Sverige står för 0,3% av världens oljekonsumtion så OPEC skiter fullständigt i kronans värde. Samma sak för guldet
Apple har ca 2% av försäljningen till Sverige och och ett totalt obetydligt kassaflöde i SEK. Vanguard, Black Rock, State Street och Oljefonden kommer inte omvärdera Apple på grund av att kronan försvagats.
Det samma gäller för 99% av alla de tillgångar som ligger i en globalfond.
Men kronan blir inte svagare, det är dollar som blir starkare (om du anser att svensk krona på bankkonto inte innebär valutarisk).
Anser du att SEK på bankkonto ger valutarisk i SEK. Så är valutarisken i din lön/lån/utgifter och du får samma reala värde oberoende av valutakurserna när Apple i Dollar inte omvärderas och du får fler kronor. Fler kronor innebär samma reala värde om kronan gått ner i värde.
Det går inte att ha och sakna valutarisk i SEK samtidigt. Du måste välja en fast enhet. Antingen en valuta eller realt värde. När du köper råvaror/guld/aktier lämnar du valutarisk. Har du SEK på bankkonto har du valutarisk i SEKs värde.
Man kan läsa lite om Norska oljefonden om man vill fördjupa sig i valutarisk och hedging.
Oljefonden köper inga aktier i NOK utan enbart utländska aktier vilken till stor del är USD.
Varför? Man vet att om oljepriset sjunker kommer Norges intäkter minska.
Minskar intäkterna kommer AB Norge gå risigt.
Går AB Norge risigt kommer norska kronan tappa styrka.
Tappar norska krona styrka kommer utdelningarna från innehaven i oljefonden öka i NOK som man kan använda i budgeten.
Du menar alltså det omvända, att kronan revalveras i denna sekund mot USD? Då händer samma sak fast det omvända, olja guld och Apple blir billigare för mig att köpa för mina surt förvärvade kronor. Och min semester i USA blir billigare.
…we recommend that Swedish kronabased investors aggressively hedge the US dollar.
Summering
State Street menar att valutarisk finns ur spararens perspektiv.
Svenska investerare har fått extra avkastning senaste 15 åren eftersom dollarn stärkts mot kronan – en ”free lunch”.
Men de tror dollarn står inför en längre nedgång (–15–30 %).
Då blir osäkrade globala fonder en risk: avkastningen i SEK kan ätas upp även om aktierna står still i USD.
Alltså: bolagen kan delvis neutralisera valutaeffekter i sina kurser, men för oss som räknar i SEK påverkar valutakursen direkt vad vi faktiskt får i handen. Därför pratar man om valutarisk och hedging.
Försöker förstå hur State Street, en av världens största kapitalförvaltare, skulle kunna ha så fel – ifall ni som hävdar att valutarisk inte finns har rätt.
Jag är inte intresserad av kronan specifikt, devalvera betyder att man sänker värdet på valutan gentemot alla andra valutor.
Det fanns ingenting som rörde priset i kronor i min fråga. Jag upprepar den för säkerhets skull.
Du menar om Trump lyckas med det han har i kikaren, sänka värdet på USD mot alla valutor. Han är ju på god väg ser det ut som.
Vad händer momentant. Skulle tro precis det jag skrev, starkare krona gör import av olja och utländska tillgångar billigare. I långa loppet kommer det naturligtvis påverka USA’s ekonomi och framförallt exportorienterad tillverkningsindustrin, bättre betalt för sin export men dyrare import av insatsvaror? Kanske kan det ge bättre marknadsandelar globalt och bättre bottom line som kan supporters värderingarna på sikt.
Dock blir det lite teoretiskt, träskvalutor som SEK har en historia av att centralbanken devalverar valutan. Det kan inte Federal Reserv göra utan där får vi en långsam försvagning, lite det vi bevittnar just nu.