axr
13 Oktober 2025 03:05
682
Hittade detta guldkorn i artikeln om ett gammalt podavsnitt med Erik Strand:
Jag tror det kommer från detta:
Jan: Precis, men jag vill komma tillbaka till detta, för problemet med de andra till exempel också är att även med BullionVault så har man valuta-grejen. Alltså, hedgar ni valutan eller hur gör ni?
Eric: Valuta är inte en helt enkel fråga, men det vi äger i grunden är guld i dollar. Men för oss är det viktigt vad vi ger för avkastning till våra investerare, som är i Sverige, så vi måste tänka på om vi ska hedga eller inte hedga. Det är fortfarande ett beslut som vi fattar hela tiden. I slutet av förra fredagen ökade vi hedgen mot att dollarn skulle tappa i värde, för vi ansåg att dollarn hade blivit lite väl överköpt.
Dollarn tappade värde och sedan gick den upp ganska kraftigt. Sedan gick den upp så kraftigt och snabbt att då var det läge för oss att öka hedgen, men när den gick upp så tjänade vi pengar på att dollarn gick upp i kronor, vilket var bra för våra investerare. Men när vi kände att nu är dollarn för överköpt, då ökade vi hedgen. Vi är i samma båt.
Jan: För mig låter det bra, sedan får jag den där inre konflikten där många studier visar till exempel på det här med behaviour gap. Att normalt sätt så kan timing kosta i genomsnitt en vanlig investerare 2% i avkastning om året, samtidigt som man har visat att momentumstrategier kan ändå ha en värdehöjande effekt. Frågan är, hur vet jag att jag får värde för det här? Hade det inte varit bättre att bara låta det vara? Förstår du hur jag tänker? För jag tar ju en risk där i er, för precis som ni kan skapa värde så kan ni hamna ur sync.
Fondförvaltarnas förmåga att läsa marknaden
Eric: Ja, och det är samma sak med hur mycket guld vi har och hur mycket silver vi har, vilka ädelmetaller är det vi har. Men tanken för oss är att vi gör inget annat än att titta på marknaden och förhoppningsvis så kan vi den marknaden lite bättre än den som själv investerar. Det är egentligen vår kunskap man köper, vår förmåga att titta i marknaden om vi ska ha mer guld eller mer silver i portföljen, beroende på hur det ser. Eller hur mycket valuta-hedge vi ska ha eller inte. Har man känslan att man kan göra det bättre själv, då ska man väl göra det. Det är så en fond fungerar, man överlåter lite om man inte vill lägga tiden på det.
Jan: Har ni mätt till exempel en överavkastning när ni har gjort detta?
Eric: Vi mäter hela tiden och absolut så är det så att vi har gjort väldigt bra saker. Vi gör också fel. Det ligger i en hedgefonds natur, att man har rätt 6–7 gånger av 10. Då är det bra. Man kan inte ha rätt 10 gånger och man får inte vara rädd för att göra fel heller. Vi känner oss bekväma i hela den biten. Det är vårt jobb liksom.
För mig känns mycket av detta som rent svammel, eller ev ett försök till någon form av förenkling som gör det rent felaktigt. Vad som beskrivs verkar vara ren valutaspekulation via hedgingmekanismer, så att man adderar valutarisk där ingen fanns.