskt att bla under it bubblan att Ericson utgjorde nästan 40% av OMXs 30 men om man hade likaviktat istället så hade Ericsson bara varit 3,3% och raset har inte blivit lika kraftigt. Jag handlar hellre billigt och säljer dyrt.
Det gör majoriteten av småsparare. De tror att de köper biligt och säljer dyrt,men verkligheten ser annorlunda ut att man gör tvärt om. Man underpresterar index som vanligt. ![]()
. Hur vet du att något är billigt och något är dyrt? Du kan inte jämföra omx30 med Global index och bolag vikt i indexet. Om det var så enkelt att köpa billigt och sälja dyrt hade småsparare slagit index långsiktigt. Men tyvärr statistiken ser annorlunda ut att man underpresterar index både på kort och ännu mer på lång sikt . Så smydigt är det inte göra sig smartare än marknaden bara att man tror att något är dyrt eller billigt just nu.
. Inte ens aktiva duktiga fondförvaltare som lyckas med det långsiktigt,med all data som de har framför sig ![]()